זיהום אוויר מדלקי מאובנים גרם ל-8.7 מיליון מקרי מוות בטרם עת בשנת 2018 - כך עולה ממחקר שנערך בשיתוף חוקרים מבריטניה וארצות הברית. המחקר פורסם בכתב העת Environmental Research. לשם השוואה, מאז פרוץ מגפת הקורונה לפני יותר משנה מתו כ-2,350,000 בני אדם.
מהמחקר, שנערך בשיתוף אוניברסיטאות הארוורד, בירמינגהם, נצ'סטר ויוניברסיטי קולג' לונדון, עולה כי מחצית ממקרי המוות תועדו בסין והודו, ומיליון מקרי מוות נוספים חולקו בין בנגלדש, אינדונזיה, יפן וארצות הברית.
2 צפייה בגלריה
מפעל מזהם בסין
מפעל מזהם בסין
מפעל מזהם בסין
(צילום: gettyimages)
"אנחנו לעיתים דנים בסכנות של דלקי מאובנים בהקשר של פחמן דו חמצני ושינוי האקלים, ומתעלמים מההשפעות הבריאותיות", אמר ג'ואל שוורץ' אחד מכותבי המאמר ופרופסור לאפידמיולוגיה סביבתית באוניברסיטת הרווארד.
עוד הוסיף החוקר כי הפוטנציאל להימנע ממיליוני מקרי מוות בטרם עת יכול להיות תמריץ לקובעי המדיניות להפחית את פליטות גזי החממה ולעבור לאנרגיות מתחדשות, למרות שאיכות האוויר השתפרה במדינות רבות, במיוחד במדינות יותר עשירות, הממצאים של המחקר מציעים כי גם ריכוזים נמוכים של זיהום אוויר שנגרם מדלקי מאובנים הוא יותר מסוכן מההשערות הקודמות.

בארצות הברית, לדוגמה, החוקרים מצאו ש350,000 מקרי מוות בטרם עת בשנה קשורים לזיהום אוויר שנוצר מדלקי מאובנים. זאת לעומת ההשערות ממחקרים קודמים, שעמדו על 100,000 - 150,000 מקרי מוות.
מחקר זה נחשב לאמין יותר מקודמיו, שהצביעו על נתונים נמוכים יותר. מחקרים קודמים שבוצעו בנושא הסתמכו על תצפיות לוויין וקרקע, ותצפיות מסוג זה אינן יכולות להבדיל בין זיהום שנגרם מדלקי מאובנים לבין זיהום שנגרם מאבק, עשן משריפות טבעיות או גורמים אחרים. "עם מידע מהלווין, ניתן לראות רק חלקים מהפאזל, אמרה לוריתה ג'. מיקליי, חוקרת בהרווארד ואחת מכותבות המאמר.
כדי לדייק בנתונים, במחקר זה עשו שימוש ב-GEOS-Chem, מודל תלת-ממד המחלק את כדור הארץ למקטעים של 50 ק"מ על 60 ק"מ.
2 צפייה בגלריה
מפעל בטקסס. ארכיון
מפעל בטקסס. ארכיון
מפעל בטקסס
(צילום: shutterstock)
כך, החוקרים יכלו לחלק את כדור הארץ למקטעים קטנים, ולבחון בכל חלק בנפרד את רמות הזיהום. "במקום להתבסס על ממוצע במחוזות גדולים, רצינו למפות היכן יש זיהום והיכן אנשים גרים, כך שנדע בדיוק מה אנשים נושמים", אמר קארן וורה, בוגר אוניברסיטת בירמינגהם ואחד מכותבי המאמר.
"המחקר שלנו מוסיף לדעה שזיהום אוויר מדלקי מאובנים הוא מזיק לבריאות העולמית. אנחנו לא יכולים להמשיך ליהשען על דלקי מאובנים, כשאנחנו יודעים שיש להם השפעה חמורה על הבריאות, ושיש להם תחליפים שניתן לעשות בהם שימוש", אמר פרופסור אלויס מריאס, מיוניברסיטי קולג' לונדון, מכותבי המאמר.
בהשוואה לנסיבות מוות בטרם עת אחרות, זיהום אוויר הורג פי 19 יותר ממלריה, פי 9 יותר מאיידס, ופי שלושה יותר מאלכוהול.
למאמר המלא לחצו כאן