ניצחון לסביבה: בג"ץ קבע היום (ג') כי יש לבטל את תוכנית הבנייה באפולוניה שליד הרצליה. זאת, לאחר שהמדינה לא ערכה סקר סיכונים הנוגע לזיהום הקרקע במקום לפני התכנון.
הפסיקה ניתנה ברוב של 6 נגד 1. תוכנית אפולוניה נידונה בוועדה לתכנון מתחמים מועדפים לדיור (ותמ"ל), והיא אחת התוכניות הגדולות והיוקרתיות בגוש דן, וכוללת הקמת כ- 3,000 יחידות דיור, שטחי מלונאות, מסחר, תעסוקה, ספורט ונופש על פני 1,000 דונם. אלא שהקרקע עליה תכננו את התוכנית מזוהמת, נמצאת גם על שטח המשמש בית גידול לבעלי חיים וצמחים בסכנת הכחדה. מדובר באחד השטחים הירוקים הפתוחים האחרונים שנותרו במרכז הארץ.
7 צפייה בגלריה
אפולוניה
אפולוניה
אפולוניה
(צילום: אבנר רינות, החברה להגנת הטבע)
מדובר בפסק דין שניתן לאחר שלראשונה בישראל בית המשפט העליון אישר לקיים דיון נוסף על פסק דין סביבתי בהרכב מורחב. שופטי בג"צ העבירו ביקורת קשה על המדינה- בראשם רשות מקרקעי ישראל (רמ"י) והותמ"ל, שלא ערכה סקר סיכונים בנוגע לזיהום הקרקע באפולוניה, ושלא קיימה את החלטת בית המשפט המחוזי בתל אביב שהורה על ביטול התוכנית, וגררה את כולם להליך משפטי מיותר וארוך.
7 צפייה בגלריה
הדמיה של תוכנית הבנייה
הדמיה של תוכנית הבנייה
הדמיה של תוכנית הבנייה
(הדמיה באדיבות רשות מקרקעי ישראל)
לב המחלוקת בין המדינה לבין המתנגדים לתוכנית הבנייה היהב העובדה שלא ערכו סקר סיכונים סביבתי בעקבות זיהום קרקע במקום. המתנגדים הסבירו כי ראשית יש לדעת מה המצב בשטח ולאחר מכן לתכנן, ואילו המדינה ביקשה לתכנן ורק לאחר מכן להתמודד עם המצב בשטח.
בנוסף לכך, ביקשו הירוקים ועיריית הרצליה לשמור על אזור אפולוניה כאתר טבע עירוני. מדובר בפסיקה שניתנה בעקבות הערעור של המדינה על פסיקת בית המשפט המחוזי. בשנת 2017 ביטל השופט אליהו בכר מבית המשפט המחוזי בתל אביב את ההחלטה של הותמ"ל לאשר את תוכנית מתחם אפולוניה. זאת בעקבות עתירת "אדם טבע ודין", עיריית הרצליה ונוספים נגד התוכנית. לטענתם המדינה התעלמה מזיהום הקרקע במקום, ולפני תכנון צריך היה לערוך סקר קרקע מקיף.
7 צפייה בגלריה
אפולוניה
אפולוניה
פרפר באפולוניה
(צילום: אבנר רינות, החברה להגנת הטבע)
7 צפייה בגלריה
אפולוניה
אפולוניה
פרחים באזור פולוניה
(צילום: אבנר רינות, החברה להגנת הטבע)
כמו כן, טענו המתנגדים כי במקום ערכי טבע וארכיאולוגיה יקרי ערך. המדינה טענה שאין לעכב את התוכנית לצורך הכנת הסקרים וטיהור הקרקע. בעקבות החלטת המחוזי המדינה ערערה לבית המשפט העליון, שביטל ברוב של שניים מול אחד את פסיקתו של השופט בכר. לבקשת העותרים אישר בית המשפט העליון לקיים דיון בהרכב מורחב של בג"ץ. מדובר בדיון ראשון בישראל בהרכב מורחב על סוגיה סביבתית.
שופטי בג"צ בהרכב מורחב העבירו ביקורת קשה על המדינה. השופט יצחק עמית כתב ש"לא נותר אלא להצר על השתלשלות העניינים ועל התנהלות משיבי המדינה, שבמשך שנים ארוכות לא מילאו אחר התחייבויות שנטלו על עצמם לגבי השלמת סקרי הקרקע, ושבהמשך הדרך לא ראו לנכון לקבל עליהם את הדין ולמלא אחר פסק דינו של בית המשפט לעניינים מנהליים, מה שבדיעבד היה חוסך מכלל הצדדים שלוש וחצי שנים של התדיינות משפטית מיותרת, על העיכובים, העלויות והמשאבים הכרוכים בכך. ואף על פי כן, מוטב מאוחר מאשר אף פעם".
7 צפייה בגלריה
אפולוניה
אפולוניה
אפולוניה
(צילום: אבנר רינות, החברה להגנת הטבע)
כאמור, הפסיקה התקבלה ברוב של שישה נגד אחד. השופטת ענת ברון קבעה כי העובדה שהמדינה תכננה לפני שידעה את כל העובדות בשטח, לאחר שהוחלט שסקר הסיכונים יידחה לשלב ביצוע התוכנית בפועל היא היפוך יוצרות: "התנהלות זאת יש בה משום היפוך יוצרות שלא ניתן להותירו".
השופט יוסף אלרון סבר כי אין מקום להתערב בעמדת המדינה. בנוסף נקבע כי המדינה תישא בהוצאות העותרים בסך של 10,000 שקלים (ובסה"כ 30,000). כעת תחזור התוכנית למוסדות התכנון, שיקבלו החלטות על סמך סקר סיכונים שייערך. אמנם שינויים בתוכנית ייערכו רק בהתייחס לנתונים שיתקבלו לגבי זיהום הקרקע ומי התהום, אך לאור ההתנגדויות הרבות לתוכנית מעריכים גורמים משפטיים שהמדינה תיאלץ לערוך תכנון מחדש לגבי שאלת הכדאיות הכלכלית והסביבתית בנוגע לבנייה במקום. "פסק הדין הקנה אמות מידה ברורות עבור מוסדות תכנון", אמר עו"ד אסף הראל, שייצג את עיריית הרצליה. "האם לפתח שטח הידוע כמזוהם או לא? ברמה המשפטית, אנחנו מקווים כי לאחר עריכת סקר הסיכונים ייבחנו כל ההשלכות, לא רק אלה הסביבתיות אלא גם הבריאותיות והכלכליות".
7 צפייה בגלריה
אפולוניה
אפולוניה
אפולוניה
(צילום: אבנר רינות, החברה להגנת הטבע)
ראש עיריית הרצליה משה פדלון, בירך על ההחלטה ואמר כי יותר מכל מי שזכה היום אלו הם הטבע ובעלי החיים הנדירים. פדלון הודה גם לתושבי העיר שנטלו חלק במאבק נגד גורמי התכנון במדינה שניסו לחמוס ברגל גסה את חלקת הטבע האחרונה באזור השרון: "בזכות החלטת בית המשפט יוכלו ילדינו והדורות הבאים להכיר בעלי חיים וצמחייה ארץ ישראלית שהולכת ונעלמת ממחוזותינו. עיריית הרצליה תמשיך בפעולות השימור של אקו- פארק לאומי אפולוניה, של הדרכות סיורים ותוכניות חינוכיות".
תושב הרצליה אלון כרמלי, יחד עם פעילי סביבה נוספים, מסר: "זהו יום חג לחובבי הטבע, לשלטון החוק ולמנהל התקין. פסק הדין שניתן היום למעשה מחייב את רשויות המדינה, בראשן את רשות מקרקעי ישראל, מנהל התכנון ורשות הטבע והגנים, לחשב מסלול מחדש בכל הקשור לאפולוניה, שמורת הטבע העירוני הנדירה והאחרונה מסוגה בגוש דן. בית המשפט העליון הכריע היום שלא ניתן להתעלם מעובדות מסכנות חיים ממש בבואן לתכנן רובע מגורים חדש. אסטרטגיית ה'יהיה בסדר' נבלמה לשמחתנו בידי הרכב מורחב של שופטים, בפסיקתם מצילים את הסביבה מפני אסון. אני מאמין שמאבקנו הצודק והערכי ייתן רוח גבית למאבקים ציבוריים דומים".
7 צפייה בגלריה
אפולוניה
אפולוניה
אפולוניה
(צילום: אבנר רינות, החברה להגנת הטבע)
עו"ד עמית ברכה, מנכ"ל אדם טבע ודין: "אנחנו שמחים על החלטת בית המשפט העליון ששמה בראש סדר העדיפויות את בריאות אזרחי המדינה ומשמעותה היא שהמדינה פעלה באופן נפשע במשך שנים כאשר זיהמה את הקרקע, פגעה בבריאות התושבים והתנערה מעיקרון המזהם משלם המחייב אותה להגן על בריאות הציבור. החלטת בית המשפט היום היא ניצחון לחברה, לכלכלה ולסביבה בעידן של משבר אקלים והינה משמעותית ביותר לתוכניות בנייה נוספות המתוכננות על קרקעות מזוהמות".
מהותמ"ל נמסר בתגובה: "פסק דין זה משקף את עמדתה העדכנית של המדינה ובכלל זה עמדת מינהל התכנון והותמ"ל, שהוגשה לבית המשפט לאחר שמיעת הערותיו בדיון הנוסף. אישור תכניות באזורים מזוהמים, הינו תהליך מורכב מטעמים שידועים לכל. בשל נסיבות המקרה הפרטני החריג, סברה המדינה שנכון יהיה להחזיר את התכנית לדיון מחודש במוסדות התכנון ולאפשר תיקון מסמכי התכנית לעניין זיהום הקרקע והמים. המדינה, ובכלל זאת מוסדות התכנון, מודעת לחשיבות של הצגת התשתית העובדתית המלאה בפניה ובפני הציבור".