בשורה לישראלים צאצאים ליהודים שנולדו באוסטריה: החל מה-1 בספטמבר 2020 נכנס לתוקפו סעיף חדש בחוק האוסטרי, הכולל הקלות משמעותיות לקבלת אזרחות אוסטרית, בעיקר עבור יהודים בעלי שורשים אוסטריים.
עבור ישראלים רבים, מדובר בהזדמנות לקבל אזרחות אירופאית המעניקה יתרונות רבים, ביניהם לימודים מסובסדים ולעתים ללא תשלום, הטבות ותנאים סוציאליים לזכאים, זכות למגורים ועבודה באירופה ללא הגבלת זמן, פטור מויזה לארה"ב, הזדמנויות לרכישת נדל"ן באירופה ועוד.
משרד לנקר-ירדני עו"ד ונוטריון, המשרד המוביל בישראל להגשת בקשות לאזרחות אוסטרית וגרמנית, הפועל בתחום כבר שנים רבות, משתף בכל המידע שכדאי לכם לדעת - מהן ההקלות החדשות בחוק? וכמה זמן אורך התהליך מהגשת הבקשה ועד לקבלת אזרחות אוסטרית נחשקת?
2 צפייה בגלריה
   ניר לנקר
   ניר לנקר
עו"ד ניר לנקר
( צילום: נימרוד כהן)

תנאי הסף להגשת בקשה וההקלות החדשות

הסעיף החדש בחוק האוסטרי מגדיר תנאי סף יחיד להגשת הבקשה: על מגיש הבקשה להיות צאצא של יהודים שחיו באזורים המוכרים כיום כחלק מגבולותיה של אוסטריה ואשר ברחו ממנה לפני 1955 מאימת הנאצים, או כתוצאה של רדיפת הנאצים. בנוסף, על מגיש הבקשה להיות ללא עבר פלילי. עם זאת, משרד עו"ד לנקר-ירדני מטפל בהגשת בקשות גם לבעלי עבר פלילי, כאשר מקרים אלו יבחנו כל מקרה לגופו.
הסעיף החדש בחוק נובע בין היתר מכך שהאוסטרים הבינו כי במשך שנים רבות נגרם עוול לצאצאים של יהודים שחיו באוסטריה בתקופות אלו, מה שהוביל להקלות הנוכחיות.
אחת ההקלות המשמעותיות ביותר בחוק היא ההגדרה כי צאצאים של מי שלא היו אזרחי אוסטריה אך התגוררו בה - זכאים להגיש בקשה.
עוד הקלות הנכללות בסעיף החדש: מי שנולד לאם אוסטרית לפני 1983 יוכל להגיש בקשה, אדם ששירת בקבע בצה"ל יוכל להגיש בקשה לדרכון אוסטרי ואזרחות אוסטרית ללא צורך בהצגת נתונים פיננסיים, ויוכל להעביר את הזכאות לאזרחות לילדיו ללא תנאי, ואדם עם אזרחות נוספת מעבר לישראלית והאוסטרית יוכל להגיש בקשה מבלי לוותר עליה. בנוסף, גם מי שבעבר לא הצליח להוציא אזרחות אוסטרית, יכול היום להגיש בקשה מחודשת ולקבל זכאות על פי התנאים החדשים.
פרט חשוב נוסף שכדאי לדעת –האזרחות האוסטרית תחת הסעיף החדש לחוק עוברת לכל הדורות ,זאת אומרת גם לנכדים וגם לנינים של מי שנמלט מאוסטריה מאימת הנאצים בשנים הרלוונטיות ואף ניתן ל"דלג" על דורות ,המשמעות היא שאין חובה שאם/אב סבא/סבתא של מי שמעוניין באזרחות אוסטרית תוסדר עבורם האזרחות כתנאי לכך שבנם/ביתם יקלו אזרחות אוסטרית.
2 צפייה בגלריה
   ניר לנקר
   ניר לנקר
עו"ד ניר לנקר
( צילום: נימרוד כהן)

האזרחות האוסטרית עוברת גם לילדים מאומצים (כולל כאלו שנולדו מחוץ לישראל) וכן גם כמובן לילדי זוגות חד מיניים שנולדו בהליך פונדקאות מוסדר ו/או כתוצאה מתרומת זרע ומשרד עו"ד ונוטריון לנקר –ירדני הינו בעל מומחיות מיוחדת, הן כלפי הדין הישראלי והן כלפי הדין האוסטרי בטיפול במקרים סבוכים אלו.
איך מתחילים ומה משך ההליך עד לקבלת האזרחות?
משך ההליך לקבלת אזרחות אוסטרית אינו קבוע ומשתנה על פי גורמים כגון הסעיף בחוק האזרחות האוסטרית שבגינו מוגש התיק, האם הוגש באופן מלא על פי התקנות בחוק, האם הוא מוגש ישירות לרשות המוסמכת לעניין ופרמטרים רבים נוספים.
לכן, חשוב מאוד להגיש את התיק לבקשת אזרחות אוסטרית באמצעות גורם מקצועי כמו משרד עו"ד לנקר-ירדני, המוכר על ידי הרשויות האוסטריות ואשר השפה הגרמנית מהווה שפת אם עבורו. כל הטיפול בתיק מתקיים מול הרשות המוסמכת באוסטריה עצמה.
כדי ליהנות מתהליך יעיל ומזורז, חשוב לבחור בגורם מייצג עם ניסיון ושירות מקיף
הגשת בקשה לקבלת אזרחות היא הליך משפטי הדורש מיומנות, ידע וניסיון מצד הגורם המגיש בשמכם את הבקשה. במקרה של הגשה ללא ידע מוקדם בחוק האזרחות האוסטרית, או בהגשה על ידי גורם שאינו מצוי בחוק ובתיקונים והשינויים שחלו בו, הדבר עלול להוביל לעיכוב רב בקבלת התשובה ובמקרים מסוימים לפסילת הבקשה וקבלת תשובה שלילית. בנוסף, לאורך ההליך ההתנהלות עם הגורם המוסמך באוסטריה נעשית לרוב בשפה הגרמנית בלבד, כך שחוסר ידיעת השפה מוביל לקושי טכני עצום, עיכוב בתשובות ואף דחיית הבקשה.
משרד עו"ד לנקר-ירדני עו"ד ונוטריון פועל כבר שנים רבות בהגשת בקשות לאזרחות אוסטרית ודרכון אוסטרי, רבות לפני התיקון הנוכחי בחוק. בנוסף, המשרד עוסק בגרמניה ובאוסטריה בדיני ירושה, דיני חברות, נדל"ן וסוגיות משפטיות נוספות. עו"ד ניר לנקר, הדובר גרמנית שוטפת, הוא אחד המומחים המובילים בישראל בכל הנוגע לחוקי האזרחות של אוסטריה וגרמניה.
משרד עו"ד לנקר-ירדני מציע ללקוחותיו שירות 360 מעלות בכל ההיבטים והשלבים, החל מפגישת ייעוץ ובדיקת תנאי סף לזכאות, ועד קבלת האזרחות בפועל. הותק, הניסיון וההיכרות עם לשון החוק והגורמים המוסמכים באוסטריה, מבטיחים יעילות מרבית וזירוז הטיפול בהליך.