מיליארדר סיני וטייקון נדל"ן לשעבר, שמתח ביקורת חריפה על האופן שבו טיפל הנשיא שי ג'ינפינג במגפת הקורונה, ואף כינה אותו "ליצן", הורשע בשחיתות ונשלח ל-18 שנים בכלא.
עוד סיפורים מהעולם בעמוד הפייסבוק של דסק החוץ
4 צפייה בגלריה
רן ז'יקיאנג טייקון נדל"ן לשעבר ב בסין והנשיא שי ג'ינפינג
רן ז'יקיאנג טייקון נדל"ן לשעבר ב בסין והנשיא שי ג'ינפינג
רן ז'יקיאן (שמאל) והנשיא שי ג'ינפינג. דור הנסיכים של המפלגה הקומוניסטית
(צילום: AP, )
רן ז'יקיאן בן ה-69 עמד עד לפרישתו לגמלאות בראשות קבוצת הנדל"ן הממשלתית הואיואן, ונחשב למקורב לבכירים במפלגת השלטון הקומוניסטית. כבן לבכירים במפלגת השלטון הוא אף נחשב לחלק מ"דור הנסיכים" של מייסדי המפלגה, כמו הנשיא שי עצמו.
למרות מעמדו הרם בבייג'ינג, ואולי דווקא בשל כך, במרץ השנה רן נעלם מעין הציבור, זמן קצר לאחר שפרסם מאמר דעה ובו תקף בחריפות את האופן שבו טיפלה ההנהגה הסינית במגפת הקורונה, שפרצה לראשונה בעיר ווהאן בדצמבר אשתקד.
לאחר היעלמותו, בחודש אפריל הודיעו הרשויות שרן נעצר בחשד לעבירות שחיתות שונות, וביולי הוא הודח מהמפלגה הקומוניסטית, דבר שאפשר את העמדתו לדין.
4 צפייה בגלריה
רן ז'יקיאנג טייקון נדל"ן לשעבר ב בסין ש נשלח לכלא אחרי שמתח ביקורת על הנשיא
רן ז'יקיאנג טייקון נדל"ן לשעבר ב בסין ש נשלח לכלא אחרי שמתח ביקורת על הנשיא
ז'יקאינג "התותח". שיעור הרשעות של 99%
(צילום: AFP)
היום הודיע בית משפט בבייג'ינג כי רן הורשע בין היתר במעילה בכספי ציבור בסכום של 111 מיליון יואן (כ-56 מיליון שקלים) ובלקיחת שוחד של 1.25 מיליון יואן. עוד נטען כי ניצל את מעמדו בחברות ממשלתיות באופן שהוביל לאובדן של 11 מיליון יואן, בעוד הוא הרוויח מכך מיליונים.
לטענת בית המשפט, רן הודה "מרצונו החופשי" בכל העבירות נגדו, הודיע שלא יערער על גזר הדין ושילם בחזרה את כל הכספים שבהם מעל. הוא נקנס גם בסכום של 4.2 מיליון יואן. יש לציין כי למערכת המשפט הסינית שיעור הרשעות של 99%. אישומים בשחיתות מוגשים לעתים קרובות נגד פקידים במפלגה הקומוניסטית שסר חינם בעיני ההנהגה.
שי, שמנהיג את המפלגה הקומוניסטית מאז 2012, פועל כבר זמן רב לדכא כל התנגדות בתוך סין לשלטונו. הוא הגביר את הצנזורה בסין ופועל נגד עמותות וארגונים לא-רשמיים שונים. עשרות עיתונאים ופעילי זכויות אדם וזכויות עובדים נכלאו בתקופתו.
4 צפייה בגלריה
נשיא סין שי ג'ינפינג ביקור בעיר ווהאן שבה התפרץ נגיף קורונה
נשיא סין שי ג'ינפינג ביקור בעיר ווהאן שבה התפרץ נגיף קורונה
הוצג בתעמולה הקומוניסטית כמצילה של הסין. הנשיא שי
את המאמר שהוביל לסילוקו מהמפלגה הקומוניסטית ובהמשך להעמדתו לדין פרסם רן באינטרנט, בעקבות נאום שנשא שי ג'ינפינג ב-23 בפברואר. בנאום שנשא, במסגרת ועידה וירטואלית שבה השתתפו 170,000 פקידים מהמפלגה ברחבי סין, התגאה הנשיא הסיני בפעולות שנקטה ממשלתו כדי לבלום את התפשטות נגיף הקורונה.
רן אמנם לא הזכיר מפורשות את שמו של שי, אך ברור היה למי התכוון כשכתב: "מי שעמד שם לא היה קיסר שמראה את בגדיו החדשים, אלא ליצן שהופשט מבגדיו והתעקש שהוא קיסר".
לפי קטעים מהמאמר שפורסמו על ידי הארגון האמריקני China Digital Times, רן מתח ביקורת על התעמולה הסינית שהציגה את שי ומנהיגים אחרים בבייג'ינג כמי שמצילים את סין מהנגיף, מבלי שלציבור נאמר היכן בכלל החלה המגפה ואילו טעויות נעשו בשלביה הראשונים, כמו למשל הניסיון לדכא את המידע הראשוני על ההתפרצות בווהאן.
4 צפייה בגלריה
ווהאן סין בודקים תושבים מחשש להידבקות ב נגיף וירוס קורונה
ווהאן סין בודקים תושבים מחשש להידבקות ב נגיף וירוס קורונה
בשיא ההתפרצות בווהאן, בפברואר. "טיוח עם כל מיני הישגים גדולים"
"העם לא ראה אף ביקורת בוועידה. היא לא חקרה או חשפה את האמת", כתב רן. "איש לא לקח אחריות. הם מנסים לטייח את האמת עם כל מיני הישגים גדולים".
זו אינה הפעם הראשונה שבה רן מותח ביקורת על הנשיא שי, וסגנון התבטאותו הישיר העניק לו ברשתות החברתיות הסיניות את הכינוי "התותח".
ב-2016, למשל, הוא מתח ביקורת על קריאתו של שי לנאמנות מוחלטת מצד התקשורת הממלכתית למפלגה הקומוניסטית. בבלוג הפופולרי שלו בווייבו, המקבילה הסינית של טוויטר, הוא כתב שהתקשורת הממלכתית ממומנת מכספי הציבור, ושלכן היא צריכה לשרת את העם ולא את המפלגה.
בעקבות התבטאות זו חשבונו בווייבו נסגר וחברותו במפלגה הושמה על תנאי. כעת, נראה, הוא חצה קו אדום בביקורת הישירה שלו על שי.