3 צפייה בגלריה
ביקור רבין והבר בארה"ב
ביקור רבין והבר בארה"ב
קלינטון, רבין, הבר והפפיון. הביקור בבית הלבן ב-1995
(צילום: אבי אוחיון, לע"מ)
התמונה הזו צרובה בזיכרון של ישראלים רבים: נשיא המעצמה הגדולה בעולם מסייע לראש ממשלת ישראל לסדר את עניבת הפפיון שלו. לצידם של הנשיא ביל קלינטון וראש הממשלה יצחק רבין ניצב באותה תמונה גם איתן הבר, ראש לשכתו של רבין. קלינטון והבר מסדרים יחדיו את עניבתו של רבין, בביקור חגיגי בבית הלבן באוקטובר 1995.
בפעם הבאה שנפגש הבר עם קלינטון הנסיבות היו שונות לגמרי: הלווייתו של ראש הממשלה, יומיים לאחר הרצח, בהר הרצל בירושלים. מנהיגי העולם כולו הגיעו ארצה ברכבת אווירית כדי לחלוק כבוד אחרון לרבין - ובראשם הנשיא האמריקני. הבר, איש סודו של רבין, הופקד על ארגון ההלוויה, נשא בה דברים וזכור כמי שהציג את "שיר לשלום" המוכתם בדמו של ראש הממשלה המנוח, הפתק שנמצא בכיסו אחרי הרצח.
3 צפייה בגלריה
בבית הלבן, לקראת הסכם השלום עם ירדן. מימין: איתן הבר, יצחק רבין, בלי קלינטון והמלך חוסיין
בבית הלבן, לקראת הסכם השלום עם ירדן. מימין: איתן הבר, יצחק רבין, בלי קלינטון והמלך חוסיין
"סייע לעצב מסר מעורר השראה של תקווה". בבית הלבן, לקראת הסכם השלום עם ירדן
(צילום: AP)
הבר, מוותיקי העיתונאים ב"ידיעות אחרונות" וחבר המערכת במשך 60 שנה, הלך לעולמו בשבוע שעבר בגיל 80. הנשיא לשעבר קלינטון כתב דברים לזכרו, ואנחנו מביאים אותם כאן:
"נעצבתי עמוקות לשמוע על פטירתו של איתן הבר - כותב מחונן, פטריוט ישראלי ואדם טוב", ספד לו הנשיא לשעבר. "בתור ראש לשכה נאמן ומוכשר של חברי היקר יצחק רבין, לאיתן היה תפקיד חשוב במאמציו של רבין לשלום ופיוס עם שכנותיה של ישראל. ברגעים של שמחה - כשרבין נשא דברים אל מול כינוס של שני בתי הקונגרס ב-1994 - סייע איתן לעצב במיומנות מסר מעורר השראה של תקווה.
3 צפייה בגלריה
איתן הבר מודיע על הירצחו של יצחק רבין
איתן הבר מודיע על הירצחו של יצחק רבין
"מצא נתיב לליבנו האבל". הבר מודיע על מותו של רבין
(צילום: AP)
"וברגעים של עצב - כאשר הכריז על מותו של רבין או כאשר הספיד אותו בצורה כה יפה, איתן מצא נתיב לליבנו האבל כאשר קרא מתוך 'שיר לשלום', השיר ששר רבין רגעים ספורים לפני מותו.
"המורשת של איתן", חותם הנשיא לשעבר את דבריו החמים, "תמשיך לחיות בקרב כל אלו המאמינים, כפי שהוא האמין, שאנו מאוחדים באנושיות המשותפת שלנו, ושעתיד משותף הוא מן האפשר".