שר הבריאות יולי אדלשטיין הודיע כי על אף התנגדות כחול לבן והיועץ המשפטי לממשלה יעלה היום (ו') לאישור הממשלה תקנות לשעת חירום שיהיה בכוחן להגביל התקהלות עד לחקיקת החוק בכנסת - אבל כלל לא ברור אם במוצאי שבת תתקיים הפגנה גדולה מול מעון ראש הממשלה.
ארגוני המחאה השונים, שהובילו בחודשים האחרונים את ההפגנות בירושלים נגד ראש הממשלה בנימין נתניהו, הודיעו בצהריים כי במוצאי שבת יפגינו על פי הנחיות משרד הבריאות בשורת מוקדים במרחק קילומטר מהבית, אך לא בבלפור.
אבל דקות אחרי אותה הודעה, הם כבר טענו כי המחאה מול מעון ראש הממשלה כן תתקיים: "נגיע בשיירה לבלפור ושם נפגין תוך שמירה על הנחיות משרד הבריאות וריחוק חברתי. בשעה קשה זו, לצאת להפגין זו לא זכות אלא חובה מוסרית ואנחנו קוראים לכולם להצטרף אלינו", אמרו.
1 צפייה בגלריה
הפגנה של תנועת "אין מצב" בבלפור לפני הסגר
הפגנה של תנועת "אין מצב" בבלפור לפני הסגר
המחאה סמוך למעון רה"מ, אמש
(צילום: עמית שאבי)
"לאור מצב החירום שבו אנו נתונים כל ארגוני המחאה מתאחדים למען עם ישראל", נאמר בהודעה המקורית עליה חתומים הארגונים "קריים מיניסטר" של ישי הדס, "אין מצב" של אמיר השכל, "קומי ישראל", "הלם תרבות", "החזית הוורודה", "הבעלבתים", "התעוררנו" ו"דור חדש".
בהודעתם נכתב כי "כל אזרחי ישראל כבר יודעים שהסיבה האמיתית והיחידה שנתניהו דוחף חזק כל כך לסגר כללי, שיגביל את התפילות ביום הכיפורים וימיט אסון על העצמאים והעסקים במדינת ישראל, היא ההפגנות בבלפור, שחושפות את כישלונו וכישלון ממשלתו בניהול המשבר.

"בניגוד מוחלט אליהם, אנחנו אזרחיות ואזרחים אכפתיים ואחראיים, ולכן במוצ"ש הקרוב נעלה בשיירת מכוניות לבלפור, ובמקביל, נפגין בעשרת אלפים מוקדים עד קילומטר מהבית, תוך שמירה על הנחיות משרד הבריאות. זאת, על מנת שלא יהיו תירוצים לממשלת נתניהו הכושלת למנוע את תפילות יום הכיפורים של עם ישראל.
"הם לא יכלאו אותנו - נפגין בכל מקום. ביום הקדוש הזה, אנחנו מבקשים מעם ישראל להתפלל לסיום כהונתו של אדם שממיט עלינו קטסטרופה בריאותית, חברתית וכלכלית ומוביל אותנו לחורבן בית שלישי".
ארגון "הדגלים השחורים" כבר הודיע לפני כן כי אנשיו יפגינו מחר בשעה 17:30 בצמתים, בגשרים וגם בשכונות - אך לא בבלפור. בנוסף אמרו כי במוצאי שבת ב-20:00 יתקיים אירוע "שורקים בוז לנתניהו", שבמהלכו האזרחים ייצאו למרפסות ויביעו את מחאתם נגד ראש הממשלה.
בדברי ההסבר להביא לאישור הממשלה תקנות לשעת חירום שיהיה בכוחן להגביל התקהלויות, ציין השר אדלשטיין כי "מול עיניי נמצאת לפני הכול בריאות הציבור. לא אאפשר סיכון חיי אדם בהתקהלויות בכלל ולא בהפגנות ולא בבתי כנסת".
בחוות הדעת, שעל בסיסה הסתמך השר אדלשטיין, ציין מנכ"ל משרד הבריאות פרופ' חזי לוי כי "גם בעולם הרחב יש עדויות למוקדי עלייה בתחלואה בשל התקהלויות, וגם שם נאבקים ממש בימים אלה תחלואה המטפסת, על ידי הגבלה ומניעה של התקהלויות. אנו סבורים שיש לפעול בדחיפות לשם מניעת כל התקהלות שאינה עומדת בכללים שקבענו, ולפעול בנחישות להורדת ההדבקה והתחלואה המסכנת את בריאות הציבור".
פרופ' חגי לוין, יו"ר איגוד רופאי בריאות הציבור, מתח ביקורת על חוות הדעת שכתב מנכ"ל משרד הבריאות. לדברי פרופ' לוין, "אי אפשר להכריז על מצב חירום מיוחד ובאותה נשימה להחריג תפילות במבנים סגורים ביום כיפור. אנו חוששים שהתקהלויות בבתי כנסת ביום כיפור יעלו בחיי אדם".
עקב התארכות הדיונים בוועדות הכנסת וההסתייגויות הרבות שהוגשו, הכנסת לא הספיקה לאשר היום את התקנות החדשות - ולכן הסגר ההדוק יותר אמנם נכנס לפועל, אך ללא ההגבלה הנוגעת להפגנות. ועדת חוקה, חוק ומשפט ניהלה משעות הבוקר דיון סוער בהכנות חוק הסגר לקריאה שנייה ושלישית, אולם היא פוזרה בצהריים, והחוק לא הובא לאישור המליאה.