לאחר הצמצום האחרון במדיניות בדיקות הקורונה, משרד הבריאות צפוי לשנות שוב את המדיניות ולעדכן את ההנחיות לגבי הנדרשים לבדיקות. על פי טיוטת ההנחיות החדשות, שהועברה לקופות החולים ולבתי החולים, "רק מי שנקבע כי היה במגע הדוק על ידי חוקר ייבדק". בהנחיות הודגש כי אין צורך לקחת בדיקה למבודדים שאינם עונים לאחד מהקריטריונים, אלא אם פיתחו תסמינים.
לפי טיוטת ההנחיות החדשות, בדיקות קורונה יבוצעו לכלל בעלי התסמינים הקליניים, בהיעדר אבחנה חליפית שיכולה להסביר את התסמינים. כך, יישלחו לבדיקת קורונה בעלי חום של 38 ומעלה, או סובלים משיעול, קושי בנשימה, תסמין נשימתי חד אחר או שינוי/אובדן חוש טעם או ריח (ללא נזלת כתסמין בודד).
4 צפייה בגלריה
בדיקה בדיקות
בדיקה בדיקות
מעבדת קורונה באור יהודה
(צילום: AFP)
על פי אותה טיוטה, שטרם אושרה סופית, חסרי תסמינים קליניים ייבדקו במקרים הבאים בלבד:
א. בני בית של חולה מאומת.
ב. אדם שהוגדר על פי החוקר בחקירה אפידמיולוגית כמגע הדוק ייבדק תחת התוויה "מגע קרוב – בהוראת משרד הבריאות". אדם זה ישהה בבידוד עד תום תקופת הבידוד ללא קשר לתוצאת הבדיקה.
ג. עובדי בריאות הנמצאים בבידוד עקב מגע לחולה מאומת יבצעו בדיקת PCR ראשונה 8-5 ימים ממועד החשיפה ובדיקה שנייה מיום העשירי ממועד החשיפה. אם שתי בדיקות אלו חוזרות שליליות, ניתן מידית לשחרר את עובד הבריאות מבידוד ולהחזירו לתפקיד.
ד. עובר למוסד/מסגרת טיפולית עם שיעור גבוה של אוכלוסייה בסיכון, כגון בית אבות או מוסד סיעודי. אם חוזר למוסד ממנו יצא, ייבדק רק אם אושפז במוסד רפואי טרם חזרתו.
ה. לפני פרוצדורות אלקטיביות.
ו. בדיקות מיוחדות באישור משרד הבריאות באוכלוסיות בעלות נגישות נמוכה לשירותי רפואה שיש חשד שנמצאים בסיכון לתחלואה למשל עקב תנאי צפיפות.
4 צפייה בגלריה
מעבדות לבדיקת קורונה של צה"ל
מעבדות לבדיקת קורונה של צה"ל
מעבדת הקורונה של צה"ל בתל אביב
(צילום: AFP)
בחודש שעבר חל שינוי משמעותי נוסף במשרד הבריאות, שאפשר לאלפי חולי קורונה להשתחרר מבידוד ללא בדיקה. על פי הנוהל החדש, קוצר משך הבידוד הנדרש מחולי קורונה מאומתים ללא בדיקה חוזרת, וכעת הם מוגדרים "מחלימים" אם עברו עשרה ימים מיום תחילת התסמינים, ובתוספת של שלושה ימים נוספים ללא תסמינים (חום ותסמינים נשימתיים), ובלבד שהתקבל אישור רופא.
הזמן המינימלי עומד על 13 ימים, ללא צורך בבדיקת החלמה. במקרה שלא ניתן לאתר את מועד הופעת התסמינים, חולה מאומת מוגדר מחלים לאחר עשרה ימים מקבלת התוצאה החיובית, ובלבד שחלפו שלושה ימים לפחות מתום התסמינים.
א-סימפטומטים מוגדרים כמחלימים אם חלפו עשרה ימים מיום קבלת התוצאה החיובית. עם זאת, תקופת הבידוד לאנשים שנחשפו לחולי קורונה מאומתים ולא קיבלו בעצמם תשובה חיובית עדיין נותרת בעינה - 14 יום.

התקדמות לקראת פיתוח מערכת לבדיקת קורונה מיידית

בתוך כך, במערכת הביטחון מדווחים היום על התקדמות בניסויים לפתח מערכת לבדיקת קורונה מיידית, ניסויים שנערכים יחד עם התעשיות הביטחוניות הישראליות וגורמי משרד הבריאות בהודו.
4 צפייה בגלריה
ניסויים לפתח מערכת לבדיקת קורונה מיידית שנערכים בהודו
ניסויים לפתח מערכת לבדיקת קורונה מיידית שנערכים בהודו
הניסויים בהודו
(צילום: אגף דוברות והסברה, משרד הביטחון)
4 צפייה בגלריה
ניסויים לפתח מערכת לבדיקת קורונה מיידית שנערכים בהודו
ניסויים לפתח מערכת לבדיקת קורונה מיידית שנערכים בהודו
(צילום: אגף דוברות והסברה, משרד הביטחון)
עשרה ימים לאחר נחיתת המשלחת הישראלית נלקחו כבר כ-20 אלף דגימות מאזרחים הודים, באמצעות גלי קול, רוק ונשיפה, לבחינת מספר טכנולוגיות שבסופו של דבר לפחות אחת מהן אמורה להעניק תוצאה לבדיקת קורונה תוך שניות עד דקות בודדות. המשלחת הישראלית פרסה שישה מתחמי בדיקה בניו דלהי הדומים למתחמי הדרייב-אין לבדיקות קורונה בישראל לצד הפעלת שתי מעבדות שמנתחות את התוצאות בזמן אמת.
"זו אופרציה חסרת תקדים, ועד כה עמדנו ביעדים שהצבנו. תוך מספר שבועות נדע אם עמדנו במשימה", הסבירו הקצינים שאמונים על הפרויקט"אנו מתקרבים לסוף הפעילות שלנו ותוך שבועיים שלושה נדע את תוצאות המבצע. אם נצליח, תוך מספר חודשים עשויה המערכת לפעול ולשחרר לפעילות מלאה מקומות כמו נמלי תעופה, תחנות רכבת, בנייני משרדים וכו', עם אבחנה מיידית ובמקום לקורונה ללא ציוד, מעבדות והמתנה ממושכת לתוצאת הבדיקה".