1 צפייה בגלריה
ראובן ריבלין ועידן רול
ראובן ריבלין ועידן רול
ראובן ריבלין ועידן רול
על רקע הדיון הציבורי באפשרות של סגר כללי נוסף נוכח הזינוק בתחלואה בנגיף הקורונה, חבר הכנסת עידן רול (יש עתיד-תל"ם) קרא היום (שלישי) לציבור שלא לציית לסגר שכזה. לדבריו, לממשלה "אין לגיטימציה" להורות על סגר מלא, ו"הציבור לא צריך לציית". יו"ר מפלגתו יאיר לפיד סירב להגיב על הדברים.
ח"כ רול, המצוי בעצמו בבידוד, כתב בטוויטר: "הממשלה הזו הפרה את החוזה הכי בסיסי מול הציבור. זה שמחייב אותה להגן עלינו בעת משבר. בנוסף, ההחלטות שלה לא מבוססות על נתונים ונגועות בשיקולים פוליטיים. לכן אין לה לגיטימציה להורות על סגר מלא והציבור לא צריך לציית".
בציוץ נוסף כתב רול: "פגיעה בחופש התנועה ובחופש העיסוק חייבת להיות מגובה בעובדות ונתונים כדי להיות מוצדקת. עד כה הממשלה כשלה בהצגת נתונים מכל סוג שהוא".
נשיא המדינה, ראובן ריבלין, נזף בח"כ רול על דבריו. לדבריו, "ההתמודדות עם מגפת הקורונה היא מאבק של כולנו, יחד. קריאות לאי ציות אזרחי פוגעות ביסודות, היהודיים והדמוקרטיים, עליהם ובזכותם הוקמה מדינתנו. עקרונות המבטיחים את שלומנו, ואת שלום הציבור כולו, במיוחד ברגעי משבר. מנהיגים, מהאופוזיציה ומהקואליציה - אנא, הזהרו בדבריכם".
יו"ר הקואליציה ח"כ מיקי זוהר גינה את ח"כ עידן רול וטען כי הוא קורא למרד לכל דבר. "הנה לכם קריאה למרד מטעם ח"כ מרשימתו של יאיר לפיד, שבגל הראשון עוד הציע לציבור להפר את ההנחיות", טען ח"כ זוהר. "עכשיו זה ברור: יצא המרצע מן השק. אנשי יש עתיד ויאיר לפיד יעשו הכל, כולל קריאה למרד שיהפוך את מדינת ישראל לאנרכיה, רק כדי לפגוע בהמשך כהונת הימין, הליכוד וראש הממשלה נתניהו. אנרכיסטים".
ח"כ רול השיב לו: "מיקי, לקחתם לנו את שלושת הכפים לעצמכם. אין לנו כבוד, אין לנו כסף ואין לנו כוח. מה השארתם? איומים בפיטורים מאפיוזיים של יו"ר ועדה אחרי החלטה דמוקרטית. אנחנו לא עובדים אצלכם. אם אתם רוצים להמשיך לקחת לנו את שלושת הכפים, תצטרכו לתת לנו ה' אחת גדולה. הסברים".
מאוחר יותר הבהיר ח"כ רול את כוונתו: "אם הממשלה רוצה זכות לנקוט בצעדים קשים כמו סגר, יש לה את החובה להסביר את הצעדים האלה לציבור. הממשלה לא יכולה למנוע מהציבור זכויות יסוד בסיסיות, לפגוע בפרנסה, לסגור ענפים שלמים ולשלוח אלפי משפחות לעוני, בלי לפרט למה היא עושה את זה ואיך זה אמור לעזור, בטח כשאנחנו במשבר מתמשך כבר חמישה חודשים. במקום להסביר לציבור, הממשלה מאשימה את הציבור, ומפרה את החלק שלה בהסכם הלא כתוב בין מדינה לאזרחיה".

שרים וחברי כנסת נוספים גינו את הדברים. ח"כ בצלאל סמוטריץ' (ימינה) כתב בטוויטר: "תמחק את זה עידן! מותר שתהיה ביקורת מוצדקת על הניהול הכושל של הממשלה את האירוע, אבל אנרכיה מסוכנת פי אלף. זה בדיוק ההבדל בין אופוזיציה אחראית לאופוזיציה פופוליסטית וחסרת אחריות". שר התקשורת יועז הנדל כתב בקצרה ובסרקזם: "ממלכתיות נוסח יש עתיד".
מנכ"ל משרד הבריאות פרופ' חזי לוי התייחס אתמול לאפשרות של סגר כללי במסיבת עיתונאים ואמר: "אנחנו מנסים להימנע מזה, כי ברור לנו שסגר כללי נושא בחובו נזקים כלכליים, נפשיים ובריאותיים. ראינו בסגר הקודם שאנשים היססו להגיע לבית החולים בגלל מחלות אחרות וניזוקו. לכן אנחנו משתדלים לייצר הגבלות שימנעו התקהלויות, שהן שורש כל הרע בהדבקה".
פרופ' לוי הוסיף: "צריך להבין באיזו תחלואה אנחנו. כשהייתה התפרצות חוזרת במדינות אחרות הן עשו סגרים, אנחנו רוצים להימנע מזה. בגל הראשון הסגר הכללי השטיח את העקומה והריחוק החברתי מנע את ההדבקה. אנחנו לא רוצים להגיע לזה שוב, ומכאן הצעדים שאנחנו עושים למניעת התקהלויות. אני קורא לציבור - זאת ערבות הדדית של כולנו, בואו נמנע את זה בידינו".
שעות קודם לכן קרא השר יובל שטייניץ בריאיון באולפן ynet "ללכת לסגר של עשרה ימים עכשיו". לדבריו, "עדיף טיפול מיידי של זבנג וגמרנו ולגמור את המצב הזה". הוא הבהיר כי הוא מתכוון ל"סגר נושם" שבו ניתן יהיה לצאת לעבודה. "מוטב מוקדם מאשר מאוחר", הוסיף.
לפי הנתונים האחרונים שפרסם משרד הבריאות, ישנם בישראל 21,393 חולים פעילים בקורונה. מצבם של 177 חולים מוגדר קשה, מהם 55 מונשמים. אתמול אובחנו 1,681 נדבקים חדשים - שיא חדש במספר החולים החדשים ביממה. 368 בני אדם מתו מקורונה מאז התפרץ הנגיף בישראל.
פורסם לראשונה: 17:06, 14.07.20