הקואליציה צפויה להגיש ביום רביעי לשולחן הכנסת הצעת חוק לדחיית המועד האחרון שבו צריך להעביר את תקציב המדינה. המשמעות: יהיה זמן נוסף להגיע להבנות לאור הוויכוח בין הליכוד לכחול לבן בנוגע להעברת תקציב שנתי או דו-שנתי.
3 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו בני גנץ
בנימין נתניהו בני גנץ
נתניהו וגנץ
(צילום: אבי מועלם אוליבייה פיטוסי, פלאש90)
מדובר בהצעה של סיעת "דרך ארץ" שבה חברים יועז הנדל וצבי האוזר. הסיעה פנתה אמש (א') לראש הממשלה בנימין נתניהו וקיבלה את תמיכתו בקידום הצעת החוק. יו"ר ש"ס, אריה דרעי, הודיע כי סיעתו תתמוך בהצעה בקריאות הטרומית והראשונה. בעקבות התמיכה, הצעת החוק צפויה לקבל פטור מחובת הנחה ותעלה להצבעה טרומית במליאה כבר ביום רביעי.
בכיר בליכוד אמר אמש: "נתניהו עושה הכול כדי להימנע מבחירות ולהגיע לפתרון שיאפשר את המשך עבודת הממשלה. זה לא הזמן לפוליטיקה, זה הזמן לאחדות ולהילחם בקורונה וזה מה שראש הממשלה עושה".
בכחול לבן אמרו כי הם יתמכו בתיקון החוק הקיים "בדרך שתאפשר תקציב לשיקום כלכלת ישראל. כחול לבן תעשה כל שביכולתה כדי למנוע בחירות איומות מאזרחי ישראל בעיצומו של אחד המשברים החמורים בתולדות המדינה".
3 צפייה בגלריה
יועז הנדל צבי האוזר
יועז הנדל צבי האוזר
השר הנדל וח"כ האוזר
(צילום: אבי מועלם, יריב כץ)
גם אם הצעת החוק אכן תעבור בקריאה טרומית ביום רביעי, עדיין לא מדובר בסוף פסוק בנושא. עד שהחוק שקובע שצריך להעביר את תקציב המדינה עד ל-24 באוגוסט לא ישונה בקריאה שנייה ושלישית, הקרבות על התקציב יצטרכו להסתיים במועד המקורי.

האתגרים שנותרו, ו"מצב בחירות" בליכוד

גם אם אכן יידחה המועד של העברת התקציב, המוקשים בפני שלמות הקואליציה לא תמו. מליאת הכנסת ביום רביעי תספק רגעים דרמטיים נוספים עבור הממשלה.
בכחול לבן שוברים את הראש כיצד להתייחס להצעת החוק שתעלה "יש עתיד" ביום רביעי להצבעה במליאת הכנסת, שלפיה נאשם בפלילים לא יוכל להתמודד בבחירות לכנסת.
בישראל ביתנו הגישו הצעת חוק דומה, ולכן צפויים לתמוך בה, כמו יתר סיעות האופוזיציה. יוצאת הדופן היא "ימינה", שם חלק מחברי הכנסת מצאו קיזוז, ומי שיגיעו למליאה צפויים להצביע נגד. "לא נהפוך את עורנו עכשיו בגלל הנסיבות", אמרו בסיעה.
3 צפייה בגלריה
בני גנץ
בני גנץ
גנץ. כחול לבן עדיין לא החליטו איך להצביע
( צילום: נעם מושקוביץ)
הנעלם הגדול הוא כאמור כיצד תנהג כחול לבן. מצד אחד, בבחירות היא הניפה את דגל השחיתות ותמכה בחוקים כאלה. מצד שני, היא נמצאת במצב מורכב מבחינה פוליטית, וברור שתמיכה בהצעה תוביל לפיצוץ ולפיזור הכנסת.
היום יתקיימו התייעצויות במפלגה כיצד לנהוג בהצבעה. ביש עתיד טוענים שאם כחול לבן תתמוך בהצעה היא צפויה לעבור.
ובזמן שבכחול לבן מנסים לגבש אסטרטגיית פעולה סביב ההפרה המסתמנת של ההסכם הקואליציוני בידי ראש הממשלה בנימין נתניהו, בליכוד עברו לנוהל בחירות.
גורם בכיר מאוד בליכוד, שביקש להרגיע את השטח, העביר מסר לחברי הסיעה: "אם חלילה נלך לבחירות, מסתמן שלא יתקיימו פריימריז לרשימה". חברי רשימה רבים חוששים מהאפשרות של בחירות וסבורים כי כוחו של הליכוד צפוי להיחלש דרמטית בצל המשבר.
לאחר מכן הודיעו בליכוד על ביטול כל הסנקציות שניתנו בשבוע שעבר לשרים ולחברי הכנסת מהסיעה.
שלשום פרסמה דוברות המפלגה הודעה שלפיה כל חבר רשימה שמתראיין מתבקש לעדכן לפני הריאיון כדי לקבל דף מסרים, ממש כמו בקמפיין בחירות.
אי השקט בליכוד יצא מגבולות הסיעה. ראש העיר נתניה מרים פיירברג, מתומכי נתניהו הבולטים בליכוד, שהצטרפה לקבינט הקורונה האזרחי של נפתלי בנט, ביקרה בחריפות את ראש הממשלה בשיחות סגורות.
"אי אפשר להאמין לו לשום דבר", אמרה פיירברג בסרטון שצולם והופץ ברשת. "ביבי חתם על הסכם, שיעמוד בהסכם. הוא אמר תקציב דו שנתי, שיעשה תקציב דו שנתי. היה להם מספיק זמן לעשות את זה".
פורסם לראשונה: 22:39, 09.08.20