משרד המשפטים האמריקני האשים הערב (ג') שני האקרים סינים בגניבה של סודות מסחריים בהיקף עצום ובשווי של מאות מיליוני דולר, מחברות ברחבי העולם. לטענת התובעים האמריקנים, ההאקרים ניסו לאחרונה לפגוע גם בחברות שמפתחות חיסון לנגיף הקורונה.
עוד סיפורים מהעולם בעמוד הפייסבוק של דסק החוץ
4 צפייה בגלריה
סודות מסחריים בשווי של מאות מיליוני דולר. אילוסטרציה
סודות מסחריים בשווי של מאות מיליוני דולר. אילוסטרציה
סודות מסחריים בשווי של מאות מיליוני דולר. אילוסטרציה
(צילום: shutterstock)
לטענת התביעה האמריקנית, ההאקרים בחנו בחודשים האחרונים נקודות תורפה ברשתות מחשבים של חברות שידועות ככאלו שמפתחות חיסון לנגיף או טיפול תרופתי עבורו. עם זאת, אין בינתיים אינדיקציה לכך שהם הצליחו להשיג מידע הנוגע לחיסון.
הרשויות בארה"ב זיהו את שני ההאקרים כאזרחי סין בשם לי שיאויו ודונג ג'יאזי, ולטענתן הם הצליחו לגנוב מידע רב, בכמות הנמדדת בטרה-בייטים, אשר כולל גם עיצובים של כלי נשק, מידע על תרופות, קודים של תוכנות ועוד. בארה"ב טוענים כי הם פרצו לחברות ברחבי העולם ולא רק בארה"ב, כמו למשל בבריטניה, גרמניה, אוסטרליה ובלגיה.
כתב אישום נגד ההאקרים הזרים הוגש מוקדם יותר החודש בבית משפט פדרלי במדינת וושינגטון, ורק כעת נחשפו פרטיו. להאקרים מיוחסות בו עבירות של גניבת סודות מסחר וניסיון לבצע הונאה אלקטרונית.
4 צפייה בגלריה
לטענת המערב גם הרוסים ניסו לגנוב מידע על חיסון לקורונה
לטענת המערב גם הרוסים ניסו לגנוב מידע על חיסון לקורונה
לטענת המערב גם הרוסים ניסו לגנוב מידע על חיסון לקורונה
(צילום: AP, John Cairns, University of Oxford)
התובעים הפדרלים טוענים שההאקרים פעלו בשירות משרד האבטחה הסיני, ה-MSS, ארגון המקביל במהותו לסוכנות הביון האמריקנית, ה-CIA. לטענתם, גורמי המודיעין הסינים סיפקו להאקרים הללו מידע על נקודות תורפה בתוכנות מסוימות, על מנת שיוכלו לחדור ליעדים שלהם. בין היעדים הללו נכללו בין היתר מפגינים מהונג קונג, המשרד של הדלאי לאמה וארגון נוצרי הפועל בסין.
"סין הצטרפה כעת, לצד רוסיה, איראן וצפון קוריאה, למועדון המביש שמספק מקום מבטחים לפושעי סייבר בתמורה לכך שהפושעים הללו יהיו 'בכוננות' לביצוע עבודות שיועילו למדינה – ובמקרה הזה לספק את הרעב הבלתי-נדלה של המפלגה הקומוניסטית הסינית לקניין רוחני של חברות אמריקניות ולא-סיניות, שהושג בעבודה קשה, וכולל גם מחקר על COVID-19", אמר סגן התובע הכללי לנושאי ביטחון לאומי, ג'ון דמרס, במסיבת עיתונאים מקוונת שקיים הערב.
לדבריו, ההאקרים עבדו מעת לעת גם עבור רווחתם האישית ולא רק עבור ממשלת סין. בין היתר, הוא ציין מקרה שבו אחד ההאקרים, לי שיאויו, ניסה לסחוט מקורבן מטבעות וירטואליים בשווי של 15 אלף דולר.
4 צפייה בגלריה
גם ממנו ההאקרים הסינים ניסו לגנוב מידע. הדלאי לאמה
גם ממנו ההאקרים הסינים ניסו לגנוב מידע. הדלאי לאמה
גם ממנו ההאקרים הסינים ניסו לגנוב מידע. הדלאי לאמה
(צילום: AFP)
בסוכנות הידיעות AP מציינים כי נראה שמדובר בפעם הראשונה שבה מוגשים כתבי אישום נגד האקרים זרים בגין ניסיון לגנוב מידע הנוגע לקורונה, אם כי סוכנויות המודיעין בארה"ב ובמערב הזהירו מפני אפשרות זו במשך חודשים. רק בשבוע שעבר הרשויות בארה"ב, בריטניה וקנדה האשימו האקרים רוסים בניסיון לגנוב מידע מחוקרים המפתחים חיסון לקורונה.
הרשויות בבריטניה מסרו אז, בהודעה משותפת עם הרשויות האמריקניות והקנדיות, שקבוצת ההאקרים APT29 – המכונה גם Cozy Bear ולפי הטענות במערב שייכת למודיעין הרוסי – תוקפת מוסדות מחקר אקדמיים ומכוני מחקר של חברות תרופות המעורבים בפיתוח חיסון לנגיף.
לפי שלוש המדינות, גורמי מודיעין מעריכים כי ההתקפות העקביות והמתמשכות על המוסדות האלה נעשות בניסיון לגנוב מידע – ולא לפגוע במחקר. גם במקרה הזה לא ברור אם ההאקרים הצליחו לגנוב בפועל מידע כלשהו, אבל לדברי המרכז הלאומי להגנת סייבר של בריטניה ההערכה היא שלא נגנב מידע סודי רפואי של אנשים פרטיים כלשהם.
4 צפייה בגלריה
מייק פומפאו
מייק פומפאו
קורא לעולם לעמוד אל מול "האיום הסיני". פומפאו
(צילום: AFP)
ההאשמות האמריקניות נגד סין מגיעות בשעה של מתיחות גבוהה בין וושינגטון לבייג'ינג, שהחריפה בין היתר בשל מגפת הקורונה וההאשמות של ממשל טראמפ שסין היא זו שאחראית להתפשטות המגפה ברחבי העולם.
רק היום הזהיר מזכיר המדינה האמריקני מייק פומפאו מהאיום הנשקף לדבריו מהמפלגה הקומוניסטית הסינית, מונח שבו הוא מקפיד להשתמש בכל פעם שהוא מתייחס לבייג'ינג, וקרא למדינות העולם להתייצב אל מול האיום הזה. את הקריאה השמיע פומפאו לאחר מפגש עם שרים בריטים בלונדון, והוא שיבח גם את החלטתה של בריטניה למנוע מענקית הטכנולוגיה הסינית וואווי – שוושינגטון פועלת לבודד אותה בעולם – לפתח רשת תקשורת אלחוטית מתקדמת מסוג 5G בממלכה.