3 צפייה בגלריה
הועדה לביקורת המדינה
הועדה לביקורת המדינה
הוועדה בראשות עפר שלח. יש או אין מחסור בחיסונים?
(צילום: שמוליק גרוסמן )
הוועדה לביקורת המדינה של הכנסת דנה הבוקר (יום ג') בהיערכות מדינת ישראל לחורף הקרוב, ובפרט בניסיונות הישראליים להביא לארץ מספיק חיסונים נגד שפעת. בין היתר, יעלו בוועדה ממצאי דו"ח מבקר המדינה בנושא. לפי שעה, מעריכים במערכת הבריאות כי חלקים ניכרים בציבור לא יחוסנו נגד שפעת. ynet העביר את הדיון בשידור חי.
ד"ר מילי אניס, מהאגף האפידמיולוגי של משרד הבריאות, אמרה בדיון כי לפי שעה חוסנו כבר 400 אלף בני אדם נגד שפעת, וכי אין מחסור בחיסונים. "זה המון לנקודת הזמן שבה אנחנו נמצאים, בעונות קודמות לא הגענו לנתון זה. אנחנו רואים היענות טובה בקרב הקבוצות שהתחסנו".
ד"ר אניס פירטה את הקבוצות הנמצאות בעדיפות לקבלת החיסון: "בהמלצת הוועדה המייעצת, ובהחלטת המנכ"ל על תעדוף במתן החיסונים, החיסון יינתן לקבוצות שהוגדרו - בני 65 פלוס וחולים כרוניים בני פחות מ-65. בנוסף הוא יינתן לצוותים רפואיים, לתינוקות בגילים 6 עד 23 חודשים, לנשים הרות, לתלמידים בכיתות ב'-ד', ולכיתות ב'-ו' בחינוך המיוחד. תינתן עדיפות לקבוצות בסיכון וכך גם קופות החולים מתנהלות".
3 צפייה בגלריה
תמונה של עפר שלח
תמונה של עפר שלח
יו"ר הוועדה שלח. "לקורונה אפקט חיובי על ההתחסנות לשפעת"
(צילום: עומר מסינגר)
יו"ר איגוד רופאי בריאות הציבור, פרופ' חגי לוין, הציג תמונה שלילית יותר בנוגע למצב חיסוני השפעת. "השנה השמיכה מאוד קצרה. הצוותים הרפואיים חוששים מסוגיית המיגון שלהם, היות שבחיסון הילד אינו עוטה מסכה. צריך לתת לכך את המענה הנדרש".
פרופ' לוין הוסיף כי "צריך לראות איך מנגישים את חיסון השפעת לאנשים בביתם, כדי שמי שרוצה להתחסן יוכל לעשות זאת מבלי לסכן את עצמו. הדברים האלה דורשים השקעה במשאבים, אך כל השקעה של דולר במניעה - חוסכת 16 דולר בטיפול".
בהמשך נשאלה ד"ר אניס על ידי חברי הוועדה, ובראשם ראש הוועדה ח"כ עפר שלח, כיצד יפעלו כדי להבחין בין חולי השפעת לחולי הקורונה בחורף הקרוב. "אם הוא צריך לפנות לבית החולים הוא יעשה זאת, אבל אם מצבו הפונה קל – הוא יעבור בדיקת קורונה בקהילה, כאשר בדיקת שפעת תבוצע רק במרפאות שבהן ייערכו בדיקות אלה".
ח"כ שלח סיכם את הדיון: "עושה רושם שלקורונה יש אפקט חיובי על ההתחסנות לשפעת, המצב עכשיו ממש מתקדם ביחס לשנים קודמות. לגבי חיסון נגד קורונה - לתחושה ברגע שיהיה חיסון, תהיה קפיצה מהירה מאפס למאה בבקשה לקבלת החיסון. יש צורך בהיערכות טובה לכך על ידי כל הגורמים".
3 צפייה בגלריה
חיסוני השפעת
חיסוני השפעת
חיסוני השפעת. "ילדים לא יעטו מסכות, הצוותים חוששים"
(צילום: גיל יוחנן )
משרד הבריאות ממליץ רשמית על חיסונים נגד שפעת לכל תושבי ישראל שגילם יותר משישה חודשים, אולם בהגדרת אוכלוסיות הסיכון נמנים רק בני 45 ומעלה, ילדים עד גיל חמש ונשים בהיריון. לפי ההערכות, אזרחים שגילם נמוך מ-45 יתקשו להשיג חיסון נגד שפעת לקראת החורף.
אחד האתגרים המשמעותיים הצפויים בבתי החולים החורף יהיה יכולת ההבחנה בין חולי השפעת לחולי קורונה. התסמינים הדומים של שני הנגיפים יחייבו את הרופאים בזיהוי מהיר ומדויק עד כמה שניתן, וזאת במטרה להימנע מאשפוז חולי קורונה במחלקות שבהן הצוותים אינם ממוגנים.
עקב החשש הזה, מזהירים בבתי החולים מפני תרחיש של מחסור בערכות הבדיקות המהירות לקורונה - וקוראים להצטייד בהן בהקדם. הערכות הללו אמנם יקרות יותר מערכות רגילות, אך מספקות תוצאה לבדיקת הקורונה תוך כשעה - זמן קצר באופן משמעותי לעומת הבדיקה הרגילה.
כזכור, כבר ביוני השנה דווח כי בשל מחסור עולמי בייצור החיסונים, אישרו היצרניות לקופות החולים רק כמחצית מכמות החיסונים שהוזמנה. כך למשל, בשירותי בריאות כללית הוזמנו באותה עת 2 מיליון חיסונים, כפול מהשנה שעברה, ובקופה ציינו כי ברשותם כבר עתה 2 מיליון חיסונים.
במכבי שירותי בריאות הזמינו 1.2 מיליון חיסונים גם כן, אולם נכון לעכשיו אושרו הגעתם של 600 אלף בלבד. בקופת לאומית הוזמנו 250 אלף חיסונים, אולם אושרו רק 120 אלף, כמספר המתחסנים בקופה אשתקד. במאוחדת הוזמנו חצי מיליון חיסונים, אולם בשלב זה אושרה אספקת 320 אלף מנות בלבד.