הגנה לצד קרינה: חקלאים שעבדו סמוך לאנטנות סוללת כיפת ברזל שהוצבו בשדות אחד מקיבוצי צפון הנגב נחשפו ללא ידיעתם במשך כמעט שש שנים לקרינה חזקה מאוד שנפלטת מהאנטנות. כך נחשף בכתב תביעה שהגיש לאחרונה הקיבוץ נגד משרד הביטחון.
1 צפייה בגלריה
סוללת כיפה ברזל
סוללת כיפה ברזל
קרינה מסוכנת. סוללת כיפה ברזל (ארכיון)
המקרה, שמעורר דאגה רבה בקיבוץ, עלה כחלק מתביעת מקרקעין על סך 4.5 מיליון שקלים שהוגשה לבית המשפט המחוזי בבאר שבע. בתביעה דורשים חברי הקיבוץ את הפיצוי הכלכלי עבור הנזק שנגרם להם מאי עיבוד השטח שבו הוצבה המערכת והאזור סביבו, שבו נאסר עליהם לעבוד.
על פי התביעה, בתחילת 2012 הציב צה"ל מערכות הגנה של סוללת כיפת ברזל על כעשרה דונמים משטחי שדות הקיבוץ, מבלי להסדיר את הנושא ולפצות את הקיבוץ.
לטענת הקיבוץ, בגלל שצה"ל השתלט על השטח לא היה באפשרותם לעבד את השדה: "החל משנת 2012 תפסה הנתבעת שטח של כ-10 דונם לצורך הצבת מערכות להגנה מפני טילים מרצועת עזה. לצורך הקמת הבסיס הצבאי והנחת המערכות ביצעה הנתבעת עבודות עפר ותשתיות שכללו עקירת תשתיות מים וגידולים שגידלה התובעת באותו שטח", מפורט בכתב התביעה.
בקיבוץ טוענים כי לאחר תפיסת השטח הובטח להם במערכת הביטחון פיצוי בגין הנזקים שנגרמו ושייגרמו להם – פיצוי שעל פי התביעה לא שולם עד היום.
חקלאי הקיבוץ המשיכו לעבוד בשדות שסמוכים לשטח בו נפרסו המערכות הרגישות, בתקווה שהנושא הכלכלי יוסדר בהמשך, אך בכתב התביעה נחשף פרט מדאיג מאוד: בקיבוץ טוענים שרק בספטמבר 2017, כמעט שש שנים אחרי הצבת המערכת, עדכנה אותם מערכת הביטחון שחל איסור להתקרב לשדות הסמוכים לאזור - שבהם עבדו עד אז ללא הגבלה - עקב קרינה חזקה מאוד שהמערכת פולטת.
"הנתבעת נזכרה לעדכן את הקיבוץ כי המערכות שהוצבו פולטות קרינה חזקה מאוד המזיקה לבני אדם, ולכן חל איסור מוחלט לעסוק בחקלאות בשטח המקיף. יובהר כי לא היה ידוע על סכנת הקרינה בשטח עד להודעת הנתבעת - כך שעובדי הקיבוץ שעבדו באותה העת בשטח היו חשופים לקרינה מסוכנת במשך שנים", נכתב בתביעה.
בקיבוץ טוענים כי מלבד השטח שאותו לא ניתן לעבד עקב הצבת המערכות עליו, הרי שבגלל איסור הצבא על החקלאים להתקרב לשדות שסמוכים למערכות הרגישות, לא ניתן לעבד גם אותם.
בנוסף טוענים בקיבוץ שהקרינה החזקה משבשת את המערכות החקלאיות ומעריכים שבמהלך השנים נגרם להם נזק כלכלי של כ-4.5 מיליון שקלים, ודורשים מבית המשפט לפסוק בעניין.
משרד הביטחון טרם הגיש כתב הגנה, אך מצה"ל וממשרד הביטחון נמסר אתמול: "התביעה טרם התקבלה במערכת הביטחון. לכשתתקבל, תילמד ותיענה כמקובל לבית המשפט".