מי שמכיר את ביתר עילית לא יזהה אותה. בשנה רגילה ימי חג הסוכות מתאפיינים ברחובות גדושי ירק וארבעת המינים, מוזיקת כליזמר מתנגנת והילדים מתרוצצים. השנה חג הסוכות ירד למחתרת.
4 צפייה בגלריה
אכיפת משטרה בביתר עילית
אכיפת משטרה בביתר עילית
שוטרים בפעילות אכיפה בעיר החרדית
(צילום: שלו שלום)
רחוב המגיד ממעזריטש, שדרות רוטשילד של ביתר עילית, מיותם. אברכים עם מסכות נושאים את ארבעת המינים למניינים שהוקמו בסוכות באוויר הפתוח. הילדים בבית ובכניסות לעיר הוצבו מחסומים.
"רוב הציבור בביתר עילית נשמע להנחיות משרד הבריאות" אומר סגן-ניצב ניר ליפשיץ, מפקד תחנת עציון. "הם עוטים מסכות ונמנעים מהתקהלויות. יש לנו קשר טוב עם ראש העיר ונבחרי ציבור. המצב עדין והקשר חשוב מאוד בכדי להעביר את ההנחיות בצורה ובאופן שיובנו".
4 צפייה בגלריה
אכיפת משטרה בביתר עילית
אכיפת משטרה בביתר עילית
בית כנסת שנפתח בניגוד לתקנות. "עשרות שלא מקפידים"
(צילום: שלו שלום)
אבל בפנים עדיין נאבקת המשטרה בהפרת הנחיות בוטה מצד עשרות קיצוניים שמוכרים לתושבים. ההפרות מתקיימות ערב-ערב, באותם מקומות ובאותו היקף. בימים האחרונים יצאו מביתר עילית תמונות שלא הוסיפו כבוד לתושבים ולמשטרה.
באחד הסרטונים נראה שוטר משליך דלי על ילד קטן. השוטרים של ליפשיץ נכנסו לשם בעקבות הפרת הנחיות. "ישנם כמה עשרות שלא מקפידים על ההנחיות", הוא אומר. "שם אנחנו ממקדים את האכיפה. האתגרים הם בעיקר סביב התקהלויות שבהן יש לא מעט ילדים. השוטרים עומדים בסיטואציות מאוד מורכבות של קריאות נאצה וזריקת חפצים ובאותה סיטואציה השוטר צריך לגלות איפוק וסבלנות".

אחרי ההדהוד התקשורתי של התקריות האחרונות, הנחה מפקד המחוז את השוטרים לתעד את האכיפה גם בטלפונים הניידים, למטרות הסברה.
סגן-ניצב ליפשיץ מדגיש כי האכיפה נעשית לצד הידברות מתמדת עם ההנהגה המקומית. במסגרת זו הקימו במשטרה פורום שבו חברים נציגי ציבור מהעיר, תושבים אברכים ורבנים שיודעים לדווח על הפרות שמתקיימות בעיר.
4 צפייה בגלריה
אכיפת משטרה בביתר עילית
אכיפת משטרה בביתר עילית
סנ"צ ליפשיץ. "האתגרים - סביב התקהלויות עם ילדים"
(צילום: שלו שלום)
הניידת משייטת ברחובות הריקים, החנויות סגורות והכל שקט. מדי פעם השוטרים עוצרים אברך בלי מסכה ומחלקים קנסות, אך מדובר במיעוט. מתקבל דיווח על התקהלות בכמה בתי כנסת באזור מסוים בעיר. אנחנו עומדים בכניסה לאחד מבתי הכנסת ורואים בתוכו עשרות אברכים מתפללים במבנה הסגור, רובם ללא מסכה וללא שמירה על ריחוק חברתי. הם קוראים לנו להסתלק ומכסים את עדשות המצלמות.
"תלכו מפה ציונים. אנטיוכוס", מסנן אחד הצעירים לעברנו. אנחנו נהדפים לאחור, נכנסים חזרה לרכב ואז אחד הצלמים חוטף מכה, מצעיר שנמלט. "אנחנו יודעים שאתם באים לחפש אותנו", אומר לנו אחד האברכים. "תנו לנו להתפלל, תנו לנו לשמור על הקורונה בדרך שלנו".
4 צפייה בגלריה
אכיפת משטרה בביתר עילית
אכיפת משטרה בביתר עילית
שוטרת בביתר עילית. בחור ישיבה: "המציאות - אף אחד לא שומר על ההנחיות"
(צילום: שלו שלום)
באחד מבתי הכנסת פגשנו את צדוק (שם בדוי), בחור ישיבה צעיר שחלה בקורונה. "המציאות פה היא שאף אחד לא שומר על ההנחיות", הוא אומר. בתגובה לשאלה מדוע הוא עוטה מסכה, הוא עונה: "רק בגלל השוטרים, כדי לא לקבל דוח. אני הייתי בישיבה חודש, כולנו נדבקנו. מי שפוחד שיישאר בבית, לא צריך לסגור אותנו בגלל הקורונה הזו", אמר.
על השאלה אם הוא מבין שבגלל ההפרות הללו סוגרים את המשק ואנשים מאבדים את הפרנסה הוא אומר: "אתם צריכים להבין שאת הציבור החרדי אי אפשר לסגור. אנחנו חיים בקהילות, מתפללים יחד, משפחות מרובות ילדים. הריחוק הזה לא מדבר אלינו בכלל ובמציאות גם לא יצליחו לאכוף אותו".