על פי עדכון אקלים חדש, שפרסם הארגון המטאורולוגי העולמי, עולה כי קיים סיכוי של כ-40% שבאחת מחמש השנים הקרובות הטמפרטורה הממוצעת בכדור הארץ תגיע ל-1.5 מעלות יותר מהמצב לפני המהפכה התעשייתית. בארגון אמרו כי הסיכויים לכך גדלים עם הזמן.

בנוסף אמרו בארגון המטאורולוגי העולמי כי קיימת סבירות של 90% ששנה אחת לפחות, בין השנים 2021 ל-2025, תהיה השנה החמה ביותר בהיסטוריה. כרגע מחזיקה בתואר שנת 2016.
בשל שינויי האקלים, הנגרמים על ידי פעילות בני האדם, מעריכים בארגון כי יש סיכוי גבוה שמספר ההוריקנים באוקיינוס האטלנטי יהיה גדול יותר, בהשוואה לממוצע בשנים 1981 עד 2010.
העדכון השנתי של הארגון המטאורולוגי העולמי מתבסס על מחקרים של מדעני אקלים וגם של מערכות חיזוי, ממרכזי אקלים מובילים ברחבי העולם.
"אלו לא רק נתונים סטטיסטיים", אמר מזכ"ל הארגון המטאורולוגי העולמי, פרופ' פטרי טאלאס. "העלייה בטמפרטורות פירושה יותר קרח שנמס, מפלס ים גבוה יותר, גלי חום ומזג אוויר קיצוני. יהיו השפעות גדולות על המזון, הבריאות, הסביבה ועל פיתוח בר קיימא".
פרופ' טאלאס אמר כי המחקר מראה כי אנחנו מתקרבים ליעד הנמוך של הסכם פריז, שעליו חתמו רוב מנהיגי העולם ב-2015. ההסכם קובע כי יש לעשות הכול כדי למנוע מלהגיע למצב שבו הטמפרטורה הממוצעת בכדור הארץ תהיה גבוהה ב-2 מעלות מהמצב לפני המהפכה התעשייתית. בהסכם נקבע כי עדיף לעשות את כל המאמצים על מנת שלא להגיע לטמפרטורה הגבוהה ב-1.5 מעלות מהמצב לפני המהפכה התעשייתית. היעד של עד 1.5 מעלות הוא היעד שאותו לא רוצים לעבור.
2 צפייה בגלריה
מתוך סרטון של נאס"א על התחממות כדור הארץ
מתוך סרטון של נאס"א על התחממות כדור הארץ
מתוך סרטון של נאס"א על התחממות כדור הארץ
(צילום: נאס"א)
לדברי מזכ"ל הארגון, "זוהי קריאת השכמה נוספת לכך שהעולם צריך לעקוב אחר ההתחייבויות, להפחית את פליטת גזי החממה ולהשיג ניטרליות של פחמן". פרופ' טאלאס הוסיף כי "ההתקדמות הטכנולוגית מאפשרת לעקוב אחר פליטת גזי חממה ולמקד באופן מדויק את מאמצי ההפחתה".
בשנת 2020, שהייתה אחת משלוש השנים החמות ביותר מאז החלו המדידות, הטמפרטורה הממוצעת הייתה 1.2 מעלות צלזיוס מעל המצב שהיה לפני המהפכה התעשייתית. בעדכון שערך הארגון המטאורולוגי העולמי עולה כי בחמש השנים הקרובות הטמפרטורה השנתית עשויה להיות גבוהה ב-0.9 ל-1.8 מעלות יותר מלפני המהפכה התעשייתית.
למעשה, הסיכוי להגיע למצב שבו הטמפרטורה הממוצעת תהיה גבוהה ב-1.5 מעלות מאשר המצב לפני המהפכה התעשייתית – הוכפל לעומת התחזיות בשנה שעברה. השוני נובע בין היתר משימוש במערך טמפרטורות משופר, שפחות מתחשב בשינויים פתאומיים במדדי האקלים.
עוד עולה מהערכות כי קיים סיכוי של 10% שממוצע הטמפרטורות בשנים 2021 עד 2025 יחד יהיה גבוה ביותר מ-1.5 מעלות מהרמה שלפני המהפכה התעשייתית.
2 צפייה בגלריה
הוריקן לורה סופה ארה"ב
הוריקן לורה סופה ארה"ב
הוריקן לורה באוקיינוס האטלנטי באוגוסט אשתקד
(צילום: AFP, NOAA/GOES)
פרופ' אדם סקייף, חוקר בכיר בארגון המטאורולוגי העולמי, התייחס לתחזית: "ההערכת העלייה בטמפרטורה העולמית בהקשר לשינויי אקלים מתייחסת לטמפרטורה הממוצעת לטווח הארוך, ולא לממוצעים לשנים או חודשים בודדים. עם זאת, חריגה זמנית ברמה של 1.5 מעלות עשויה להיראות כבר בשנים הקרובות".
מי שעושה מאמצים גדולים על מנת לעמוד ביעדים של הסכם פריז הוא נשיא ארצות הברית, ג'ו ביידן, שביומו הראשון כנשיא החזיר את ארצו להסכם, שממנו פרשה בתקופת כהונת הנשיא הקודם, דונלד טראמפ.
בחודש הבא, בפסגת מנהיגי ה-G7, שצפויה להתקיים בבריטניה, אמורים ראשי המדינות לדון בין היתר בהתחממות הגלובלית. בנובמבר הקרוב אמורה להתקיים בעיר גלאזגו שבסקוטלנד ועידת האקלים השנתית, הוועידה נדחתה בשנה בשל מגפת הקורונה.