הצעת החוק לפיה הקנס על אי-עטיית מסכה יעלה מ-200 שקלים ל-500 שקלים אושרה היום בוועדת חוקה, חוק ומשפט והיא תעלה לקריאה שנייה ושלישית במליאת הכנסת עוד היום.
בנוסף, בהתאם לדרישת הוועדה, בהנחיות למשטרה על מדיניות אכיפת העבירה תתווסף האפשרות "להימנע מהטלת הקנס בהתאם לנסיבות". המצב הקיים, לפיו אפשר לשלם את הקנס בתוך 60 ימים, ולא 45 כהצעת הממשלה, יישאר.
5 צפייה בגלריה
אזרחים מקבלים דוחות על אי חבישת מסכה
אזרחים מקבלים דוחות על אי חבישת מסכה
אזרחים מקבלים דו"חות בגין אי-עטיית מסכה. ירושלים, מוקדם יותר השבוע
(צילום: שלו שלום)

5 צפייה בגלריה
שוק מחנה יהודה
שוק מחנה יהודה
שוק מחנה יהודה בירושלים, מוקדם יותר השבוע
(צילום: משה מזרחי )
שבעה חברי הוועדה תמכו בחוק החדש – יו"ר הוועדה יעקב אשר (יהדות התורה) וחברי הכנסת אתי עטייה ושלמה קרעי מהליכוד, עינב קאבלה, תהילה פרידמן ואיתן גינזבורג מכחול לבן, ומיכאל מלכיאלי מש"ס. התנגדו חברי הכנסת אוסאמה סעדי מהרשימה המשותפת, קארין אלהרר ויואב סגלוביץ' מיש עתיד תל"ם, ואלי אבידר מישראל ביתנו.
"ישבנו על החוק הזה כמו שצריך, העלינו כמה נקודות ואחת מהן הייתה גובה הסכום" אמר יו"ר הוועדה, יעקב אשר. "אני העליתי דגל אדום וטענתי שאפשר להעלות ל-300 שקלים, אבל עמדת המל"ל הייתה חד משמעית נגד. לצערי, לא היו ראשי מפלגות אחרות בקואליציה שהיו נגד ולכן הצבענו על הסכום הזה".
5 צפייה בגלריה
יעקב אשר
יעקב אשר
יו"ר הוועדה, יעקב אשר. "ישבנו על החוק כמו שצריך"
(צילום: אבי מועלם)
"עם זאת, מה שעשינו ביוזמת ח"כ אלהרר להבניית שיקול הדעת לשוטרים – משמעותי מאוד", הוסיף אשר. "הבנינו את שיקול הדעת בצורה מאוד ברורה ואני מצפה מהמשטרה להוריד את ההנחיה לשטח. אם אדם יסרב לעטות מסכה, זה עניין אחר. הותרנו את זמן תשלום הקנס על כנו במקום לקצרו ואיזנו את החוק ככל האפשר".
על תהליך החקיקה אמר אשר כי "העברנו כאן בשבועיים האחרונים כשמונה חוקים שהחליפו את התקנות לשעת חירום ולא היה חוק שיצא כמו שנכנס. לגיטימי שהממשלה מבקשת להאיץ את החקיקה אך זה לא יקרה ב-24 או ב-48 שעות. נתכנס לדיונים אינטנסיביים על חוק המסגרת, הכל ייבחן ועל הכל נדבר. ככה התנהלנו וכך נתנהל הלאה".
ח"כ קארין אלהרר הוסיפה כי "הממשלה מתנהלת בכאוס מוחלט. 'הניג'וס' של הכנסת שמתעקשת לעשות את עבודתה לא נראה לה. מצאו אשם חדש – הכנסת. לא הניהול הכושל של הממשלה הזו. בגלל ההדבקה כאן בכנסת אין ועדת חוץ וביטחון, ואין פיקוח על חוק האיכונים. מיום חמישי אנחנו מקבלים פניות ואין מענה. הממשלה מתעקשת על 500 שקלים, לא על הסברה". אלהרר פנתה לאשר ואמרה כי "שמעתי שאתה נתון בלחצים איומים להעביר את חוק הקורונה, אבל הכנסת לא יכולה להיות חותמת גומי של הממשלה. אני מפצירה בך להיות מגן הדמוקרטיה".
5 צפייה בגלריה
קארין אלהרר
קארין אלהרר
ח"כ קארין אלהרר עוטה מסכה בבניין הכנסת
(צילום: דוברות הכנסת - שמוליק גרוסמן)
"חלק מהחוקים לא היו צריכים לבוא לעולם אם הייתה ממשלה מתפקדת", אמר ח"כ יואב סגלוביץ'. "את אותם 300 חיילים לבדיקת שרשרות אפידמיולוגיות היה צריך לשלוח עוד במרץ. מה שמפחיד יותר מהקורונה זה חוסר התפקוד של הממשלה. מאות ואלפי אנשים שמתקשרים ללא מענה במשרד הבריאות זה לא הגיוני. אנחנו מדינה מצוינת עם מנהיגות מופרעת. צריך לקחת את השרביט מהם".
בפתח הדיון התייחס היו"ר אשר לסגירת הישיבות ואמר: "רוב הישיבות פועלות בקפסולות בצורה מסודרת וטובה, ואחוז ההדבקה בהם פחות מ-0.1. יש גם כאלו שלצערי לא שומרים. אם יסגרו את הישיבות זה לא רק עניין אמוני אלא זה יחזיר עשרות אלפים לבתים צפופים. צריך להשאירם ולטפל נקודתית איפה שצריך. אנחנו מגויסים לכך. זו תהיה החלטה שגויה מאוד ואני מקווה הדברים נכנסו לאוזן המתאימה שלא תהיה החלטה מסוג זה – הכי קל להטיל סגר. בתי הכנסת עובדים מאוד מסודר. לא היו יותר מ-50 כיסאות ולכן, גם כאיש מאמין וגם כאחד האדם אסור לקבל החלטות רוחביות סתם. צריך החלטות נקודתיות וכירורגיות".
5 צפייה בגלריה
ח"כ אלי אבידר
ח"כ אלי אבידר
ח"כ אלי אבידר
(צילום: אלי מועלם)
ח"כ אלי אבידר פנה ליעקב אשר ואמר כי "אתמול היה יום קשה לדמוקרטיה. ראיתי שהממשלה מקדמת חוק שיצמצם את סמכויות הכנסת. ראיתי שהכריחו את גפני להכריח אותך לשנות את דעתך והוא אמר שהקו האדום הוא מי שיפסיק את לימודי התורה. זה גפני עצבני. אי אפשר לעצור את הכנסת – נקיים את הדיונים. בחרו בנו אנשים ולא ניתן לעצור אותם".
ח"כ מיכל וונש (כחול לבן) הדגישה כי הרבה תלוי באמון הציבור: "חייבים קודם כל להנגיש לציבור את המידע. בערד חילקו לכל בית מסכות עם הסבר בכל השפות".