שופטי בג"ץ עוזי פוגלמן, יעל וילנר ואלכס שטיין דנו הבוקר (יום א') בעתירה של כ-60 תושבי השכונות רחביה וטלביה בירושלים שדורשים להגביל את ההפגנות סמוך למעון ראש הממשלה בנימין נתניהו בירושלים.
"ילדים, זקנים, צעירים ומבוגרים מכל המגזרים והמינים, מוצאים עצמם בני ערובה בתוך מחאה אשר הפכה בחלקה אף לאלימה, ללא גבולות ותוך התעלמות מוחלטת מנגיף הקורונה המשתולל בעולם", צוין בעתירה שהוגשה בשם התושבים לפני כשלושה שבועות על ידי עו"ד חור ניזרי.
2 צפייה בגלריה
דיון בעליון על עתירת תושבי רחביה וטלביה נגד ההפגנות מחוץ למעון ראש הממשלה
דיון בעליון על עתירת תושבי רחביה וטלביה נגד ההפגנות מחוץ למעון ראש הממשלה
הדיון בבג"ץ על אודות מצוקת תושבי רחביה
(צילום: שלו שלום)
בפתח הדיון ביקשו השופטים להתמקד בשאלת הרעש של ההפגנות ולקבל נתונים על היקף ההפגנות האחרונות ושעות הפיזור. עו"ד מוריה פרימן, נציגת מחלקת הבג"צים בפרקליטות המדינה, ציינה כי בהפגנה אמש השתתפו כעשרת אלפים בני אדם ויום קודם לכן כ-1,500 איש.
לדברי עו"ד פרימן, המשטרה פועלת לפזר את ההפגנות באמצע השבוע בשעה 23:00 בלילה ובמוצאי שבת בחצות. את מפגעי הרעש, ציינה עו"ד פרימן, פועלת המשטרה להסיר כבר מהשעה 21:30 בערב. עם זאת, היא הצביעה על קושי פרקטי של המשטרה לאכוף את אמצעי הרעש.

ניצב-משנה אמיר ארזני, ראש אגף המבצעים במחוז ירושלים של המשטרה, הסביר כי קיים הבדל בין צופרי אוויר ותופים ש"עושים רעש מחריש אוזניים" ובין מערכות הגברה ומגפונים שהם חלק מחופש הביטוי של המפגינים.
לדברי נצ"מ ארזני, המשטרה שואפת לאכוף את צופרי האוויר כבר מהשעה 21:30, אך "כל כניסה כזו נדרשת לעימותים מול המפגינים. זה לוקח שעות, לא דקות. מדובר במאות אנשים. לכן, להיכנס ולהוציא את הכלים דורש הפעלת כוח שהוא לא סביר".
השופטת וילנר תהתה על דברי נציג המשטרה ושאלה: "ככל שיופעל יותר כוח של המפגינים המשטרה תיסוג?". במסגרת הדיון, המשטרה התחייבה כי גם במוצאי שבת הפרות הרעש ייאכפו לפי הוראות הדין, כלומר בשעה 23:00.
2 צפייה בגלריה
הפגנה מול מעון רה"מ בירושלים
הפגנה מול מעון רה"מ בירושלים
הפגנה מול מעון ראש הממשלה בירושלים
(צילום: עמית שאבי)
עו"ד ניזרי, בא כוחם של התושבים, טען כי קיימת אפליה בין אכיפת המשטרה בהפגנות בבלפור ובין הפגנות אחרות.
השופט שטיין הבהיר: "נקודת המוצא שלנו היא שיש זכות הפגנה מאוד רחבה. נקודת הדיון היא האם יש הפרות מצד המפגינים והאם המשטרה אוכפת אותן. המשטרה מפעילת את שיקול הדעת שלה ואנחנו לא יכולים להחליף אותו. מי שגר בירושלים זה גם לעניין הדבש וגם לעניין העוקץ, בוודאי מי שגר ברחביה".

"גם השופטים כלואים בגלל הפגנות"

עו"ד ניזרי טען כי יש מקרים שבהם תושבים לא היו יכולים להגיע לבתיהם עם הצגת תעודות זהות. השופט פוגלמן התפלא על הדברים, וביקש לקבל מידע על מקרה קונקרטי שהולך רגל לא יכול היה להגיע לביתו. השופט ציין כי "לגבי גישה עם רכב, אנחנו כלואים פה ימים רבים בבית המשפט בגלל הפגנות בקריית הממשלה. זה חלק מהאילוצים של ההפגנה".
עו"ד ניזרי הדגיש כי יש פערים גדולים בין הנחיות המשטרה ליישום בשטח, וביקש להגביל את מערכות ההגברה של פעילי הליכוד שתומכים בראש הממשלה. "פעילי הליכוד מגיעים עם מערכות הגברה של גני יהושע מתחת לבתי אנשים. אם נתיר את הדבר הזה מתחת לבתיהם של האנשים זה סבל עצום. צריך להגביל את מערכות ההגברה כך שיינתן מענה. רמת הרעש לא עומדת בתקנות הרעש, וביקשנו מעיריית ירושלים לבוא ולמדוד רעשים - דבר שנמצא במישור האכיפתי של משטרת ישראל ולא נאכף".
בעימות עם אחד מהבולטים במחאה, ישי הדס, אמר תושב השכונה טל קופל: "אתה מחרב לי את החיים. יש תושבים שמשלמים את המחיר של הצדק הטהור שלך. מה עם הקשישה שלא ישנה בלילה? מה עם ניצול השואה שאיבד את הספסל שהיה כל החיים שלו? אותם אתה לא רואה. איזון אמיתי זה להרעיש עד 21:00 ולא עד 23:00. לעשות הפגנה פעם בשבוע, לא ארבע פעמים בשבוע". הדס: "זה מחיר הדמוקרטיה". קופל: "מילים גדולות. אנשים קטנים עפים לך בין העיניים". הדס: "מחיר הדמוקרטיה". קופל: "אתה לא משלם אותו, אנחנו משלמים אותו".