שבועון היוצא לאור בקנזס שבארה"ב, ושהמוציא לאור שלו הוא יו"ר סניף מחוזי של המפלגה הרפובליקנית, עורר בסוף השבוע סערה כשפרסם בעמוד הפייסבוק שלו קריקטורה המשווה בין הוראתה של המושלת הדמוקרטית לתושבים לעטות מסכה בציבור – לבין ריכוזם ורציחתם של מיליוני היהודים בשואה.
עוד סיפורים מהעולם בעמוד הפייסבוק של דסק החוץ
2 צפייה בגלריה
ארה"ב קנזס שבועון קריקטורה אנטישמית חובת מסכות נגיף קורונה
ארה"ב קנזס שבועון קריקטורה אנטישמית חובת מסכות נגיף קורונה
מגן דוד, יהודים עולים לרכבת. הקריקטורה שעוררה סערה
הקריקטורה פורסמה בעמוד הפייסבוק של השבועון Anderson County Review. בקריקטורה מוצגת המושלת לורה קלי עוטה מסכה שעליה מתנוסס מגן דוד, ולידה מצוירים אנשים מועמסים אל קרונות רכבת. את הקריקטורה מלווה הכיתוב: "הסגר של לורה אומר – שימו את המסכות שלכם... ותעלו לקרון הבקר".
האיור פורסם ביום שישי, היום שבו נכנסה לתוקף ההוראה של המושלת קלי – הוראה שנועדה לעצור את התפשטות נגיף הקורונה. הקריקטורה גררה מאות תגובות, וברבות מהן נמתחה ביקורת חריפה על העיתון. דיין היקס, הבעלים והמוציא לאור של העיתון, מסר בתגובה לסוכנות הידיעות AP כי הוא מתכוון לפרסם את הקריקטורה גם בגיליון הבא שלו, ביום חמישי הקרוב.
2 צפייה בגלריה
ארה"ב קנזס שבועון קריקטורה אנטישמית חובת מסכות נגיף קורונה
ארה"ב קנזס שבועון קריקטורה אנטישמית חובת מסכות נגיף קורונה
המפרסם: "היהודים צריכים להבין הכי טוב"
המושלת קלי, קתולית, מסרה בתגובה: "החלטתו של מר היקס לפרסם תמונה אנטישמית היא מעשה פוגעני ביותר, והוא צריך להסיר אותה מיד". היקס מסרב, ומסר בתגובה שקריקטורות פוליטיות נועדו לעורר דיון. את ההאשמה שלפיה לא ראוי לקשור בין חובת המסכות לבין השואה דחה היקס באמירה שמבקריו של הנשיא דונלד טראמפ השוו אותו לאדולף היטלר.
העיתון של היקס יוצא לאור במחוז אנדרסון, כ-105 קילומטרים דרומית-מערבית לקנזס סיטי. קוראים אותו כ-2,100 בני אדם. היקס הוא גם יו"ר הסניף של המפלגה הרפובליקנית במחוז. יו"ר המפלגה הרפובליקנית בקנזס כולה, מייקל קקלמן, מסר מצדו כי הקריקטורה אינה ראויה.
מבקרי הקריקטורה קראו למפלגה הרפובליקנית לגנות אותה ואת היקס. מנהיג המיעוט הדמוקרטי בסנאט של קנזס, אנתוני הנסלי, אמר שהקריקטורה מזעזעת ודוחה, ומנהיג המיעוט הדמוקרטי בבית הנבחרים של קנזס, טום סויר, הוסיף שהיא מסוכנת ובלתי אחראית.
היקס אמר שאם ניצולי שואה, קרובי משפחותיהם ויהודים אחרים נפגעו מהקריקטורה, הוא יתנצל בפניהם, משום שלא התכוון לפגוע בהם ולו פגיעה קלה ביותר. עם זאת אמר כי הם אמורים להבין טוב מכולם את הסכנה הטמונה בכך שהשלטון מרחיק לכת בניצול סמכותו. את כמה ממבקריו ברשתות החברתיות כינה "פרזיטים מרקסיסטים ליברלים", ועליהם אמר גם: "כאמריקני מסורתי, הם האויב שלי".
מחוז אנדרסון, שבו כ-7,900 תושבים, שוכן באזור שמרני במזרח קנזס. בבחירות של 2016 גרף טראמפ 73% מהקולות במחוז.