המרכז הרפואי שמיר (אסף הרופא) הוא המרכז הרפואי הרביעי בגודלו במערכת הבריאות הממשלתית. עם למעלה מ־8,000 לידות בשנה, נחשב המרכז הרפואי למוביל בתחום ההיריון והלידה והיה לראשון שהחל במדיניות אפס הפרדה בישראל (ואף זכה בפרס משרד הבריאות על כך). המרכז הרפואי שמיר הוא תומך נלהב בגישת הלידה הטבעית ושמו הולך לפניו גם כמרכז הרפואי בעל שיעור הניתוחים הקיסריים מהנמוכים בישראל וכראשון שקיים ניתוח קיסרי באפס הפרדה.
"ניתוח קיסרי באפס הפרדה דורש היערכות מיוחדת של הצוות הרפואי והציוד, ולכן אנחנו מאפשרים לעשות אותו רק במקרים של ניתוחים קיסריים שנקבעו מראש (ניתוחים אלקטיביים) ולא בניתוחי חירום", מסביר ד"ר משה בצר, מנהל מחלקת היולדות וחדרי הלידה במרכז הרפואי שמיר. "במסגרת ההיערכות, אנו מתאימים את כל התנאים לאפס הפרדה בחדר הניתוח, כך שהתינוק יכול להיות צמוד לאימו ממש מרגע הלידה. אנו שמחים וגאים להעניק את האפשרות הזו לכל יולדת המעוניינת בכך וכל שעלייך לעשות הוא לבקש זאת מראש, כאשר נקבע לך תאריך לניתוח קיסרי".

3 צפייה בגלריה
(צילום: יח"צ)

חופש בחירה ומענה לצורכי היולדת

גישה זו, של מענה לכל צורכי היולדת ומתן חופש בחירה, (במידת האפשר כמובן) מאפיינת את מחלקת היולדות במרכז הרפואי שמיר לכל אורך הדרך. "אנו מאמינים כי כל יולדת מגיעה ללידה כשהיא יודעת מה רצונה ומאמינה ביכולתה ללדת בהתאם", מסביר פרופ' רוני מימון, מנהל חטיבת הנשים במרכז הרפואי שמיר. "זכותה של כל יולדת לבחור בטיפול המתאים לה ולאפשר ליילודים כניסה רכה לחיים עד כמה שניתן. תפקידנו כמרכז רפואי הוא לספק סביבה ביתית, היוצרת אינטימיות ורוגע החיוניים לחוויית הלידה והאשפוז, כמובן תוך מתן פיקוח רפואי הולם ובדיקה כי רצונה של היולדת אינו בא על חשבון צרכיה הרפואיים. בהתאם לכך, אנו מכבדים כל בחירה של היולדת, תוך מתן טיפול מקצועי, מהימן ובטוח ומתוך ידיעה ברורה כי הבחירה האישית שלה היא הטובה ביותר עבורה ועבור בן/בת זוגה".
בשנה האחרונה מציע המרכז הרפואי שמיר ליולדות את "כל מה שיולדת חולמת" - סלוגן המבטיח כי היולדת זוכה לא רק ליחס מקצועי מעולה אלא להגשמת חלומותיה, לפני ואחרי הלידה. בתקופת הקורונה יכולה ההריונית להיכנס לאתר ייעודי, בו תמצא עשרות הרצאות מקוונות ומפגשי זום עם מיטב המומחים, ללא כל עלות. בזמן הלידה, ביכולתה לבחור את המוזיקה שתלווה אותה בחדר הלידה, לקבל צילום של המשפחה החדשה ולקבל ישירות לחדרה אוכל מפנק. זהו עוד נדבך בחוויית הלידה של היולדת שבוחרת ללדת במרכז הרפואי שמיר ומקבלת ליווי צמוד מהצוותים לאורך כל הדרך.
3 צפייה בגלריה
(צילום: יח"צ)

רפואה נשית פורצת דרך

אחד המאפיינים הבולטים של המרכז הרפואי שמיר הוא הצוות הנשי הפועל בו. בראשו עומדת ד"ר אסנת לבציון־קורח, האישה הראשונה בישראל שמונתה לנהל בית חולים ציבורי ואת מחלקות ההיריון והלידה שלו מאכלסות נשים רבות. בין הנשים הבולטות במחלקה ניתן למצוא את ד"ר יפעת וינר, מנהלת היחידה להיריון בסיכון; ד"ר נועה פלדמן, מנהלת היחידה לאשפוז יום היריון בסיכון; ד"ר נועם סמורז'ק, מנהלת היחידה לאנדוסקופיה גניקולוגית והרופאות הבכירות: ד"ר חנה נחמני, ד"ר טל רפאלי, ד"ר עדי קוגן, ד"ר אורנה לוינסון, ד"ר מאיה נאור, ועוד רבות וטובות.
"דור העתיד הרפואי יהיה בעיקר נשי וניתן לראות את ניצני השינוי כבר כעת", מסבירה ד"ר חנה נחמני, רופאה בכירה במחלקה. "כבר כיום ניתן לראות כי על כל מתמחה אחד יש ארבע מתמחות, ואין לי ספק כי בעשור הקרוב פני הרפואה ישתנו ונראה יותר נשים בתחום הרפואה בכלל ובתחום ההיריון והלידה בפרט".

3 צפייה בגלריה
(צילום: יח"צ)

"אני רואה ברפואה נשית ערך מוסף", מסכם פרופ' מימון, "המתווסף לכל יתר היתרונות שאנו מציעים ליולדות שלנו ושקיימים במרכזים רפואיים בודדים בישראל. למשל, לידות עכוז כאלטרנטיבה לניתוח קיסרי (כולל בלידות תאומים), אפשרות ללידת מים בכל חדר לידה ואפשרות ללידה רגילה, גם לאחר שני ניתוחים קיסריים. כאשר אישה בוחרת ללדת אצלנו, היא זוכה לכל החבילה הזו, ההופכת אותנו, בסיכומו של דבר, למרכז רפואי מוביל בתחום ההיריון והלידה בישראל".