סטודנט מהעברית עלה לגמר תחרות falling walls

תחרות Falling Walls, שמטרתה להוקיר חוקרים מצטיינים מרחבי העולם, התקיימה בשבוע שעבר באופן מקוון ועמית רימון, סטודנט בפקולטה לרפואה באוניברסיטה העברית, היה בין 98 החוקרים והיזמים שהעפילו לגמר מתוך כ-1,500 מתמודדים מכל העולם. רימון זכה בתחרות Falling Walls הארצית והעפיל לגמר העולמי בקטגוריית "כשרון עולה" על תרומתו בפיתוח פתרונות להתמודדות עם חיידקים עמידים לאנטיביוטיקה – אך לא זכה. הפרויקט של רימון הינו מאמץ משותף שלו ושל ד"ר רונן חזן מהפקולטה לרפואת שיניים באוניברסיטה העברית ושל פרופ' רן ניר פז מהאוניברסיטה העברית ומביה"ח הדסה. את התחרות הארצית קיים מאגד JLM Impact, אותו מובילים בצוותא Huji Innovate- מרכז החדשנות והיזמות של האוניברסיטה העברית, האקדמיה לאמנות ולעיצוב בצלאל, ועזריאלי מכללה אקדמית להנדסה.
4 צפייה בגלריה
עמית רימון וד"ר רונן חזן
עמית רימון וד"ר רונן חזן
עמית רימון וד"ר רונן חזן


עמידות חיידקים לאנטיביוטיקה היא גורם תחלואה משמעותי, שמוביל למותם של אלפי אנשים מדי שנה. פאג'ים, שאיתם מתעסקים רימון וחברי מעבדתן במחקרם, הינם וירוסים מהונדסים שאינם פוגעים בבני אדם, אך בהחדרתם לגוף תוקפים את החיידקים המזיקים והורגים אותם – גם את אלה שאנטיביוטיקה אינה יעילה נגדיהם. לעתים, מדובר בסיכוי היחיד של החולים לנצח את מחלתם ולהישאר בחיים. "אנחנו מתחזקים כרגע בנק פאג'ים, שמכיל מעל 300 פאג'ים שונים שפעילים נגד 25 חיידקים שלעיתים קרובות מפתחים עמידויות לאנטיביוטיקה", פירט עמית והוסיף "כחלק מהמחקר שלנו, אנו מבצעים טיפולים קליניים בחולים בתקנות COMPASSION, זאת אומרת שאין עוד פתרונות אחרים שניתן להציע להם להחלמה. עד כה טיפלנו בחמישה חולים שלרפואה לא היה מה להציע להם כלל, וכעת אנו מטפלים בחתול. רובם החלימו כתוצאה מהטיפול בפאג'ים".
רימון, ד"ר חזן, פרופ' ניר-פז וצוותיהם מהווים את אחת הקבוצות היחידות בעולם שחוקרות את הטיפולים בפאג'ים ומבצעות את כל ההליך הרפואי שמתחיל באיתור וניקוי הפאג'ים ומסתיים במתן הטיפול במטופלים. בעקבות כך, הפאג'ים המיוצרים על ידי רימון כבר נשלחו למגוון טיפולים ברחבי העולם, מבלגיה ועד אוסטרליה. קרן Falling Walls ושבוע המדע בברלין התאחדו השנה לוועידת חדשנות בינלאומית רחבת היקף, הכוללת חלוצים ממוסדות אקדמים מכל העולם בתחומי מדע ניסויים, פוליטיקה, אומנויות והחברה האזרחית. הועידה מוקירה רעיונות וחוקרים פורצי דרך ומפגישה בין החוקרים על מנת לקדם שיתופי פעולה ועשייה.

תוכנית הכשרה להוראת תלמידים מחוננים ומצטיינים

תוכנית חדשה במכללת לוינסקי לחינוך להכשרת סטודנטים להוראת תלמידים מחוננים ומצטיינים במסגרות ייחודיות למחוננים ולמצטיינים ובכיתות הטרוגניות בבתי ספר רגילים. זוהי תוכנית ייחודית המשותפת לתוכנית המצוינות - רג"ב (ראש גדול בהוראה) במכללת לוינסקי לחינוך והאגף לתלמידים מחוננים ומצטיינים במשרד החינוך. תוכנית הלימודים תימשך שנתיים ותשלב לימודים תיאורטיים לצד התנסות מעשית בהוראת תלמידים מחוננים בבתי ספר רגילים, שילוו על ידי מדריכה פדגוגית. בסיום הלימודים תוענק לבוגרי התוכנית תעודת התמקצעות להוראת מחוננים.
במכללת לוינסקי אמרו כי בין אחוז אחד לשלושה אחוזים מאוכלוסיית התלמידים במערכת החינוך הרשמית בישראל מאובחנים כתלמידים מחוננים ועוד ארבעה עד שמונה אחוזים מאוכלוסייה זו מאובחנים כתלמידים מצטיינים. מדובר בילדים שלהם יכולות קוגניטיביות גבוהות בהשוואה לילדים בני גילם, ולהם מאפיינים ייחודיים בלמידה, במיומנויות החברתיות והרגשיות וחלקם אף מתקשים להשתלב חברתית או עלולים לסבול מבעיות רגשיות. מרבית התלמידים שאותרו כמחוננים בגיל בית הספר היסודי והעל-יסודי משתתפים בתוכנית ייחודית של יום לימודים אחד בשבוע במסגרת יום העשרה במרכז המחוננים. בשאר ימות השבוע הם לומדים בבתי ספר רגילים, מקצתם לומדים בכיתות מחוננים. מבחינת תלמידים אלו המורים הם דמויות מפתח, והם נדרשים להתאים את תוכניות הלימודים ואת פדגוגיות ההוראה למאפייניהם הייחודיים של התלמידים המחוננים.
4 צפייה בגלריה
(צילום: מכללת לוינסקי)
ייחודה של התוכנית במכללת לוינסקי לחינוך היא הכשרה של פרחי הוראה מצטיינים לעבודה עם תלמידים מחוננים ומצטיינים הן במסגרות ייחודיות, הן בכיתות הטרוגניות – כיתות רגילות שבהן לומדים גם תלמידים מחוננים. תוכנית ההכשרה תכלול לימודים תיאורטיים, שכוללים היכרות עם מאפייניהם הקוגניטיביים, הרגשיים והחברתיים של תלמידים מחוננים ומצטיינים, מודלים בהוראה לטיפוח חשיבה, דמותו של המורה בעבודה עם תלמידים מחוננים ועוד. התוכנית תכלול גם צפייה מודרכת במסגרות טיפוח מחוננים ומפגשים עם גורמים המעורבים בחינוך מחוננים ומצטיינים לצד התנסות מעשית בהוראה בבתי ספר.
מנחם נדלר, מנהל האגף למחוננים ומצטיינים במשרד החינוך ומרצה במכללת לוינסקי לחינוך, אמר: "התלמידים המחוננים והמצטיינים בישראל הם הון אנושי חשוב שעשוי להוביל את החברה במדינת ישראל בשטחי המדע והמחקר, התעשייה, התרבות והשירות הציבורי. עבודה עם תלמידים מחוננים ומצטיינים דורשת כישורים וידע ייחודי, ולצורך כך האגף למחוננים ולמצטיינים במשרד החינוך פיתח תוכנית התמקצעות של שנתיים. עד היום תוכניות ההתמקצעות ניתנו למורים בפועל, והחל מהשנה לראשונה תוכניות ההכשרה יוצעו לסטודנטים מצטיינים במכללת לוינסקי לחינוך. האגף מייסד בשנים האחרונות יחידה מקצועית העוסקת בקידום תפיסה שבאמצעותה יותר ויותר עובדי הוראה ייחשפו למאפיינים ולצרכים הייחודיים של האוכלוסייה ולכלים הפדגוגיים הניתנים ליישום בכיתות ההטרוגניות, בקבוצות הומוגניות בתוך בתי הספר ובמסגרות הייחודיות כדי לתת מענה מתאים לתלמידים אלו. כחלק מקידום תפיסה זו, אנו רואים חשיבות רבה בעבודה גם עם פרחי ההוראה המצטיינים".
ד"ר רונית רוזנשיין, ראש תוכנית המצוינות רג"ב במכללת לוינסקי לחינוך, הוסיפה: "למורים שעובדים עם אוכלוסייה של תלמידים מחוננים ומצטיינים צריכים להיות ידע ותובנות לגבי הצרכים הקוגניטיביים, הרגשיים והחברתיים של תלמידים אלו. מטרתה של תוכנית הוראת המחוננים במכללת לוינסקי לחינוך היא להכשיר סטודנטים מצטיינים להוראה, שלהם מודעות, ידע ומיומנויות הוראה המותאמות להוראת מחוננים ומצטיינים הן במסגרות הייחודיות, הן בכיתות רגילות הטרוגניות בבתי ספר. אנו רואים חשיבות רבה בשיתוף הפעולה עם האגף למחוננים ולמצטיינים במשרד החינוך, ומברכים על פתיחת תוכנית זו המהווה נדבך חשוב בקידום תוכניות ייחודיות להוראה במכללת לוינסקי לחינוך".

לימודי חלל בתוכנית לתואר ראשון בחינוך לגיל הרך במכללת לוינסקי לחינוך

בנוסף, במסגרת שיתוף פעולה שנרקם בין מכללת לוינסקי לחינוך ועמותת SpaceIL נבנתה תוכנית לתואר ראשון בחינוך לגיל הרך, המשלבת לימודי חלל ומקדמת את הרעיונות המרכזיים העומדים מאחורי עמותת SpaceIL: לחלום ולהעז, לעצב משימות מעוררות השראה, לטפח חשיבה חקרנית יזמית, להוביל את הסקרנות באמצעות חקר ובאמצעות סיפורה מעורר ההשראה של החללית "בראשית". צירים מרכזיים אלו נשזרו בקורסים השונים, שיילמדו על ידי מרצים מתחומי דעת שונים.
התוכנית לתואר ראשון בחינוך לגיל הרך כוללת שתי חטיבות: חטיבת חלל ודמיון – בתחומים אומנות וטבע-מדעים וחטיבת סיפור ואגדה – בתחומים מקרא-יהדות וספרות ילדים. גישת הלמידה שמה דגש על שיתופיות ומעודדת חשיבה חדשנית שלה השפעה חיובית על העולם הסובב אותנו. בין הקורסים שיילמדו בתוכנית הקורס "כימיה בחקר החלל", שיעסוק בהשפעת ההרכב הכימי של חומרים בחלל ובכדור הארץ, "חוקי הפיזיקה", שיכללו גם ניסויי מעבדה המותאמים לגני ילדים, "אסטרונומיה" שיילמד במודל ניסוי וחקר הכולל תצפיות בטלסקופ, "גוף האדם בחלל" ועוד.

4 צפייה בגלריה
כפיר דמרי ופרופ' מיכל בלר
כפיר דמרי ופרופ' מיכל בלר
כפיר דמרי ופרופ' מיכל בלר, נשיאת מכללת לוינסקי לחינוך
(צילום: מכללת לוינסקי לחינוך)
ד"ר פנינת טל, ראש התוכנית לתואר ראשון בחינוך לגיל הרך במכללת לוינסקי לחינוך, אמרה: "הקורסים בתוכנית מתבססים על מודלים חדשניים, המשלבים מדיה ומדע ומעודדים מגע, חקר חושי וקוגניטיבי, יצירה ובנייה אומנותית ומדעית באמצעות חומרי טבע ופסולת תעשייתית למען התפתחותם ההוליסטית של הילדים לעבר "האדם השלם". ד"ר יעל קמחי, רקטור מכללת לוינסקי לחינוך, הוסיף: "המסר של עמותת SpaceIL, שלפיו כל אחד יכול לחלום, להעז ולהצליח, הוא מסר חשוב ורלוונטי ביותר למערכת החינוך בכלל, ולהכשרת מורים בפרט. אנו מברכים על שיתוף הפעולה הייחודי עם עמותת SpaceIL ויחד איתם מבקשים להראות שעם תעוזה בחינוך, אפשר בהחלט להמריא לירח".
כפיר דמרי, ממייסדי עמותת SpaceIL, אמר: "במהלך שמונה השנים שבהן פועלת העמותה יותר ממיליון תלמידים נחשפו לתחומי החלל והיזמות. שיתוף הפעולה עם מכללת לוינסקי לחינוך נוצר במטרה להרחיב את פעילותנו בתחום הכשרת המורים, ויחד עם אנשי הצוות החינוכי להעמיק את ההשפעה ואת ״אפקט בראשית״ בדורות הבאים״.

מכללת סמינר הקיבוצים פותחת נתיב הוראה חדש: חינוך לחלל

ומסתבר שיש עוד שותפות בתחום החינוך והחלל. מכללת סמינר הקיבוצים מכריזה על פתיחתו של נתיב הוראה חדש בנושא חינוך לחלל, במסגרת התוכנית לתואר שני בטכנולוגיה בחינוך, בהובלתה של ד"ר איילת ויצמן, מומחית בתחום חינוך לחלל ובשיתוף עם כפיר דמרי, אחד ממייסדי עמותת SpaceIL, מפתחת החללית בראשית. הנתיב החדש נפתח בשנת הלימודים הנוכחית ויסייע בקידומו של תחום החינוך לחלל, תוך שילוב של רובוטים בהוראה וקידום החשיבה המחשובית.
4 צפייה בגלריה
חדר בקרה יהוד נחיתה חללית בראשית ירח תעשייה אווירית spaceil
חדר בקרה יהוד נחיתה חללית בראשית ירח תעשייה אווירית spaceil
החללית בראשית על רקע הירח, זמן קצר לפני שהתרסקה
(צילום: מוטי קמחי)

במסגרת פיתוח התחום תוקם במכללת סמינר הקיבוצים מעבדת חדשנות, טכנולוגיה וחלל, ויתקיימו משימות חקר בתחום החינוך לחלל בשיתוף עם עמותת SpaceIL ועמותת D-MARS, שיכללו ביקורים במתקן האנלוגי שבמצפה רמון ובמרכזי חדשנות מובילים.
ד"ר בטי שרייבר, ראש התוכנית לתואר שני בטכנולוגיה בחינוך במכללת סמינר הקיבוצים, אומרת: "אנו מעוניינים להוביל את החינוך לחלל בישראל, תחום שנמצא בהתרחבות מתמדת בישראל ובעולם כולו. בעזרת נתיב ההוראה החדש נכשיר מורים רלוונטיים למיומנויות הנדרשות במאה ה-21 ובכלל זה חינוך בטכנולוגיות עתיד תוך פיתוח החשיבה המיחשובית וחינוך בעידן של אי ודאות. בוגרי הנתיב יוכלו לקדם את תחום החינוך לחלל בבתי הספר, להקים מגמות, ליזום פרויקטים, ולהציע לתלמידיהם תחום לימודים חדש, רלוונטי ומרתק".
דמרי הוסיף: "תחום החלל נותן השראה לילדים ומבוגרים כאחד. אני גאה להיות שותף בהקמה של הנתיב הייחודי החדש במכללת סמינר הקיבוצים אשר יאפשר למורים לגלות כיצד ניתן לשלב את תחום החלל וטכנולוגיות מתקדמות בהוראה. הייחודיות של המסלול הוא בחיבור בין פדגוגיה מתקדמת, כלים פרקטיים ושיטות לחשיבה יצירתית ולפתרון בעיות. כיזם חלל אתה צריך להתמודד עם אין ספור בעיות חדשות שלא נפתרו מעולם, יחד עם המורים הלומדים במסלול היינו רוצים להעביר חלק מהתפיסה הזו וכלי ההתמודדות לתוך הכיתות ולעזור לתלמידים להתמודד בעצמם עם כל אתגר שיבחרו לקחת". נתיב ההוראה חינוך לחלל יכלול יזמות ויצירתיות מחשבתית סביב אמצעים טכנולוגיים מתקדמים (רובוטים ועוד), המותאמים לצרכי האדם בסביבת חיים לא מוכרת; יצירת קשרים חברתיים במצבי לחץ; והבנת סביבת החלל מתוך ראיה עתידית של התיישבות בחלל.