בית הדין המיוחד של האו"ם לענייני לבנון מסר אחר הצהריים (יום ג') את הכרעת הדין בעניינם של ארבעה אנשי חיזבאללה שהואשמו ברצח ראש ממשלת לבנון לשעבר רפיק אל-חרירי, שאירע לפני 15 שנה בביירות. השופטים הרשיעו את הנאשם המרכזי בפרשה בעבירות רצח ובביצוע פעולת טרור, וזיכו את שלושת הנאשמים הנוספים. בהאג אמרו שלא היו מספיק ראיות כדי להרשיע את השלושה.
רצח אל-חרירי טלטל את לבנון, ונחשב לאירוע שהוביל בסופו של דבר את המשטר הסורי להסיג את כוחותיו מהמדינה. הדיון בעניינם של הארבעה נעשה שלא בנוכחותם, משום שחיזבאללה מסרב להסגירם.
השופט דוויד רה הקריא את תקציר הכרעת הדין – שבגרסתה המלאה מתפרסת על פני 2,600 עמודים – ואמר: "אף שאנו סבורים כי היו עשויים להיות לסוריה ולחיזבאללה מניעים לחסל את אל-חרירי ואת בעלי בריתו הפוליטיים, אין ראיה לכך שהנהגת חיזבאללה הייתה מעורבת ברציחתו, ואין ראיה ישירה למעורבות של ממשלת סוריה".
6 צפייה בגלריה
ראש ממשלת לבנון לשעבר רפיק אל חרירי ב צרפת בשנת 2001
ראש ממשלת לבנון לשעבר רפיק אל חרירי ב צרפת בשנת 2001
רפיק אל-חרירי בביקור בצרפת ב-2001. הרוצחים לא נתפסו
(צילום: רויטרס)
6 צפייה בגלריה
חסן נסראללה
חסן נסראללה
חסן נסראללה. "מזימה ישראלית"
בית הדין השוכן בפרברי האג, הולנד, נתן את הפסיקה שבועיים אחרי אסון הפיצוץ שהחריב את נמל ביירות וגרם למותם של כ-180 בני אדם ולפציעתם של יותר מ-6,000. האסון, שנגרם מפיצוץ קרוב ל-3,000 טונות של אמוניום חנקתי שאוחסנו בנמל והתפוצצו כנראה בגלל רשלנות, עורר זעם עצום של הלבנונים על המערכת הפוליטית הבלתי-מתפקדת של ארצם, זעם שהופנה גם כלפי חיזבאללה, שהממשלה המכהנת נהנתה מחסותו. עוד לפני האסון הזה היו בלבנון מי שחששו כי הודעת בית הדין תצית עימותים אלימים בין סונים לשיעים, ובצל המתיחות שם כעת החשש הזה רק גדֵל.
רפיק אל-חרירי היה בשעתו הפוליטיקאי הסוני הבכיר ביותר בלבנון, בעוד ארגון חיזבאללה, הזוכה לתמיכה מאיראן, הוא ארגון שיעי. למיליארדר חרירי היו קשרים קרובים לארה"ב, למדינות במערב ולמדינות סוניות במפרץ, והוא נתפס כאיום על השפעת איראן וסוריה בלבנון. בפיצוץ מכונית התופת שבו חוסל ב-14 בפברואר 2005 נהרגו עוד 21 בני אדם ויותר מ-200 נפצעו. רבים בלבנון ראו אז ברצח עבודה סורית. משטר אסד דחה את הטענות, אבל תחת הלחץ עליו נאלץ כאמור להסיג מלבנון את אלפי החיילים שהחזיק בה במשך כשלושה עשורים.
6 צפייה בגלריה
חיסול רצח ראש ממשלת לבנון לשעבר רפיק אל חרירי ב ביירות ב פברואר 2005
חיסול רצח ראש ממשלת לבנון לשעבר רפיק אל חרירי ב ביירות ב פברואר 2005
זירת החיסול, דקות אחרי הפיצוץ, בפברואר 2005
(צילום: AP)
חלק מהלבנונים רואים במסירת החקירה לידי בית הדין בהאג צעד חיוני כדי לחשוף את האמת על נסיבות הרצח, ואילו חיזבאללה – המכחיש שהיה מעורב במעשה – טוען כי הפקדת הטיפול בעניין בידי בית הדין הבינלאומי היא מזימה ישראלית שנועדה לפגוע בארגון. מאז הרצח בשנת 2005 נהרגו כמה בכירים בחיזבאללה ובמערכת הביטחון הסורית, וחלק מתומכיו של בית הדין טענו שהם חוסלו כדי להעלים ראיות.
בהתחשב בעובדה שהנאשמים אינם נמצאים בידי בית הדין – רבים סבורים שמדובר בפסק דין חסר משמעות. עבור אחרים, דווקא יש לה חשיבות. "זה יהיה רגע גדול, גדול, לא רק עבורי כקורבן אלא עבורי כלבנוני, כערבי וכאזרח העולם שחותר לצדק בכל מקום", אמר לקראת הכרעת הדין השר הלבנוני לשעבר מרוואן חמאדה, שנפצע קשה בפיצוץ אחר, שאירע ארבעה חודשים לפני רצח חרירי. הוא טוען כי האחראים לרצח חרירי הם שניסו לחסל גם אותו, ואחד מהם אכן מואשם בבית הדין בניסיון לרצוח גם את חמאדה.

נסראללה: נתעלם מהכרעת הדין

בית הדין המיוחד הוקם ב-2007 בהחלטה של מועצת הביטחון של האו"ם, ופעילותו מבוססת על מערכת משולבת של החוק הלבנוני והחוק הבינלאומי. החקירה והמשפט שניהל עלו כמיליארד דולר. 49% מהם שולמו על-ידי לבנון, והשאר על-ידי מדינות אחרות.
6 צפייה בגלריה
ראש ממשלת לבנון לשעבר רפיק אל חרירי עם נכדו ו האפיפיור יוחנן פאולוס ב לבנון ב 1997
ראש ממשלת לבנון לשעבר רפיק אל חרירי עם נכדו ו האפיפיור יוחנן פאולוס ב לבנון ב 1997
רפיק אל-חרירי עם נכדתו והאפיפיור ב-1997
(צילום: רויטרס)
בתחילת ההליך עמדו לדין – בהיעדרם – חמישה נאשמים, כולם אנשי חיזבאללה, אבל אחד מהם, בכיר הארגון מוסטפה בדר א-דין, נהרג בסוריה ב-2016, ולכן האישומים נגדו בוטלו. ארבעת האחרים הואשמו בקשירת קשר לביצוע מעשה טרור. גזר הדין בגין העבירות שבהן הואשמו יכול להגיע למאסר עולם, אך בכל מקרה רק אחד מהם הורשע - וגם הוא לא נעצר ולכן לא צפוי לרצות עונש. יצוין כי ארגון חיזבאללה עצמו לא הואשם באופן רשמי בבית הדין באחריות לרצח, משום שבית הדין דן רק בעניינם של אנשים פרטיים, ולא של ארגונים או מדינות.
התובעים בתיק ביססו את האישומים נגד הארבעה על נתוני תקשורת מהטלפונים הסלולריים שבהם השתמשו לכאורה כדי לעקוב אחר תנועותיו של חרירי בשבועות שלפני הפיצוץ. במהלך המשפט, שהחל בשנת 2014 וכלל 415 ימי שימוע, נשמעו עדויותיהם של 297 עדים.
6 צפייה בגלריה
הבן סעד אל-חרירי. העיקר הצדק
הבן סעד אל-חרירי. העיקר הצדק
הבן סעד אל-חרירי. העיקר הצדק
(צילום: רויטרס)
מזכ"ל חיזבאללה חסן נסראללה התעקש בשבוע שעבר שארבעת הנאשמים מהארגון חפים מפשע, יהיה דינם אשר יהיה. הוא הבטיח שחיזבאללה יתעלם מהכרעת הדין, והזהיר מכל ניסיון לנצל אותה כדי לפגוע בארגון, מתוך לבנון או מחוצה לה.
בנו של רפיק אל-חרירי, סעד אל-חרירי, שבעצמו כיהן לאחר החיסול כראש ממשלת לבנון, מסר הצהרה אחרי הכרעת השופטים. "אנחנו מקבלים את פסק הדין ומבקשים צדק. דרישתי היא שהאמת והצדק של רצח אל-חרירי יובילו לאמת ולצדק של קורבנות נמל ביירות", אמר הבן. "התקופה של ביצוע עבירות טרור ללא עונש הסתיימה. דרישתי הייתה הדרישה של משפחות כל ההרוגים והיא עונש לפושעים".
"מטרת פשע הטרור הייתה לשנות את פניה של לבנון ואת המשטר שלה. על חיזבאללה לשאת באחריות לאחר שהוכח היום כי חוליית המבצעים באה מקרבו. לבנון לא יכולה להפוך למקלט לנמלטים מהעונש", אמר סעד אל-חרירי. "יש מידע רב שבית המשפט לא הצליח להגיע אליו בשל המצב בלבנון אבל בית המשפט אמר את דברו היום ועלינו לקבל זאת, למרות שזה לא היה מה שציפינו".
פורסם לראשונה: 14:59, 18.08.20