בישראל קיימת תנועה סביבתית ואקלימית ערה, תוססת ופעילה מאוד, שבה נוטלים חלק למעלה מ-130 ארגונים ועמותות שונים. אחד המאפיינים הבולטים שלה הוא האיכות הגבוהה של כוח האדם שפעיל בה, שכולל גברים ונשים מרקעים ועם ניסיון מגוון, מעולמות המחקר, היזמות החברתית, הפעילות הקהילתית ועוד.
מן הראוי שנסתכל על תנועה זו גם כמשאב לאומי שראוי לתמיכה ולעידוד, וכאמצעי שבונה חוסן אזרחי ולאומי עבור הסוגיות הכבדות של דורנו, כמו משבר האקלים והמשברים הסביבתיים. יתרה מכך, תנועה זו יכולה לשמש כמשאב חשוב ביחסי החוץ של ישראל ובבניית הגשרים והקשרים הכה נחוצים בין החברה האזרחית וגורמים לא ממשלתיים, במישור של יחסי עם לעם.
1 צפייה בגלריה
שומרים על כדור הארץ
שומרים על כדור הארץ
(צילום: shutterstock)
חלק מהיוזמות הסביבתיות בישראל נושאות מסר רחב לאנושות בכלל. כדוגמה אפשר לציין את ארגון TiME (This is My Earth), שרוכש אדמות באזורים רגישים מבחינה אקולוגית בעולם בכדי להגן עליהם. את "אתגר 22" של עמותת אנימלס, שבמסגרתו המשתתפים נמנעים מאכילת מזון מן החי במשך 22 יום, ושמקדם טבעונות בעולם. את הרעיונות של קהילת SDGS ישראל לגיוס מימון ליישום יעדי הפיתוח הבר-קיימא של האו"ם ממקורות עצמיים. את קהילת פלנטק של מכון החדשנות, המקדמת חדשנות אקלימית. את עמותת אקואושן, שרכשה ניסיון רב ערך בהפעלת מתנדבים בשעת משבר סביבתי, שיכול להועיל לארגונים דומים בעולם. ועוד יוזמות רבות וטובות אחרות.
התרומה של החברה האזרחית בבניית מארג יחסים חוצה גבולות בעולם הוא תופעה ידועה ומבורכת, וגם בישראל היא קיימת מזה זמן מה. עם זאת, במישור של פעילות סביבתית-אקלימית נדרשת עשייה מרובה יותר וחיזוקם של הקשרים הבינלאומיים. משרד החוץ מכיר בפוטנציאל זה וביכולות ובתרומה של התנועה הסביבתית בישראל, ואנו עדים לעשייה משותפת הולכת גוברת בין הצדדים.
אנשי תוכן ומומחים מהתנועה הסביבתית הישראלית משתתפים באופן קבוע בסמינרים, בוובינרים ובמפגשי זום שמארגנות נציגויות ישראל בעולם בשיתוף ארגונים לא ממשלתיים שונים. דוגמה טובה לכך היא האירועים שאורגנו על ידי משרד החוץ ביום כדור הארץ, שהתקיים ב-22 באפריל, שבהם השתתפו מומחי תוכן רבים מהתנועה הסביבתית.
מפגשים בין ישראלים לבין עמיתיהם בחו"ל הם כר פורה להעשרה הדדית, ללימוד משותף, ליצירת שיתופי פעולה ולשיתוף ברעיונות מתחום החדשנות הסביבתית-אזרחית מישראל עם גורמים מקבילים בעולם. נושאים מעולמות התוכן של שינוי האקלים והסביבה מהווים גשר וקרקע פורייה למפגשים משותפים. הם מקרבים בין לבבות ודעות, בין בני אדם וקהילות וכמובן בין מדינות.
נמשיך לפעול במשותף למען סביבה מקיימת לדורות ולמען הגנה על האקלים.
השגריר גדעון בכר הוא השליח המיוחד לשינוי האקלים ולסביבה במשרד החוץ.
ערן בן ימיני הוא מנכ"ל חיים וסביבה, ארגון הגג של הארגונים הסביבתיים בישראל, שבו חברים למעלה מ-130 ארגונים.