רבים מהמרכזים המסחריים בירכא, המֶכַּה של חובבי הקניות נראו היום (ו') ריקים יחסית. מגרשי החניה הצמודים למרכזי הקניות הענקיים, השוקקים והצפופים בדרך כלל, היו פנויים לפני הצהריים באופן חריג. ההודעה המיוחדת של משרד הבריאות שלא להגיע ליישוב, עקב התחלואה הגבוהה בקורונה, נפלה על אוזניים קשובות. חלק מהסוחרים זעמו על הודעת המשרד, וייחסו את הריקנות לשעת הבוקר. אחרים ציינו כי באותה השעה בימי שישי רגילים היו המרכזים מלאים ושוקקי חיים.
6 צפייה בגלריה
מרכז קניות ביג ירכא
מרכז קניות ביג ירכא
חניון מרכז הקניות ביג ירכא ריק
(צילום: שמיר אלבז)
6 צפייה בגלריה
חלוקת מזון בירכא
חלוקת מזון בירכא
חלוקת מזון בירכא
(צילום: המועצה המקומית ירכא)
הקורונה בירכא התפרצה בעיקר בשבועיים האחרונים, ועל פי החקירות האפידמיולוגיות, התחילה בתפילה שבה השתתפו עשרות נשים במהלך חג הקורבן. בשבוע האחרון נדבקו במחלה 136 איש, מה שהכפיל את מספר החולים הכולל שהגיע הבוקר ל-276. ביישוב שבו חיים כ-18 אלף תושבים, מדובר ב-177 חולים ל-10,000 נפש, הנתון השני בישראל לפי שעה.
בהערכת מצב שהתקיימה היום בחמ"ל הקורונה של המועצה הוחלט על המשך הפעילות המשותפת לאכיפה מוגברת ביישוב ובמתחמי העסקים תוך שיתוף פעולה הדוק בין המועצה, פיקוד העורף, משטרת ישראל, ההנהגה הרוחנית ובעלי העסקים. כמו כן, ביישוב יקום מתחם דרייב אין כדי להגדיל את כמות הבדיקות לתושבים. בהכוונת המועצה חולקו היום מזון ומצרכים ע"י עשרות מתנדבים ביישוב.
חלק מהתושבים מייחסים את התחלואה הגבוהה לאוזלת יד של המועצה המקומית, בין השאר באי-הוצאת די חולים מאומתים למלוניות ועוד, אולם במועצה דוחים את הטענות מכל וכל. בירכא יש ראש מועצה ממונה, אלי רגב, ולדבריו כבר לפני עשרה ימים נפתח בעיר "חמ"ל קורונה", וכל הגורמים בהם הרשות המקומית, המנהיגות הרוחנית, המשטרה, פיקוד העורף, קופות החולים ואחרים פועלים 24 שעות ביממה למנוע את התרחבות התחלואה וצמצומה. לדבריו, בעקבות הפעילות צפויה התחלואה להיבלם בשבוע הבא.
6 צפייה בגלריה
מחסום משטרתי בכניסה לירכא
מחסום משטרתי בכניסה לירכא
מחסום משטרתי בכניסה לירכא
(צילום: אחיה ראב"ד )
רגב הצדיק את קריאתו של משרד הבריאות שלא להגיע ליישוב: "באים לפה עשרות אלפי אנשים מכל רחבי הארץ בשישי שבת, ואנחנו לא רוצים להיות לא מקום של ייבוא ולא ייצוא של המחלה. ביקשתי להגביר את האכיפה גם באזורים המסחריים שהם מאוד גדולים".
השייח יוסף אבו יוסף, תושב היישוב, שהגיע לקנות בחנות במרכז הקניות ביג, אמר כי המצב הנוכחי ביישוב הוא תוצאה של רשלנות, ו"של אי התייחסות מספיקה לקורונה".

לדבריו, רק לאחר ההתפרצות החלו האנשים עוטים מסכות ושמרו על ריחוק. "היום יש הקפדה, אבל זה חוכמה לאחר מעשה. לדעתי הצנועה, אנשים היו צריכים להיזהר מהתחלה ולשמור על כל ההוראות של משרד הבריאות ושל כל הרשויות המוסמכות. אצלי בבית אנחנו שומרים ממש. ריחוק חברתי, חיים כמעט רוב הזמן בבית, לא כל כך יוצאים החוצה. אני רוצה להגיד לאנשים לשמור על עצמם, החיים כל כך יקרים. צריך להיות חכם. היה עיד אל אדחא ושמחה יתרה. מרוב שמחה, האנשים התקרבו אחד לשני, עשו חאפלות. היה לדעתי מוגזם, והנה התוצאות. מיהו האדם העשיר ביותר? האדם הבריא. לא הכסף לא הנכס. בסוף הדבר החשוב הוא הבריאות הטובה והשלימה".
6 צפייה בגלריה
פיקוד המשטרה המחוזי, ראש הרשות המקומית, פקע"ר, ראשי דת מקומיים ונציגות הסוחרים בכפר
פיקוד המשטרה המחוזי, ראש הרשות המקומית, פקע"ר, ראשי דת מקומיים ונציגות הסוחרים בכפר
הערכת מצב מיוחדת במשטרה בנוגע למצב בירכא
(צילום: דוברות המשטרה)
תושב ירכא כמיל אבו דולה פרסם בתקופה האחרונה כמה פוסטים שבהם הפציר בתושבים להקפיד על ההנחיות, בעיקר על עטיית מסיכות ושמירת מרחק. "זו תקופה של חג הקורבן, וגם תקופת החתונות. מקומות התפילה נסגרו אבל היו מקום אחד או שניים שלא נסגרו, ולצערי שם החלה ההתפרצות. תוסיף לזה את הביקורים של החג, את החתונות, שגם בהן לא כולם שומרים על ההנחיות, כל זה יחד מביא למצב שיש תחלואה לא פשוטה".
6 צפייה בגלריה
מתחם ביג בירכא
מתחם ביג בירכא
מתחם ביג בירכא, היום
(צילום: אלעד גרשגורן )
לדבריו, רק עכשיו אנשים מפנימים את המצב, ויש תקווה לשינוי. "כמות הבדיקות גדלה מאוד, ויש כעת אולי 260 חולים, אבל זה לא מפחיד אותי. כמות הבדיקות הגדולה נותנת תמונת מצב אמיתית הרבה יותר ממקומות אחרים. אני חושב שהאסימון נפל, אנשים הבינו. היו אנשים שחשבו שקורונה זה סתם משחק, ולא התרגשו, אבל אני חושב שבשבוע האחרון חל שינוי. כמעט כל האוכלוסייה עם מסכות, אנשים מושמעים, חתונות כמעט ואין, ואם יש אז לפי הנהלים בדיוק. יש אור בקצה המנהרה, למרות המצב. המענה לדבר הזה זה משמעת עצמית. אם נתפוס את עצמנו למשך עוד עשרה ימים, שבועיים, לדעתי נוכל לגמור עם זה בצורה די טובה".
בעלי העסקים מאידך זעמו על הודעת משרד הבריאות, וטוענים שהיא גרמה לנזק ולא הועילה. עאהד אמון, בעל חנות חיות "פט שופ ירכא" במרכז המסחרי ביג: "אנשי הכפר נמצאים בבתים, שומרים כמו שצריך. מי שעובד במרכזים הגדולים, ומי שמגיע לקנות שם הם אנשים מחוץ לכפר. אז איפה יכולה להיות פה הדבקה? למה משרד הבריאות לא מוציא הודעה כזו על ירושלים? הרי מספר החולים בה הרבה יותר גבוה. למה לא מוציאים הודעות על צפת? זה פשוט בא והורס לנו את העסקים", אמר בכעס.
6 צפייה בגלריה
מתחם ביג בירכא
מתחם ביג בירכא
תנועה דלילה במתחם ביג בירכא
(צילום: שמיר אלבז )
לפני הצהריים הייתה התנועה במרכז דלילה מאוד. בחנות הגלידות במקום ישבו דן וקטיה מץ, תושבי קריית אתא, עם בנם הפעוט. הם לא ידעו כלל על האזהרות של משרד הבריאות. "הבנתי שיש יישובים שיש בהם התפרצות משמעותית", אמר דן, "אבל פה ספציפית לא שמענו על זה. מבחינתנו הכול כרגיל", אמר. קטיה הוסיפה כי לדעתה אין צורך בזהירות מעבר לרגיל. "ממשיכים עם שמירה על הכללים. יש קורונה בכל מקום וצריך לחיות אם זה. אם נפסיק להגיע ולחיות במקומות שיש התפרצויות, המחלה תיפגע בנו באופן כלכלי בצורה הרבה יותר חמורה מאשר בהיבט הבריאותי".
ראש מועצת ירכא, אלי רגב, הסביר היום כי בניגוד לגל הראשון, שבו הייתה נכונות של החולים לעבור למלוניות, "התנהגות האוכלוסייה השתנתה ואנשים לא יוצאים. אתה לא יכול לכפות עליהם ולהוציא אותם החוצה, וצריך לתת להם שירותים עד פתח הבית". במועצה עם זאת עושים מאמצים להעביר חולים למלון קרלטון בנהריה, שמשמש "מלון קורונה" ואף הפיקו סרטון הסברה על החיים במלון.
"חילקנו מזון לחולים, לכל בית אב. אנחנו בקשר עם כל אחד מהחולים כל יום, עושים סקר צרכים כדי לדעת מה הם צריכים ולבודד אותם, כדי לדעת מעל לכל ספק שחולה לא יוצא מהבית. מביאים לו את כל הצרכים שלו עד הבית. מעבר למזון נותנים גם תלושי קנייה שאנחנו קונים עבור החולים, כמה מאות שקלים לכל בית אב, ואנחנו גם עורכים עבורם קניות.
"יש בירכא 127 בתי אב שיש בהם חולים. הצלחנו להגיע למצב בתיאום עם המשפחות, ש-27 בתי אב עם תחלואה מלאה (בהם כל בני המשפחה חולים) ויתר המשפחות הן עם חולה מלא, שנמצא כעת בבידוד מלא בצורה טובה ונפרדת. אם נצליח לשמור על הבידוד הזה, מבחינתנו, בוודאות, התחלואה תיעצר במהלך שבוע הבא", אמר רגב.