הסופה הטרופית איסאיאס החלה הבוקר (ג') להכות ביבשה בארה"ב, באזור הגבול שבין צפון קרוליינה לדרום קרוליינה. אחרי שהתחזקה בשעות הלילה והוגדרה כהוריקן בדרגה 1, הסופה נחלשה לאחר הפגיעה ביבשה ומוגדרת כעת סופה טרופית, אך הרשויות בארה"ב מזהירות כי היא תיחלש רק בהדרגתיות בזמן שתמשיך לעשות את דרכה במעלה החוף המזרחי. הסופה עלולה להביא עמה רוחות והצפות שיסכנו תושבים גם באזורים צפוניים יותר, כמו ניו יורק.
עוד סיפורים מהעולם בעמוד הפייסבוק של דסק החוץ
8 צפייה בגלריה
סופה איסאיאס הוריקן תצלום לוויין ב ארה"ב
סופה איסאיאס הוריקן תצלום לוויין ב ארה"ב
תיחלש באיטיות ותעלה לאורך החוף המזרחי של ארה"ב. הסופה איסאיאס
(צילום: AFP)
8 צפייה בגלריה
סופה הוריקן איסאיאס דרום קרוליינה  גארדן סיטי ארה"ב
סופה הוריקן איסאיאס דרום קרוליינה  גארדן סיטי ארה"ב
גלי סערה בגארדן סיטי, דרום קרוליינה
(צילום: AFP)
לפי מרכז ההוריקנים הלאומי של ארה"ב, עין הסערה של איסאיאס הגיעה ב-23:10 (שעון מקומי) ליבשה, באזור היישוב אושן אייל ביץ' בצפון קרוליינה, סמוך לגבול עם דרום קרוליינה, והיא מביאה עמה רוחות במהירות של 110 קמ"ש. החשש הוא שמלבד הרוחות העזות, שפרצי הרוח שלהם יכולים להגיע למהירות רבה יותר מהמהירות הממוצעת, הסופה תגרום להצפות עקב גשמים עזים ועלייה של פני הים בגובה של עד 1.5 מטר (תופעה המכונה באנגלית Storm surge ובעברית "נד סופה").
"כל הגשמים הללו עלולים ליצור הצפות-בזק ברחבי הקרוליינות והאזור המיד-אטלנטי, ואפילו בצפון-מזרח ארה"ב", הזהיר דניאל בראון ממרכז ההוריקנים הלאומי. ההיערכות להגעת הסופה באזור שבו היא פגעה הבוקר הייתה אמש בשיאה. חנויות לאורך החוף נסגרו מוקדם מהרגיל ורוחצים נטשו את החופים.
8 צפייה בגלריה
סופה הוריקן איסאיאס דרום קרוליינה  מירטל ביץ' ארה"ב
סופה הוריקן איסאיאס דרום קרוליינה  מירטל ביץ' ארה"ב
הצפות במירטל ביץ' שבדרום קרוליינה
(צילום: AFP)
הנשיא דונלד טראמפ הזהיר במסיבת עיתונאים אמש כי איסאיאס היא סופה "רצינית מאוד" וקרא לתושבי האזור "לשמור על ערנות גדולה עד שהיא תחלוף". הנשיא קרא להם גם לשמור על ההנחיות של הרשויות המקומיות: "תהיו בטוחים". כדי לאפשר הזרמה של תקציבים פדרליים, טראמפ אישר הכרזות של מצב חירום בשתי הקרוליינות. בצפון קרוליינה 150 חיילי המשמר הלאומי גויסו על מנת שיהיו זמינים לטיפול בנזקים אפשריים שתגרום הסופה.
כמו באזורים רבים בארה"ב, גם צפון ודרום קרוליינה מתמודדות כעת עם זינוק במספר הנדבקים בנגיף הקורונה, וחוששות שהסופה תפגע במאמצים לבלימת המגפה. מושל צפון קרוליינה, רוי קופר, קרא לתושבי ארצו לשמור על הנחיות הבריאות גם כעת.
"אנחנו בצפון קרוליינה כבר יודעים מה צריך לעשות", מסר המושל. "אתם אורזים את תיק החירום שלכם, עוקבים אחרי הנחיות הפינוי המקומיות, נשארים במקום בטוח ולעולם לא נוסעים בדרכים מוצפות. אבל הפעם, אתם אורזים גם את המסכה ואת חומר החיטוי בתיק, וזוכרים לשמור על ריחוק חברתי".
8 צפייה בגלריה
סופה הוריקן איסאיאס ווילמינגטון צפון קרוליינה ארה"ב
סופה הוריקן איסאיאס ווילמינגטון צפון קרוליינה ארה"ב
התושבים ערוכים. שקי חול בווילמינגטון, צפון קרוליינה
(צילום: AP)
8 צפייה בגלריה
נשיא ארה"ב דונלד טראמפ
נשיא ארה"ב דונלד טראמפ
"זו סופה רצינית". טראמפ אישר סיוע פדרלי
(צילום: MCT)
למרות האזהרות, חלק מהתושבים באזור לא נשמעו מודאגים ביותר, אולי בצל העובדה שהאזור הזה כבר ספג רמות שונות של פגיעה משבע סופות טרופיות והוריקנים מאז 2014. "זה יהיה רק הרבה רוח וגאות", אמר מייק פולקר, שמתגורר באזור החוף בצפון קרוליינה יותר מעשור.
האי האטרס, מוקד תיירותי פופולרי בצפון קרוליינה, נותר נטוש ברובו אחרי שהרשויות הורו למבקרים שם ולתושבים להתפנות, אך כמה התעלמו מהאזהרות. קווין ראו, בן 63 מאינדיאנה, אמר כי לא יסכים לתת לסופה להרוס את החופשה הראשונה שלו באזור עם אשתו. "אנחנו אוהבים לקחת קצת סיכונים", אמר.
8 צפייה בגלריה
הרפובליקה הדומיניקנית ה סופה אייזאס בדרך ל פלורידה ארה"ב
הרפובליקה הדומיניקנית ה סופה אייזאס בדרך ל פלורידה ארה"ב
נזקי הסופה ברפובליקה הדומיניקנית
(צילום: AFP)
לפי מרכז ההוריקנים הלאומי, הסופה נעה כעת צפונית-מזרחית במהירות של 35 קמ"ש. סופות טרופיות נחלשות לאחר שהן פוגעות ביבשה, אך במרכז הזהירו כי ההיחלשות של איסאיאס בזמן שתנוע צפונה לאורך החוף המזרחי תהיה הדרגתית, והיא עלולה כאמור להביא רוחות והצפות גם לאזורים צפוניים יותר.
גם בניו יורק נערכים כעת להגעת הסופה, וברשת CNN דווח כי לפי התחזית הנוכחית, הרוחות בשעות אחר הצהריים (לפי השעון המקומי) עלולות להגיע בעיר למהירות של 110 קמ"ש, ממש כמו מהירות הרוחות של הסופה סנדי, שגרמה להצפות כבדות ולנזקים בניו יורק ב-2012. "לא ראינו סופה חזקה כל כך כבר שנים", אמר לרשת החדשות האמריקנית רוז דיקמן, שאחראי על שירותי מזג האוויר בעיר ניו יורק.
איסאיאס התחזקה כאמור בשעות הלילה והוגדרה כהוריקן בדרגה 1, הדרגה הנמוכה ביותר מבין חמש הדרגות הקיימות. בהמשך נחלשה כצפוי לדרגה של סופה טרופית, כפי שהוגדרה בתחילת השבוע כשחלפה על פני פלורידה (ולא גרמה לנזקים משמעותיים כמו שחששו הרשויות). לפני כן, כשדורגה כסופת הוריקן, היא הכתה באיים הקריביים וגרמה שם למותם של שני בני אדם.