3 צפייה בגלריה
מחלקת קורונה בשיבא
מחלקת קורונה בשיבא
מחלקת קורונה בשיבא
(צילום: AFP)
ראש צוות המומחים המייעץ לממונה הקורונה פרופ' רוני גמזו, פרופ' רן בליצר, פירט על כמה מההתלבטויות של מקבלי ההחלטות לקראת הטלת הסגר - והבהיר כי מדובר בבחירה בין אפשרויות גרועות. בסדרת ציוצים שפרסם בצהריים (שבת) בטוויטר כתב בליצר כי "בתי החולים כבר משדרים מצוקה, אבל חשוב מכך הוא המקום שבו הם יהיו בעוד חודש".
בליצר אמר כי "בשבועות הקרובים מספר הקשים יעלה משמעותית. אין פה שאלה של מודל חיזוי. יותר חולים מבוגרים ובקבוצות הסיכון נדבקו השבוע, ומהרגע שהגעת לרוויה, לא תצא ממנה במהירות. לחולה קשה ייקחו שבועות לצאת מהסטטוס הזה. ולא רק שלוקח זמן לצאת, את זרם החולים קשים בשלושת השבועות הקרובים כבר לא ניתן לשנות".
לדבריו, אם לא יוחלט בזמן הקרוב על צעד "מספק", כלשונו, החשש הוא שישראל תמצא את עצמה באזור ה"אי-ספיקה" בבתי החולים במשך שבועות, ותיאלץ להחמיר את ההגבלות עד כדי סגר לתקופה ממושכת ובעייתית למשק.
3 צפייה בגלריה
פרופ' רן בליצר
פרופ' רן בליצר
פרופ' רן בליצר
(צילום: אוראל כהן)
"יש סיכוי שריסון מהודק, תחת התנהלות אחראית של האוכלוסייה, יספק", העריך בליצר. "אבל מקבלי החלטות שואלים את עצמם: למה ששינוי ההנחיות יעשה אפקט עמוק כאשר הבעיה עד כה הייתה ההתעלמות מההנחיות ולא חומרתן? בימים שלאחר הפעלת הרמזור ראינו זלזול בהנחיות בכל המגזרים, והזדמנויות רבות להדבקות נרחבות בבתי עסק ובאתרים פרטיים. אם מתייחסים לתקופת החגים כהזדמנות שלא תחזור כדי לייצר שיווי משקל חדש במגפה שיצאה משליטה, מובן מדוע נשקלים צעדי קיצון שלא מסתמכים על היענות פרטנית".
"עוד לא נולד איש בריאות הציבור שתומך בסגר כברירת מחדל", הדגיש בליצר. "סגר הוא רע. נקודה. רע למשק, רע לכלכלה, רע לבריאות הציבור. קל להסביר זאת. פופולרי מאד לנפנף בדגל הזה כעת, אבל הדילמה כעת היא בין מחירי הטעות בהימור על עוד סבב של מגבלות".
3 צפייה בגלריה
מחלקת קורונה בשיבא
מחלקת קורונה בשיבא
בליצר: "מנסים להימנע מחולים שיאבדו את חייהם כי העמדות ברוויה"
(צילום: AFP)
המומחה ציין כי שיעור המאומתים בישראל הוא הגבוה בעולם - וכי יש להתייחס לכל אדם שפוגשים בחזקת מדבק. "בסוף, הנקודה שממנה מנסים להימנע היא שקרובי משפחה של כל אחד מאיתנו יגיעו לבית החולים עם התקף לב ויאבדו את חייהם כי כל העמדות ברוויה, ואין מקום בפנימיות או בטיפול הנמרץ כי כל הצוות מטפל בחולים קשים במחלקת הקורונה. זה יכול לקרות במאסות, ובלי יכולת לבלום".
הוא הוסיף כי "עצוב שהגענו לבחירה בין אפשרויות גרועות. לטעמי נדרש כעת לגבש ולהציג תוכנית סדורה, כוללת, עם חזון ותקווה אמיתית שההיסטוריה לא תחזור על עצמה, כטרגדיה, בעוד חודשיים. באירוע הזה של ערבות הדדית אפשר לנצח רק יחד. אחרת - באין חזון ואחדות יפרע עם".

התפרצות בבית האבות: "מקור ההדבקה לא ברור"

בתוך כך, בבית האבות "בית הזית" שבקיבוץ שמרת שבגליל המערבי נרשמה התפרצות של המגפה. 11 דיירים במחלקה הסעודית חלו, ושניים מהם, בן 58 ובן יותר מ-90, נפטרו ביממה האחרונה במרכז הרפואי לגליל בנהריה. כמו כן שמונה אנשי צוות נדבקו גם הם.
ההתפרצות החלה כבר לפני יותר משבוע, ובבית האבות אומרים כי מקור ההדבקה לא ברור. הדיירים הם אלה שחלו ראשונים ורק בהמשך אובחנו גם אנשי הצוות. ככל הידוע, הנגיף לא התפשט למחלקת השנייה בבית האבות. במוסד מתעקשים כי בחודשים האחרונים לא היה מגע בין הדיירים למבקרים, וכי כל הביקורים היו מרחוק. בשל ההתפרצות, הביקורים פסקו לחלוטין.
עמיר בן צבי, מנהל העסקים בקיבוץ שמרת, אמר כי הקושי הגדול ביותר היה לגייס עובדים חדשים כדי להמשיך ולטפל בדיירים שלא נפגעו. "רק היום הצלחנו להביא עובדים חדשים", אמר בן צבי ל-ynet. "המשמרות שלהם יהיו ארוכות וקשות כדי להשלים את מקומם של העובדים שחלו. אנחנו פועלים בשיתוף פעולה עם משרד הבריאות, שעורך כאן כל הזמן בדיקות לדיירים ולצוות. לפעמים בכל יום ולפעמים כל יומיים, וגם עם פיקוד העורף שמסייע כאן".