שריפות הענק בחוף המערבי של ארצות הברית ממשיכות לגבות קורבנות, ומניין ההרוגים הרשמי שם עומד כבר על 28 בני אדם, רובם בקליפורניה ובאורגון. ההערכות הן שמספר ההרוגים האמיתי גבוה בהרבה. המונים פונו מבתיהם. באורגון לבדה פונו כבר יותר מ-40 אלף בני אדם.
7 צפייה בגלריה
שריפות באורגון
שריפות באורגון
"מה עוד יכול להשתבש?". ההרס בחוף המערבי
(צילום: AFP)
7 צפייה בגלריה
שריפות באורגון
שריפות באורגון
ריח מתכתי חזק. "אי אפשר לראות בטווח של מטר"
(צילום: AFP)
השריפות באורגון התפשטו עוד יותר ביממה האחרונה, אך בקצב איטי יותר, בין היתר בגלל הלחות הגבוהה באזור, שהנמיכה את הלהבות במידה ניכרת. הדליקות הגיעו גם לריכוזי אוכלוסייה גדולים, כולל בפרברים הדרום-מזרחיים של פורטלנד, עיר שידעה טלטלות רבות בזמן האחרון - בין היתר בהפגנות של הקהילה השחורה.

"מה יהיה הדבר הבא?", שאלה בבכי דניאל אוליבר. "יש לנו את ההפגנות, מגפת הקורונה, עכשיו השריפות. מה עוד יכול להשתבש?".
אוליבר סובלת מבעיה רפואית שהופכת אותה לפגיעה במיוחד לשאיפת עשן, ולכן לדבריה הסכימה להתפנות. היא חוששת כי לאחר שעזבה, לא יהיה לה בית לחזור אליו. היא בת 40, והתפנתה יחד עם בן זוגה, בתה, שני כלבים וחתול. אוליבר סיפרה כי בעבר מצאה עצמה חסרת בית: "נמאס לי להתחיל הכול מההתחלה שוב. להשיג הכול מחדש ואז לאבד הכול".
אחראי ניהול החירום של אורגון אמר כי הגורמים הרשמיים במדינה נערכים לאירוע רב-נפגעים, וחוששים כי גופות רבות יימצאו לאחר מאמצי הכיבוי. אלה שעדיין בבתים, כאמור לא בדיוק בטוחים בהם. מושלת אורגון הגדירה חצי מיליון תושבים ככאלה הנמצאים תחת אזהרת פינוי עתידית.
7 צפייה בגלריה
שריפות באורגון
שריפות באורגון
מבנים נשרפו כליל, חיפושים בין ההריסות
(צילום: AFP)
השריפות גם גרמו לרמות זיהום אוויר היסטוריות, ותושבים רבים תלו מגבות רטובות מתחת למשקופי הדלתות כדי למנוע מהעשן לחדור לבתיהם. חלקם אף עטו מסכות בבתים. העשן בפורטלנד מילא את האוויר בניחוח מתכתי חריף. הוא היה כה סמיך עד שנהגים רבים דיווחו כי לא היו יכולים לראות את הדרך בכביש. נהגת אחת סיפרה: "שקלתי לצאת לעבודה, לא ראיתי את הדרך אפילו בטווח של מטר וחצי ממני".
בקליפורניה, שם השריפות משתוללות עוד מאמצע החודש שעבר, דווח על 28 שריפות "גדולות". 16 אלף צוותי כיבוי מנסים לכבות או לפחות לדכא את הלהבות. שריפות גדולות המשיכו לבעור גם בצפון מזרח מדינת וושינגטון. מתוך 28 הקורבנות, 19 מתו בקליפורניה. הבית הלבן הודיע כי הנשיא האמריקני דונלד טראמפ צפוי להגיע לביקור במדינה ביום שני, שם יקבל תדרוך על מצב הטיפול בשריפות לאורך החוף המערבי.
7 צפייה בגלריה
שריפות באורגון
שריפות באורגון
הפגנות, קורונה ושריפות. פורטלנד
(צילום: AFP)
7 צפייה בגלריה
 טראמפ. יקבל תדרוך על השריפות בקליפורניה
 טראמפ. יקבל תדרוך על השריפות בקליפורניה
טראמפ. יקבל תדרוך על השריפות בקליפורניה
(צילום: רויטרס)
המועמד הדמוקרטי לנשיאות ג'ו ביידן ומושלי קליפורניה, אורגון ומדינת וושינגטון - כולם דמוקרטים - אמרו כי השריפות הן תוצאה של התחממות כדור הארץ. "עלינו לפעול כעת כדי למנוע מטח טרגדיות בלתי נגמר, כמו זה שאנו רואים היום ברחבי מערב ארצות הברית", אמר ביידן.
גרג ג'ונס, פרופסור וחוקר מזג אוויר באוניברסיטת לינפילד במקמינוויל שבאורגון, ציין כי "תנאי מזג האוויר שהובילו לשריפות והגבירו את הלהבות היו ככל הנראה אירוע של פעם בדור". לדבריו, "לא ברור אם ההתחממות הגלובלית גרמה לכך, אך עולם חם יותר יכול להגדיל את הסבירות לאירועים קיצוניים ולתרום לחומרתם".