3 צפייה בגלריה
אילוסטרציה של תכנים לא ראויים ברשת
אילוסטרציה של תכנים לא ראויים ברשת
מרבית הדיוווחים מחטיבות הביניים, אך עשרות מתלמידי יסודי
(צילום: shutterstock)
285 אירועי פגיעה מינית באינטרנט, בהם הופצו תמונות וסרטונים של תלמידים, אירעו בשנת הלימודים החולפת. כך עולה מבקשת הוועדה לקידום מעמד האישה בכנסת שהגיע לידי ynet.
מנתוני משרד החינוך שנמסרו ליו"ר הוועדה עודד פורר עולה כי במהלך השנה האחרונה התקבלו ביחידה למיניות ומניעת פגיעה בשירות הפסיכולוגי הייעוצי לא פחות מ-3,452 פניות להתייעצות על פגיעות מיניות, התעללות בילדים, הפצת תמונות וסרטונים, חרמות ופגיעה דרך הרשת.
פילוח הנתונים הצביע כי מתוך 285 התלונות על פגיעה מינית, 215 התרחשו בבתי ספר על-יסודיים, ו-70 בבתי ספר יסודיים. מרבית הפניות (81) הגיעו מאזור המרכז, 57 דיווחים הגיעו ממחוז דרום, 48 מתל אביב, 35 מירושלים, 31 מחיפה, 20 מהצפון, וחמישה אירועים מהחינוך החרדי.
מנהלת אגף בכיר בשירות הפסיכולוגי הייעוצי של משרד החינוך, עינב לוק, אמרה בדיון בוועדה כי נושא הפצת התמונות והסרטונים נמצא על סדר יומה באופן משמעותי. לדבריה, עיקר הפגיעות מתבצעות בגילאי חטיבת הביניים, ופעמים רבות מופצות תמונות בעלות אופי מיני על רקע פרידה בין בני זוג.
3 צפייה בגלריה
נער משחק במחשב
נער משחק במחשב
דיווחים מוואטסאפים משפילים ועד הפצת תמונות סרטונים מיניים
(צילום: shutterstock)
"זו השנה הראשונה שהדיווחים מגיעים אלינו להיוועצות, כשיש אירועים חריגים אז בית הספר מטפל באיע ומדווח למפקחת המחוזית", הסבירה לוק. "כשהאירוע מורכב במיוחד פונים למדריכים המומחים שלנו".
הילה סגל, מנהלת אגף תוכניות סיוע ומניעה, הוסיפה בדיון כי "אנחנו מתעסקים עם טווח רחב של אירועים, החל מוואטסאפ משפיל בגיל 8 או 9. מבחינתנו, חלק מהאירועים יטופלו ברמת בית ספר, זאת התפיסה והמדיניות שלנו. אנחנו יודעים מה צריך להיות מטופל ברמה בית ספרית, אבל הפצת תמונות או סרטונים מיניים זה אירוע חמור".
סגל אמרה כי נכון להיום החוק לא מחייב הגשת תלונה במשטרה על הפצת תמונות, אבל במקרה של בתי ספר - המשרד מחייב זאת. "זה חמקמק, לפעמים התמונה מסתובבת ולא יודעים מי שלח אותה, ובית הספר לא יכול להתמודד עם זה", אמרה. "יש עבודה חינוכית של מניעה, ולאחר מכן טיפול. בגיל הפלילי תהיה תגובה משמעותית ותלונה במשטרה", הדגישה סגל. "יש גם רמות חומרה שונות, אם זאת תמונה פורנוגרפית שנשלחה בין ילדים בכיתה או תמונה של ילד מהכיתה - זאת דרמה של ממש".
יו"ר הוועדה פורר אמר כי המבוך הבירוקרטי מונע את העברת הנתונים למחוזות ולמטה משרד החינוך. "אם למישהו היה ספק, הוא רעה חולה שפוגעת בטיפול במקרים שבהם מופצים סרטונים אינטימיים", אמר פורר.
3 צפייה בגלריה
עודד פורר
עודד פורר
עודד פורר
(צילום: אופיר יצחק )
"הגיע הזמן שלמשרד החינוך במאה ה-21 תהיה מערכת איסוף וניתוח נתונים מודרנית, כדי שהטיפול בבעיית הסרטונים וההטרדות תהיה בהתאם לנתונים, ולא ניתן יהיה להמשיך וטאטא את האירועים מתחת לשטיח.
"בנוסף להיבט הפלילי, הפצת הסרטונים מביאה לפגיעה נפשית קשה בקרב תלמידות ותלמידים שמוצאים את עצמם לעיתים כמקור ללעג ולבושה. על משרד החינוך לאסוף ולאגור את הנתונים ראשית על מנת לאמוד את היקף התופעה, וכדי להפעיל תוכנית הסברתית רחבת היקף למניעת הישנות מקרים כאלו בעתיד", אמר.