2 צפייה בגלריה
לוחמי הצוללות
לוחמי הצוללות
ארכיון
(צילום: דובר צה"ל )
פרשת הצוללות: תגובות סוערות במערכת הפוליטית, הביטחונית ובציבור בעקבות פרסום התצהירים הסודיים של ראשי צה"ל ומשרד הביטחון ביום שישי במוסף "7 ימים" של "ידיעות אחרונות".
במהלך סוף השבוע חתמו עוד 15 אלופים ובכירים לשעבר במשרד הביטחון על תצהירים לבית המשפט העליון, ובכולם דרישה לבג"ץ: להורות ליועץ המשפטי לממשלה שינחה לאלתר על פתיחתה מחדש של החקירה הפלילית בפרשת הצוללות, או על הקמת ועדת חקירה ממלכתית.
באחד מ־15 התצהירים, הנחשף כאן לראשונה, כותב מי שהיה אחד מראשי קהילת המודיעין: "שירתתי בצה"ל 30 שנים... העובדה שניתן אישור לגרמנים למכור צוללות תקיפה למצרים בלי שמפקד חיל הים, הרמטכ"ל, שר הביטחון וגורמי המודיעין, לרבות המוסד, מודעים לכך – חייבת להיחקר על ידי הרשויות המוסמכות... עבדתי תחת שלושה ראשי ממשלה. השתתפתי בעשרות, אולי מאות דיונים בממשלה, בקבינט, במטבחון, פגישות אחד על אחד עם ראש הממשלה... כידוע, בהחלטות בנושאים ביטחוניים ואסטרטגיים הגוף המוסמך הינו הקבינט המדיני־ביטחוני... עם זאת קיימים לא מעט אירועים רגישים במיוחד שאינם יכולים לעלות על שולחן הקבינט... בכל (!) המקרים הללו בתקופתי היו דיונים אלה, וההחלטות הקשורות בהם מתקיימות בפורום שכלל את ראש הממשלה, שר הביטחון, הרמטכ"ל, ראש המוסד ואו ראש השב"כ במקרים בהם נגע הנושא בתחום אחריותם...".
2 צפייה בגלריה
פרשת צוללות הצוללות תחקיר רונן ברגמן
פרשת צוללות הצוללות תחקיר רונן ברגמן
הפרסום ביום שישי ב"ידיעות אחרונות"

עוד נכתב בתצהיר: "בכל דיון מסוג זה הייתה קצרנית ונרשם פרוטוקול מלא. גם בעשרות פגישות אחד על אחד עם ראשי ממשלה, בהן עלו נושאים מהרגישים ביותר, הייתה קצרנית ונרשם פרוטוקול מלא". הגורם מדגיש בתצהיר: "אינני מכיר בזמן אמת או בדיעבד שום מקרה בו מערכת הביטחון כולה (שר ביטחון, רמטכ"ל, מפקד זרוע רלוונטית וראש אמ"ן) מודרה במתכוון מתהליך ביטחוני רגיש. הטיעונים כפי שנשמעו מפי ראש הממשלה בעניין אישור מכירת הצוללות למצרים אינם הגיוניים בעליל... אין שום סוד בעולם שאמור לאפשר לראש ממשלה למדר את בכירי מערכת הביטחון בנושא הנמצא בליבת אחריותם וסמכותם המקצועית.... כאן מדובר בהחלטה מכוונת (!) לפעול בניגוד לנוהלי הממשלה, בניגוד להגיון האסטרטגי ביטחוני בנושא רגיש מבצעית, מודיעינית וביטחונית".
תצהיר נוסף שהוגש בסוף השבוע הוא של אלוף שכיהן בתפקיד בכיר במטכ"ל. הוא טוען כי חקירת המשטרה בפרשת הצוללות לא מוצתה: "לאחר סיום החקירה העביר משרד מבקר המדינה אל היועץ המשפטי לממשלה חומר נוסף אשר לדעת משרד המבקר מחייב המשך חקירה בנושאים נוספים. גם משטרת ישראל, לאחר שהונחתה על ידי היועמ"ש לבדוק סוגיות מסוימות בהיבט פלילי, ציינה בדו"ח סיכום החקירה כי במקרה זה נדרש המשך בירור ובדיקה". האלוף אומר כי החקירה הנוספת הזו מעולם לא התרחשה ולכן יש לחדש אותה לאלתר.
קצין בכיר בקהילת המודיעין אמר כי יהיה גם הוא מוכן למסור תצהיר לבית המשפט העליון על מה שראו עיניו. "זה אחד המחדלים הגדולים ביותר בתחומי הרכש, שלא לדבר על כך שברור שמדובר בשחיתות. בדיון החפוז שנעשה ערב יציאת ראש הממשלה לקנצלרית מרקל הוא הודיע במפתיע שבכוונתו לבקש צוללת שישית".

הקצין מציין כי גורם צבאי בכיר ביותר שנכח בפגישה אמר: "זה יבוא על חשבון הצטיידות, ויוביל למותם של חיילים במלחמה הבאה". הקצין אומר: "נתניהו לא התרשם ולמחרת גילגל את העסקה".
התצהירים החסויים שנחשפו שלשום ב"ידיעות אחרונות" צורפו לעתירת התנועה לאיכות השלטון שהוגשה לפני מספר שבועות בדרישה לפתוח מחדש את חקירת פרשת הצוללות.
חמש עתירות דומות כבר נדחו, אבל העתירה הנוכחית כוללת חומר נפץ משפטי: עשרות תצהירים מפורטים של בכירים במערכת הביטחון והממשל. לכל אחד מהם הייתה נגיעה כלשהי לעסקות הענק עם טיסנקרופ. כולם הסכימו לספר בתצהיר משפטי בחתימת ידם – עניין השקול לעדות תחת שבועה בבית המשפט – על הדברים שראו ושמעו.
התמונה העולה מהתצהירים קשה: שורת אירועים בלתי סבירה, משוללת הגיון תוך פריצת תהליכי קבלת החלטות, נהלים ונורמות בנושאים הביטחוניים הרגישים ביותר, כאשר הכל נוגע לסכומי עתק מהכסף הציבורי. התצהירים כוללים פרטים רבים חדשים, עד כמה דחפו סביבת ראש הממשלה נתניהו, ולעיתים הוא עצמו, בעסקאות הענק הללו.
ביום חמישי אמורים נתניהו והיועמ"ש להעביר את תגובתם לבית המשפט העליון. לאחר מכן יקבל בית המשפט החלטה האם לפתוח בדיון שבסופו ייקבע האם פרשת הצוללות נפתחת מחדש והאם תוקם ועדת חקירה. אם תתקבל החלטה שכזו, מדובר ברעידת אדמה פוליטית.
בעקבות חשיפת התצהירים הודיעו חיילים וקציני מילואים של חיל הים כי ביום שישי הקרוב יקיימו תהלוכת מחאה שתצא מחיפה, תעבור בבית ראש הממשלה בקיסריה ומשם תמשיך להפגנת המחאה השבועית המתקיימת בבלפור בסוף השבוע.
נתניהו אמר בתגובה: "מדובר בכתבה ממוחזרת ומגמתית שכולה העלאת גרה של מידע ישן שנסרק במסרקות ברזל על ידי כל גורמי אכיפת החוק ופרקליט המדינה לשעבר, שקבעו שאין בו דבר".