תלונות של תושבים על זיקוקים בלתי חוקיים זינקו בשבועות האחרונים בערים ברחבי ארה"ב. אמנם בכל שנה נרשמת עלייה בשימוש בזיקוקים ובחזיזים לקראת חגיגות יום העצמאות האמריקני ב-4 ביולי, אך השנה הזינוק בתלונות גדול משמעותית מבשנים קודמות ומגיע מוקדם מהצפוי. מומחים בתעשייה מעריכים כי הסגר הממושך שהוטל בשל מגפת הקורונה הוא גורם מרכזי שעומד מאחורי הזינוק הזה.
עוד סיפורים מהעולם בעמוד הפייסבוק של דסק החוץ
3 צפייה בגלריה
זיקוקים מעל גשר ברוקלין ב ניו יורק 4 ביולי 2019 יום העצמאות של ארה"ב
זיקוקים מעל גשר ברוקלין ב ניו יורק 4 ביולי 2019 יום העצמאות של ארה"ב
זיקוקים מעל גשר ברוקלין בחגיגות יום העצמאות האמריקני ב-2019
(צילום: AP)
בין הערים שמדווחות על זינוק במספר התלונות על רעש מזיקוקים נמצאת ניו יורק – שם מכירה או שימוש בזיקוקים אסורים לחלוטין. לפי משטרת ניו יורק, עד כה השנה התקבלו 24,580 דיווחים על זיקוקים – זינוק של יותר מ-2000% לעומת התקופה המקבילה בשנה שעברה. הזינוק נרשם במיוחד בשבועות האחרונים, כאשר רק בחצי הראשון של חודש יוני התקבלו 1,700 תלונות, לעומת 21 בלבד בתקופה המקבילה אשתקד.
"כל שנה יש זיקוקים לפני ובסביבות 4 ביולי, אבל השנה זה ברמה אחרת לגמרי", אמרה לרשת BBC קייטי קרוגר, תושבת ניו יורק. "זה נראה שהם מתחילים לפני שבע בערב... וזה מתגבר לאורך הלילה. בלילה האחרון שמעתי אותם בהתחלה די מרחוק, אבל בחצות הם כבר היו ממש מחוץ לחלון שלנו".
תלונות רבות, כך נראה, מגיעות מאזור ברוקלין. תושבת הרובע, אישה בשם טאש, התראיינה גם היא לרשת החדשות הבריטית, וציינה כי התופעה החריפה בתקופת סגר הקורונה, שרק כעת ניו יורק מתחילה לצאת ממנו. "זו הייתה תקופה מוזרה בחודשים האחרונים, וזה רק גורם לדברים להרגיש יותר מתוחים".
3 צפייה בגלריה
זיקוקים ב מיניאפוליס ארה"ב 19 ביוני לרגל יום שחרור ה עבדים
זיקוקים ב מיניאפוליס ארה"ב 19 ביוני לרגל יום שחרור ה עבדים
מדליקים זיקוקים בחגיגות האחרונות של יום שחרור העבדים, ב-19 ביוני. במיניאפוליס
(צילום: gettyimages)
תושב אחר של ברוקלין כתב בפורום שכונתי שהם "משתגעים" ממה שכינה "פיצוצים", שנמשכים לדבריו עד השעה 04:00 לפנות בוקר. "הזמנים קשים ממילא", התלונן.
בעקבות התלונות הרבות, ראש העיר ניו יורק ביל דה בלזיו הכריז על הקמת צוות מיוחד שייאבק במכירות הלא-חוקיות של זיקוקים ברחובות העיר. "אנחנו הולכים לפתוח במבצע עוקץ ענק", אמר דה בלזיו במסיבת עיתונאים שכינס ביום שלישי, מבצע שלדבריו ייעשה בעזרת סוכנים סמויים. "אנחנו מתכוונים להגיע לשורש הבעיה, שהיא האנשים שמספקים את הזיקוקים, אלו שמרוויחים מהזיקוקים הלא-חוקיים".
גם בבוסטון שבמסצ'וסטס מדווחות הרשויות על זינוק עצום במספר התלונות – 2300% – וגם שם המשטרה מנסה לפעול נגד מוכרי הזיקוקים, והודיעה שתפסה כמה מצבורים. בעיר הסמוכה בריינטרי המשטרה שיתפה ברשתות החברתיות סרטון של תושב מקומי מצית זיקוקים, וביקשה להימנע מפעילויות שכאלו, אותן כינתה "מפגע ציבורי". בעיר אחרת במסצ'וסטס, סיילם, הכריזה המשטרה על סיורים שנועדו לאתר אמצעי פירוטכניקה לא-חוקיים.
3 צפייה בגלריה
זיקוקים ב ריצ'מונד וירג'יניה ארה"ב לרגל יום שחרור ה עבדים
זיקוקים ב ריצ'מונד וירג'יניה ארה"ב לרגל יום שחרור ה עבדים
בריצ'מונד, וירג'יניה
(צילום: רויטרס)
בדיווח על התופעה ברשת NBC צוין כי ההערכה בתעשיית הזיקוקים האמריקנית הייתה שבגלל ההגבלות בתקופת הקורונה תהיה דווקא פגיעה קשה במכירות, עם ירידה של בין 20% ל-50%. כעת נראה שהתחזית הזו לא רק התבדתה, אלא שהשנה הנוכחית הולכת להיות רווחית למדי עבור מוכרי הזיקוקים. אחת הסיבות לכך היא המבצעים וההנחות המשמעותיות שהוצעו לקונים במכירות מקוונות, בגלל אותה הערכה שתהיה צניחה בביקוש לזיקוקים.
"אנשים רוצים רק לעשות משהו", אמרה מנהלת איגוד הפירוטכניקה האמריקני (APA) ג'ולי הקמן, שהעריכה כי הסיבה לתופעה היא ההשלכות של מגפת הקורונה. "למה הם בוחרים לקנות זיקוקים ולהצית אותם בכל לילה – אני לא יכולה לענות על השאלה הזו". האיגוד שבראשו היא עומדת מעריך כי השנה רק מעט מאוד מכ-16,000 מופעי הזיקוקים הרשמיים שנערכים בכל שנה ביום העצמאות האמריקני יצאו לפועל, אך מנגד צפוי לפי האיגוד מספר שיא של מופעי זיקוקים משפחתיים.