הזינוק הדרמטי בתחלואה בקורונה מביא איתו גם עלייה בתפוסה במלוניות הקורונה. כ-2,000 חולים מבודדים שם, חלקם לגמרי לבד ואחרים עם בני משפחתם. כך או כך, השהות הממושכת בבתי המלון המבודדים לא תמיד פשוטה עבור חולי הקורונה שהופכים מתוסכלים ומבוהלים מאוד.
לידי ynet ו"ידיעות אחרונות" הגיעו עדויות קשות של גורמים בפיקוד העורף החושפות תמונה מדאיגה מהמרחש באותן מלוניות. כ-15 ניסיונות אובדניים של חולים רק בחודשיים האחרונים, מקרים של אלימות במשפחה ומצבים נפשיים קשים של חולים - הם רק חלק מהמצבים אליהם נחשפים חיילי פיקוד העורף המשרתים במלוניות.
2 צפייה בגלריה
פינוי חולים למלון דן פנורמה בתל אביב
פינוי חולים למלון דן פנורמה בתל אביב
אמבולנס במלונית קורונה. ארכיון
(צילום: מוטי קמחי )
באופן אבסורדי, רק עובדת סוציאלית אחת אמונה על רווחתם של כל החולים ב-20 המלוניות וזאת במקביל לעבודתה במשרה מלאה במקום אחר. בכל יום נוספים כעשרה מקרים סוציאליים חדשים כך שהעובדת הסוציאלית שאמונה על שלומם של החולים מטפלת בכל רגע נתון בעשרות תיקים, חלקם דחופים ביותר. זמן הטיפול בתיק נע בין שעות אחדות למספר ימים, וחלק מהמקרים מורכבים במיוחד ומצריכים התערבות של כמה גורמים רבים במקביל.
הכניסה למלוניות הקורונה, ועל אחת כמה וכמה למלוניות הבידוד, עלולה להציף קשיים נפשיים שלרוב יש לתת להם מענה בזמן אמת כדי שלא יחריפו. החמ"ל של פיקוד העורף במלוניות מזהה את המקרים האלה ומזמן את העובדת הסוציאלית, בתקווה שזו תהיה זמינה ותצליח למנוע את האסון בזמן. בשעות הבוקר כאמור, היא עובדת במקום אחר ולא תמיד ניתן להשיגה.
בשל תת-התנאים האלה, בחודשים האחרונים מצאו עצמם חיילי פיקוד העורף שאחראים על המלוניות מונעים ניסיונות התאבדות של חולים ובמקרים מסוימים אף מורידים אותם מחלונות חדרם ומגגות המבנים.
למרות תמונת המצב העגומה הזו ועל אף חוק "סמכויות מיוחדות להתמודדות עם נגיף הקורונה החדש" שעל פיו לכל אדם השוהה בבידוד מטעם המדינה יהיה גורם האחראי לבירור שלומו הנפשי ולמתן תמיכה ראשונית, עד כה לא נוספו תקנים של עובדים סוציאליים שיהיו זמינים עבור החולים.
2 צפייה בגלריה
יעקב אשר
יעקב אשר
ח"כ אשר לשר שמולי: "להגביר את התמיכה הנפשית שמקבלים החולים"
(צילום: אבי מועלם)
השבוע שיגר ח"כ יעקב אשר, יו"ר ועדת חוקה, חוק ומשפט, מכתב לשר העבודה והרווחה, איציק שמולי, בבקשה להגביר את התמיכה הנפשית והסוציאלית שמקבלים החולים במלוניות.
במכתב ציין ח"כ אשר כי "על רקע דיווחים שנמסרו לוועדה הן על ידי נציגי פיקוד העורף האחראים על תפעול מערך המלוניות, והן על ידי נציגי משרד העבודה, הרווחה והשירותים החברתיים, בדבר קשיים נפשיים ומצוקות אחרות עימם מתמודדים השוהים במלוניות, באחריותה של המדינה לספק לשוהים במלוניות שירותים של תמיכה, לרבות סיוע נפשי וסוציאלי".
ממשרד העבודה והרווחה נמסר בתגובה: "המשרד רואה חשיבות רבה בסיוע לחולי קורונה שמאושפזים במלוניות ועושה מאמץ רב להעמיד לרשותם שירות סוציאלי הולם. בימים אלו אנו נמצאים בהליך הסופי של גיוס של עובדים נוספים, שיצטרפו מיד למערך הסיוע".