שנת הלימודים תשפ"א תיפתח בקרוב, ובמערכת החינוך חוששים מפני פערים שיווצרו בין תלמידים להם אין מחשב זמין. בשל מתווה הקורונה שגובש והוצג בשבוע שעבר על ידי שר החינוך יואב גלנט, בתחילת השנה הזו, כפי שהסתיימה שנת הלימודים הקודמת - תלמידים רבים ייאלצו ללמוד מרחוק ובאמצעים מקוונים, אלא שכאמור, האמצעים לא זמינים לכולם.
5 צפייה בגלריה
בית ספר גבריאלי בתל אביב
בית ספר גבריאלי בתל אביב
1 בספטמבר מתקרב, הפתרונות לא נראים באופק
(צילום: מוטי קמחי)
מנשה לוי, מנהל תיכון "מעיין שחר" במועצה האזורית עמק חפר ויו"ר התאגדות מנהלי בתי הספר העל-יסודיים אמר בצער: "השנה הבאה תהיה אבודה עבור רבים מתלמידי ישראל, בגלל הכאוס שיצרה הקורונה במערכת החינוך. ל-40% מהתלמידים אין ציוד ללמידה מרחוק".
"משרד החינוך הצהיר כי במחצית ינואר יגיעו מחשבים, אני מאמין שבמקרה הטוב הם יסופקו רק אחרי פסח כשכבר נהיה אחרי חצייה הראשון של השנה. מדינת ישראל מתפארת במערכת חינוך שנותנת שוויון הזדמנויות לכל התלמידים, אלא שזה פשוט לא נכון. השנה, איכות החינוך שיקבל כל תלמיד ותלמיד תלויה יותר מאי פעם במצב הסוציו-אקונומי של המשפחה שאליה נולד".

5 צפייה בגלריה
מנשה לוי
מנשה לוי
"שנה אבודה עבור חלק מהתלמידים". מנשה לוי
(צילום: יאיר שגיא)
לוי הוסיף כי הדבר גם תלוי בתקציבים שעומדים לרשות העיר או המועצה שבה מתגורר התלמיד. "עד עכשיו אין לנו מושג מה הכוונות של משרד החינוך לגבי חומר הלימוד והיקפו, איך יתקיימו בחינות הבגרות והאם היקף החומר הנלמד יירד ל-40% כפי שאנחנו דורשים".
סמדר מורס, מנהלת בית הספר היסודי "נופים" בתל אביב אמרה כי גם היא פותחת את השנה בתחושות שליליות. "אני מתרגשת לקראת פתיחת שנת הלימודים והשנה לצערי זו לא התרגשות חיובית. הקורונה חידדה את כל הבעיות והחולאים של מערכת החינוך שקיימים כבר שנים".
לדבריה, בבית ספרי ישנו אחוז נכבד של תלמידים ללא מחשב. "עשיתי מיפוי בקרב 300 התלמידים שלנו, מצאתי שיש עשרות תלמידים שאין להם מחשב בבית או תשתית אינטרנט. יש לי אחריות על כל תלמיד ותלמידה ואין מצב שהם יפתחו את השנה בלי שיש להם ציוד שהוא הבסיס ללימוד מהבית".
5 צפייה בגלריה
סמדר מורס
סמדר מורס
"מה שוות כל התוכניות אם לילד אין אינטרנט?". סמדר מורס
(צילום: שאול גולן)
5 צפייה בגלריה
ענת פרחי
ענת פרחי
"פרסמו מתווה ללא התייעצות עם האנשים בשטח". ענת פרחי
(צילום: תומי הרפז )
מורס פנתה לעירייה בבקשת סיוע ברכישת מחשבים "בתקווה שעד תחילת השנה הם יגיעו. מנהלת "נופים" תהתה: "מה שוות כל תוכניות הלימוד אם לילד אין אינטרנט או מחשב כדי ללמוד אותן? אנחנו מקבלים מתווים שמשתנים כל הזמן, אני באי-ודאות לא רק בגלל הקורונה אלא בשל המדיניות המזגזגת. יש מצוקה גדולה של מורים. למרות ההצהרות של המדינה על תגבור כוח אדם, אנחנו עוד לא קיבלנו תוספת ולו של מורה אחד".
ענת פרחי, מורה לחינוך גופני וסגנית מנהל בית ספר יסודי "רמון" בשערי תקווה ציינה כי "עדיין לא קיבלנו ממשרד החינוך את המתווה שעליו הצהירו בתקשורת".
היא הסבירה: "פורמלית, לא קיבלנו כל מסמך או קובץ הנחיות ללימודים בצל הקורונה. יש לנו המון שאלות שנותרו ללא תשובות והתחושה היא שפרסמו מתווה ללא שום התייעצות איתנו - אנשי החינוך בשטח. אין לנו מושג אם נקבל תוספת כוח אדם כדי לתת מענה לכיתות המפוצלות, כמה שעות ביום תתקיים למידה מרחוק, מה יעשו מורים ותלמידים בבידוד ואיך נחטא את הכיתות בסוף כל יום".
ובתוך אי-הוודאות מוסיפה פרחי: "אני עדיין מתקשה לגבש מערכת שעות בשל מחסור במידע, בצוות ובמרחבי למידה. המתווה צריך להיות מנחה וכשכל מנהל ייצר את הפתרונות האידיאליים עבור בית הספר שלו. אוטונומיה למנהלים תסייע לפתור המון בעיות בשטח בזמן אמת".
5 צפייה בגלריה
יפה בן דוד, אייל דורון, חיים ביבס, פרופ' עמוס רולידר ויואב גלנט
יפה בן דוד, אייל דורון, חיים ביבס, פרופ' עמוס רולידר ויואב גלנט

(צילום: אורי דוידוביץ', עידו איז'ק, ארז בייט, ראובן קופוצ'ינסקי)
חוזרים ללימודים בצל הקורונה - יום שידורים מיוחד: ביום רביעי הקרוב, 12 באוגוסט, ייערך כנס וירטואלי של ynet ו"ידיעות אחרונות" שיתמקד באתגרים הייחודיים שאיתם מתמודדת מערכת החינוך לקראת פתיחת שנת הלימודים, ובו ייקחו חלק שר הבריאות יולי אדלשטיין, שר החינוך יואב גלנט, מזכ"לית הסתדרות המורים יפה בן דויד, יו"ר מרכז השלטון המקומי חיים ביבס ועוד רבים. הראיונות, הדיונים וההרצאות יועברו בשידור חי מאולפן ynet החל מהשעה 11:00.