ברקע ההצהרות של שר החינוך יואב גלנט כי "מערכת החינוך תיפתח ב-1 בספטמבר", יו"ר ארגון המורים רן ארז טען היום (שלישי) בריאיון לאולפן ynet כי "הכול על הנייר, עדיין אין שום הכנות לפתיחת שנת הלימודים".
ארז ציין כי "ההכנות היו צריכות להתחיל לפני חודשיים, אנחנו נמצאים בשלב מאוד מאוחר ולא נעשה הרבה". הוא הסביר: "בחינוך העל-יסודי אפשר ללמוד מרחוק באמצעות מערכות מקוונות, הילדים מסוגלים. עם זאת, לרבע מילדי החינוך העל-יסודי אין מחשב, מדובר על כ-150 אלף תלמידים. אם רוצים שהם ילמדו מרחוק, צריך לקנות מחשבים. אם נעריך שכל מחשב עולה כאלף שקלים, מדובר בכ-150 מיליון שקלים. צריך להקים תשתיות של אינטרנט בבתים. צריך להיערך".
1 צפייה בגלריה
"לא חסרים מאבקים, אבל יש סדרי עדיפויות". ארז, גלנט ובן דויד
"לא חסרים מאבקים, אבל יש סדרי עדיפויות". ארז, גלנט ובן דויד
"לא חסרים מאבקים, אבל יש סדרי עדיפויות". ארז, גלנט ובן דויד
(צילום: מוטי קמחי, אורי דוידוביץ', עידן ארבל)
לדברי ארז, יש תקציב לכך "אך השאלה היא מה סדר העדיפויות". עוד הוא אמר כי "לילדים בכיתות א'-ג' יש יותר קשיי ריכוז, הם צריכים הפעלה רחבה יותר. הם לא יכולים להיות שעה שלמה מול המסך".
על האפשרות ללמידה בקפסולות אמר ארז: "אני יודע מה שאמר לי שר החינוך, שהם רוצים לחלק את הגן באמצעות קיר שקוף ואז להפריד את הקבוצות, כך שבצד אחד תהיה סייעת והגננת תרוץ מצד לצד.
"בכיתות בבתי הספר היסודיים למשל רוצים לפנות את שכבות ה'-ו' למקומות אחרים, אבל אין מורים אז הם מחפשים מורים חיילים וסטודנטים. אני לא בטוח שהורים ישמחו שמי שילמד את הילדים שלהם לקרוא ולכתוב, ולמעשה ייתן להם את היסודות הראשונים לשנות הלימודים הבאות, יהיה אדם שלא קיבל הכשרה. זה גם זלזול במורים".
- שנת הלימודים תיפתח במועד לדעתך? "כן, השאלה היא איך, ואני אומר שיהיה בלגן. כדאי שייתנו עצמאות למנהלים ולראשי הרשויות, שהם יחליטו מה יהיה טוב. לא הייתי נותן את הסמכות לכל מנהל בי"ס, אלא הייתי מרכז אותן לפחות למנהל המחלקה של אותו יישוב".
ארז טען כי יש לקחת בחשבון גם את הסיכוי לתחלואה בקרב המורים. "בחינוך העל-יסודי גיל החציון של המורים הוא 50. יש להם מחלות רקע, יש להם הורים יותר מבוגרים, צריך להיות פרמטר נוסף ללימודים בבית", הוא אמר.
על אמצעי ההתגוננות בתוך הכיתות הוא ציין: "שטח של כיתה ממוצעת הוא 49 מטר מרובע, צריך לראות שהמספרים לא עולים. בשום אופן לא ילמדו בכיתות שלמות".
- יש מאבק נוסף על הפרק? "מאבקים לא חסרים, אבל יש סדרי עדיפויות. אנחנו רוצים להתמודד עם הסוגיה של הלימוד המקוון, שמורים לא יסתכנו, שהם ירצו לעבוד. כיום מורים כמעט ולא מפוטרים, פשוט כי חסר. אנשים לא באים".