היחסים בין ארה"ב לסין ממשיכים להידרדר, בעקבות הדרישה האמריקנית לסגור את הקונסוליה הסינית ביוסטון. ארה"ב נתנה לבייג'ינג אולטימטום של 72 שעות לסגור את הנציגות ביוסטון, בעקבות חשד לפעולות ריגול של סין. במחלקת המדינה אמרו שההוראה ניתנה "כדי להגן על קניין רוחני אמריקני ועל מידע פרטי של אמריקנים".
משרד החוץ הסיני זעם ואמר שהדרישה האמריקנית היא "הסלמה חסרת תקדים" ביחסי המדינות. המשרד איים בפעולת תגמול, שעליה לא פירט. גורם שבקיא בפרטים אמר שבתגובה ההנהגה הקומוניסטית בבייג'ינג שוקלת לסגור את הקונסוליה האמריקנית בעיר ווהאן במרכז סין, שבה התפרץ נגיף הקורונה.
4 צפייה בגלריה
ארה"ב קונסוליה סינית יוסטון שורפים מסמכים לפני סגירה
ארה"ב קונסוליה סינית יוסטון שורפים מסמכים לפני סגירה
"סין שרפה מסמכים בקונסוליה ביוסטון"
דוברת משרד החוץ בבייג'ינג אמרה שהשגרירות הסינית בוושינגטון קיבלה "איומים ברצח ואיומים על מטעני חבלה", בגלל "ההכפשות והשנאה" שמפיצה וושינגטון. "ארה"ב צריכה לבטל את ההחלטה השגויה שלה", צייצה דוברת המשרד בטוויטר. היא אמרה שסין "תגיב בוודאות" ושהצעדים שלה יהיו חריפים.
ההתפתחות האחרונה מגיעה פחות מארבעה חודשים לפני הבחירות לנשיאות ארה"ב. בשבועות האחרונים, בצל מצבו העגום בסקרים, מרבה טראמפ לתקוף את סין, ולפי דיווחים בארה"ב החרפת הטון הדרמטית של הממשל נגד בייג'ינג נובעת מהחלטה מושכלת שהתקבלה בקמפיין של טראמפ להפוך את היחסים עם סין לנושא מרכזי בקמפיין בחודשים שנותרו עד לבחירות לנשיאות בנובמבר.
בימים אלה מתמודד הנשיא טראמפ עם ביקורת קשה על האופן שבו ניהל את משבר הקורונה, ולפי סקרים כשני שלישים מהאמריקנים אינם מרוצים מהתנהלותו מול המגפה. פרשנים פוליטיים מעריכים כי האשמת סין באחריות למגפת הקורונה והסטת הדיון מסוגיות כמו מחאת ג'ורג' פלויד אל היחסים של ארה"ב עם בייג'ינג הן הדרך שלו לשפר את מצבו בדעת הקהל. טראמפ מנסה להציג את יריבו על הנשיאות, המועמד הדמוקרטי ג'ו ביידן, כמי שיתנהל מול סין ברפיון אם יגיע לבית הלבן.
וושינגטון, נזכיר, מאשימה את סין כי היא מנהלת מבצע נרחב לגניבת רעיונות, פיתוחים והמצאות של אמריקנים. בביקור בדנמרק האשים מזכיר המדינה האמריקני מייק פומפאו את הסינים בגניבת קניין רוחני מארה"ב ומאירופה, ואמר שהגניבה גרמה לאובדן של "מאות אלפי משרות".
4 צפייה בגלריה
דונלד טראמפ שי ג'ינפינג ב ועידת G20
דונלד טראמפ שי ג'ינפינג ב ועידת G20
טראמפ עם נשיא סין שי ג'ינפינג
(צילום: רויטרס)
פומפאו לא התייחס ספציפית לקונסוליה ביוסטון, אלא לכתב אישום שהגיש אתמול משרד המשפטים האמריקני נגד שני סינים על קמפיין ריגול סייבר שנמשך עשור. בין יעדי הריגול היו קבלנים שמספקים שירותים למשרד ההגנה, חוקרי קורונה ועוד מאות קורבנות ברחבי העולם. "הנשיא טראמפ אמר: 'מספיק. אנחנו לא הולכים לאפשר לזה להמשיך לקרות'", אמר פומפאו לכתבים בדנמרק. "אלה הפעולות שננקטות על ידי הנשיא טראמפ, נמשיך לעשות את זה".
הסנאטור הרפובליקני מרקו רוביו, יו"ר ועדת המודיעין בסנאט, תיאר את הקונסוליה ביוסטון כ"צומת המרכזי" של רשת הריגול והמבצעים של המפלגה הקומוניסטית בארה"ב. דיוויד סטילוול, הדיפלומט הבכיר של ארה"ב במזרח אסיה, אמר שהקונסוליה ביוסטון הייתה "המוקד" של מאמצי הצבא הסיני לקדם את יתרונות הלוחמה שלו, באמצעות שליחת סטודנטים לאוניברסיטאות בארה"ב. "נקטנו צעד פרקטי כדי למנוע מהם לעשות את זה", הוא אמר.
4 צפייה בגלריה
שגרירות סין ב וושינגטון ארה"ב
שגרירות סין ב וושינגטון ארה"ב
שגרירות סין בוושינגטון
(צילום: shutterstock)
דיפלומט סיני, שנשאר בעילום שם, הכחיש את טענות הריגול ואמר שאנשי הקונסוליה ביוסטון מילאו את תפקידם כמו עובדים בקונסוליות אחרות של סין בארה"ב - הם הנפיקו ויזות וקידמו ביקורים ועסקים. הוא אמר שלא ברור לו מדוע הקונסוליה ביוסטון הפכה למטרה אמריקנית.
במהלך הלילה הגיעו כבאים לקונסוליה הסינית ביוסטון אחרי שעשן נראה מיתמר מהקונסוליה. שני גורמים אמריקנים אמרו שנודע להם שהסינים שרפו מסמכים על גג הבניין, וברשת פורסם סרטון שלכאורה מתעד את האירוע. דובר במשרד החוץ הסיני אמר שפעילות הקונסוליה הייתה שגרתית. אחד הגורמים האמריקנים אמר לרויטרס שמידע מודיעיני מסווג הופך את ההחלטה לסגור את הקונסוליה ל"מוצדקת לחלוטין", וציין שחלק מפעולות הריגול פורסמו.