לרגע שבו נשמע הבכי הראשון של התינוק, שהגיח זה עתה לאוויר העולם, מצפים כל אישה, זוג ומשפחה. לעיתים, את ההתרגשות לקראת הרגע המיוחד הזה, מלווים חששות.
באגף המיילדות בבית החולים האוניברסיטאי אסותא אשדוד מאפשרים ליולדת ולבני משפחתה כניסה חלקה וטובה לשלב החדש והמרגש בחיים.
4 צפייה בגלריה
חדר לידה
חדר לידה
מחלקת יולדות
(צילום: יח"צ)

מערך המיילדות באסותא אשדוד הוקם ב-2017. הוא מחולק לשלוש יחידות: חדרי לידה, מחלקת אם ויילוד ומחלקת אם ועובר. כמו כן, יש יחידה גנטית ומכון אולטרסאונד משוכלל הכולל גם יחידה לדיקור מי שפיר. בכל היחידות מסתייע הצוות המקצועי והמיומן בטכנולוגיות חדשניות ובסטנדרטים גבוהים של מומחיות קלינית, כשאת אלו עוטפים אסתטיקה עיצובית וטיפול חם ועוטף ליולדת ולמשפחתה. במחלקה קיימים כל היתרונות של מערכת חדשה. היא מודרנית מבחינת העיצוב ומבחינת הציוד המתקדם ביותר הנמצא בה. המחלקה גם ממוגנת ומותאמת חלילה לשעת חירום.
"הגישה המנחה אותנו היא השמת היולדת במרכז", מסבירים פרופ' מוטי פנסקי, מנהל מערך נשים ומיילדות, ד"ר יוסי טובבין מנהל חדר לידה ומחלקת יולדות וחנה קסטן, מנהלת הסיעוד בחטיבה ומיילדת כבר 27 שנים. "זה מתחיל במערכת תקשורת פתוחה ויעילה בין היולדת לצוות, ומתן מענה לכל שאלה לפני, במהלך ואחרי הלידה. היולדת יודעת שלכל הצרכים שלה יש אוזן קשבת ושהיא עטופה בקשב ובאהבה במשך 24 שעות ביממה". עם זאת, מוסיף פרופ' פנסקי בחיוך, "מדובר בדמוקרטיה וגמישות מירבית, אבל לא באנרכיה. מה שעומד לנגד עינינו בראש ובראשונה הוא בטיחותם ובריאותם של היולדת ותינוקה. לכן, אם יש בקשה שאי אפשר להיענות לה בשל צורך רפואי, נסביר ליולדת את המצב. בסופו של דבר, המטרה העליונה היא, שהיולדת תשוחרר לביתה עם תינוקה בבריאות ובחיוך".
4 צפייה בגלריה
פרופ' מוטי פנסקי
פרופ' מוטי פנסקי
פרופ' מוטי פנסקי
(צילום: לירון מולדובן)
חדרי הלידה באסותא אשדוד כוללים מיון יולדות, בו יש גם חדר אולטרסאונד וחדר רופא. אבזור חדרי הלידה מתקדם במיוחד, וכולל בין היתר - מיטה מתכוונת ליולדת, שירותים ומקלחת, שמן שקדים שאין צורך להביא מהבית, אפשרות לשימוש בגז צחוק, כדור פיזיו, מזרן יוגה, טלוויזיה, כורסה למלווה, מוניטור רגיל ואלחוטי ופינת טיפול לתינוק, הכוללת שידה ומשקל.
במחלקה שני חדרים ייעודיים ללידה טבעית אך בכל חדרי הלידה ניתן ללדת בלידה טבעית. חשוב להדגיש, שהאפשרות קיימת תמיד, אבל מותנית במצבה הרפואי של היולדת.
הפגייה המנוהלת על ידי ד"ר עומר גלובוס, מצוידת בטכנולוגיה מתקדמת ביותר ובה גם מחלקה לטיפול נמרץ יילודים, בה שוהים יילודים הזקוקים למעקב וטיפול צמוד.
4 צפייה בגלריה
חנה קסטן
חנה קסטן
חנה קסטן
(צילום: יח"צ)
בכל משמרת יש מיילדת עבור כל שתי יולדות, רופא בכיר בכל תורנות ורופאים מרדימים. ביה"ח גם ערוך ללידות מיוחדות. שני חדרי ניתוח קיסרי ממוקמים בחדרי הלידה, כשהניתוח יתבצע על פי הצורך הרפואי. לאחר הלידה עוברת היולדת למחלקת היולדות או למחלקת אפס הפרדה על פי החלטתה ומצבה הרפואי. במחלקת היולדות ובמחלקת אפס הפרדה סך הכל 28 חדרים, בחלוקה של 1-3 יולדות בחדר. בכל חדר שירותים ומקלחת, מיטה מתכווננת, כורסה נפתחת למלווה, טלוויזיה וחיבור לאינטרנט חינם. אנו מספקים ליולדת מארז לטיפול בה ובתינוקה, הכולל: טיטולים, מגבונים, מוצץ, משחת החתלה ופדים ליולדת. הפינוק ממשיך גם בתזונה מותאמת ליולדת. הארוחות מוגשות בבופה, וליולדת, שמתקשה לקום, יוגש האוכל לחדר. לתינוקייה אפשר להגיע בכל שעה, ואת התינוק יכולים להוציא רק האם ומלווה עם צמיד זיהוי.
הצוות הסיעודי במחלקה ובתינוקייה עובדים בשיתוף פעולה כיחידה אחת ומטפלים גם באם וגם ביילוד.

4 צפייה בגלריה
חדר אוכל
חדר אוכל
חדר אוכל
(צילום: יח"צ)

סיבה לגאווה: אגף אפס הפרדה

באסותא אשדוד מתגאים, ובצדק, באגף אפס הפרדה. האגף ממוקם בקומה נפרדת, ובו יכולות לשהות האימהות הטריות, על פי העדפתן, עם תינוקותיהן מרגע הלידה מבלי להיפרד ממנו לרגע עד השחרור הביתה. המחלקה אף נבחרה כאחת המחלקות הטובות ביותר לאפס הפרדה מבתי היולדות בארץ על ידי קבוצת "אפס הפרדה, הזכות שלכם מרגע הלידה".
תהליך אפס הפרדה מתחיל כבר מייד לאחר הלידה. האם והתינוק לא נפרדים ומועברים ביחד למחלקת אפס הפרדה שם מבוצעים הבדיקות והטיפולים במחיצת האם, החל מרגע הקבלה ועד לרישום במשרד הפנים.
בשתי המחלקות זמין סגל סיעוד ויועצות הנקה, המספק הדרכה באשר להנקה ולהזנה מבקבוק, וכן לכל הנוגע לטיפול הבסיסי ביילוד ועד לטיפולי חירום. במחלקת היולדות קיימת שלוחת טיפת חלב של לשכת הבריאות, וכל יולדת מקבלת זימון ראשוני לבדיקה במרפאה הקרובה לביתה.
הימים שלאחר הלידה הם ימים של התאוששות. אנו מעוניינים לספק לאם את מירב האמצעים והפינוק. במערך קיים מועדון יולדות פעיל מאוד, המאפשר קבלת מידע עדכני על כל המתרחש באגף, נערכים בו קורסי הכנה ללידה, ואף סדנאות להורים הטריים לאחר הלידה.