בית המשפט העליון נענה לבקשת היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט לדחות לאוקטובר את הדיון בעתירת התנועה לאיכות השלטון בפרשת הצוללות. זאת אף שייתכן כי מהלך שכזה יגרור התיישנות. הסיבה: בנובמבר ימלאו עשר שנים למכירת מניות החברה האמריקנית על ידי ראש הממשלה בנימין נתניהו.
סוגיית החזקותיו של נתניהו ובן דודו נתן מיליקובסקי עלתה בבדיקת מבקר המדינה. ברגע שיחלפו עשר שנים ממועד מכירת המניות לא ניתן יהיה לחקור נושא זה מפאת התיישנות.
3 צפייה בגלריה
לוחמי הצוללות
לוחמי הצוללות
לקראת התיישנות בפרשת הצוללות
(צילום: דובר צה"ל )
ביום שישי שעבר נחשפו במוסף "7 ימים" של "ידיעות אחרונות" התצהירים החסויים שצורפו לעתירה של התנועה לאיכות השלטון, שהוגשה באמצע יוני בדרישה לפתוח מחדש את חקירת פרשת הצוללות. חמש עתירות דומות כבר הוגשו בעבר, כולן נדחו.
הפעם העתירה כוללת חומר נפץ משפטי: עשרות תצהירים מפורטים של בכירים בצמרת מערכת הביטחון והממשל, בעבר ובהווה. לכל אחד מהם הייתה נגיעה לעסקות הענק עם טיסנקרופ. כולם הסכימו לספר בתצהיר משפטי בחתימת ידם - עניין השקול לעדות תחת שבועה בבית המשפט - על מה שראו ושמעו. אחרי פרסום הכתבה חתמו עוד 15 אלופים על תצהירים דומים.
התצהירים מתארים התנהלות בעייתית ביותר בנושאים הביטחוניים הרגישים ביותר בישראל, אשר נוגעת לסכומי עתק מהכסף הציבורי. עוד נטען בהם על גודל ועוצמת המעורבות של סביבת נתניהו, ולפעמים שלו, בדחיפה לעסקאות הענק.
3 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו
בנימין נתניהו
נתניהו. מכר את המניות ברווח עצום
(צילום: אמיל סלמן)
3 צפייה בגלריה
אביחי מנדלבליט
אביחי מנדלבליט
מנדלבליט. ביקש ארכה להגשת תגובה
(צילום: דנה קופל)
אחת השאלות שהעתירה דורשת לחקור, עניין שהתגלה אחרי סיום חקירת המשטרה, היא בעלות נתניהו במניות של חברה שהייתה בשליטת בן דודו מיליקובסקי. יום לפני שהחברה נמכרה מכר נתניהו את מניותיו ברווח עצום. בית המשפט העליון הורה למשיבים, ובהם מנדלבליט ונתניהו, להגיב עד אתמול. שלשום ביקש מנדלבליט ארכה בגלל "היקפה של העתירה, הקורונה ותקופת החגים".
יו"ר התנועה לאיכות השלטון עו"ד ד"ר אליעד שרגא התנגד בנימוק ל"פגיעה קשה באמון הציבור במערכת הביטחון וברשויות אכיפת החוק", אבל השופט נעם סולברג דחה את הדיון ל־15 באוקטובר.
נתניהו הכחיש פעמים רבות כל קשר בין החברה שבה החזיק מניות לבין טיסנקרופ. על הפרסום בשבוע שעבר ב"ידיעות אחרונות" אמר: "כתבה ממוחזרת ומגמתית שכולה העלאת גירה של מידע ישן שנסרק במסרקות ברזל על ידי כל גורמי אכיפת החוק ופרקליט המדינה לשעבר, שקבעו שאין בו דבר".