בדיון בוועדה לביקורת המדינה שעסק במצוקת המעבדות הרפואיות במסגרת משבר הקורונה, התריעה רותי ישי, מנהלת תחום המעבדות במשרד הבריאות, כי ״אין לנו מספיק ריאגנטים (חומרים המשתתפים בתגובות כימיות) לבדיקות המהירות". לדבריה, "אנחנו חייבים להשיג אותם כדי לבצע את הבדיקות הדחופות״. עוד אמרה כי "אנו מחלקים לכל בתי החולים את הריאגנטים על בסיס שבועי".



4 צפייה בגלריה
בדיקות קורונה ברמת השרון
בדיקות קורונה ברמת השרון
בדיקות קורונה ברמת השרון
(צילום: AFP)


פרופ׳ איתמר גרוטו, המשנה למנכ״ל משרד הבריאות, אמר בדיון שקיים מחסור עולמי בכל הנוגע לריאגנטים, "וזה מגביל את המעבדות. אנחנו פועלים בתוך יכולת ייצור מקומית".
עם זאת, הוא ניסה להרגיע מעט את הרוחות ואמר: "יש לנו ריאגנטים לחודש קדימה לפחות. זה יכול להספיק לכ-50 אלף בדיקות".



בדיון נכחה גם אסתר אדמון, יו״ר הסתדרות עובדי המעבדות. היא הלינה על כך ש״כל המעבדות בקריסה. אנחנו לא נגיע לחורף. החבר׳ה הצעירים לא רוצים לעבוד. יש עומסים, אין תקנים ואין גיוס של עובדים צעירים״.

4 צפייה בגלריה
עפר שלח
עפר שלח
ח״כ עפר שלח
(צילום: דוברות הכנסת, עדינה ולמן)

יו״ר הוועדה, ח"כ עפר שלח (יש עתיד), סיכם את הדיון: "קיבלנו תיאור מדאיג ומעודד יחדיו. מעודד - כי יש תחושה של לימוד והתקדמות, אבל מדאיג - כי לא מנצלים את המשבר הזה בכדי לטפל בבעיות השורשיות.
״אנחנו עדיין לא רואים תפיסה אחת שמנחה את הדבר הזה. אני, אגב, סקפטי בעניין תרומת צה״ל לסיפור הזה. ביקרתי במשל"ט, ראיתי אותו. צריך לשבח את רוח ההתנדבות וההירתמות של כל הגופים שהיו בו. בסוף, במבחן התוצאה, אני לא בטוח שהוא נתן תוצאה יותר טובה מאשר הגופים האזרחיים שהיו יכולים לעשות את זה אם רק היו מחזקים אותם והיו נותנים להם את אותם משאבים. נמשיך לעקוב אחרי הנושא במסגרת ההתעסקות שלנו במשבר הקורונה".