המטבע האיראני צנח היום (ב') לשיעור הנמוך ביותר שלו אי פעם מול הדולר, וגורמים רשמיים בטהרן הודיעו ליצואנים האיראנים כי עליהם להביא את רווחיהם במטבע זר מחו"ל לתוך תחומי המדינה.
עוד סיפורים מהעולם בעמוד הפייסבוק של דסק החוץ
4 צפייה בגלריה
איראן מטבע ריאל איראני
איראן מטבע ריאל איראני
ריאל איראני. שפל של כל הזמנים
(צילום: EPA)
לזמן קצר היום סחרו דוכני החלפנים במטבע האיראני, הריאל, בשיעור של 200 אלף ריאל לדולר. בהמשך היום עלה ערך המטבע האיראני ל-198 אלף ריאל לדולר. אלה שיאים חדשים, אחרי שביום שבת הגיע ערך המטבע האיראני ל-190 אלף ריאל לדולר.
4 צפייה בגלריה
השוק בטאג'ריש
השוק בטאג'ריש
בשוק באיראן. פוטנציאל למחאה
(צילום: AFP)
לשם השוואה, בשנת 2015, כשאיראן חתמה על הסכם הגרעין עם המעצמות אחרי שנים של סנקציות בינלאומיות עליה, דולר אחד היה שווה 32 אלף ריאל.
הצניחה בערך המטבע האיראני באה בצל הסנקציות האמריקניות הקשות שמוטלות על טהרן. סגן נשיא איראן אסחאק ג'הנגירי אמר בשבוע שעבר כי הכנסותיה של איראן מנפט צנחו מ-100 מיליארד דולר ב-2011 ל-8 מיליארד דולר כעת.
במקביל להודעה כי על היצואנים האיראנים להביא לאיראן את רווחיהם במטבע קשה מחו"ל, משרד המסחר האיראני הזהיר כי ישלול רישיונות ייצוא ממי שלא יציית להוראה. הבנק המרכזי של איראן הזהיר אתמול כי יפרסם את שמותיהם של מי שיפרו את ההנחיות.
4 צפייה בגלריה
נשיא איראן חסן רוחאני
נשיא איראן חסן רוחאני
נשיא איראן רוחאני. מעצר בארגון הצדקה
(צילום: EPA)
איראן, נזכיר, עברה בשנים האחרונות כמה סבבים של הפגנות ענק מצד אזרחים בצל המצב הכלכלי הקשה והפגיעה בחירויות הפרט של האיראנים. בגל הפגנות כזה בשנה שעברה נהרגו לפי הערכות של גורמים זרים יותר מ-400 בני אדם בידי כוחות הביטחון של איראן. כל הרעה חדשה במצב הכלכלי של איראן מגבירה את האפשרות להתחדשות מהומות שכאלה.
בתוך כך, כוחות הביטחון של איראן עצרו היום את המייסד של ארגון צדקה סטודנטיאלי רב השפעה ושני עוזריו וסגרו את משרדי הארגון בטהרן. המייסד, שרמין מיימנדינג'אד, נעצר בביתו, ומלבדו נעצרו גם דובר הארגון ועובד נוסף שלו. לא נמסרה סיבת המעצר, אבל בשנים האחרונות מתחו קיצונים איראנים ביקורת על הארגון, הקרוי על שם האימאם עלי, והאשימו את אנשיו בניצול הארגון למטרות פוליטיות ולפגיעה במערכת השלטונית על-ידי הבלטת בעיותיה של איראן.
4 צפייה בגלריה
חסן נסראללה
חסן נסראללה
חסן נסראללה. אל-חטיב נהגה לתקוף
ובלבנון דיווחה היום סוכנות הידיעות הממלכתית כי פעילה פוליטית שנעצרה בשבוע שעבר מואשמת בשיתוף פעולה עם ישראל, וכי היא הועברה לטיפול התביעה הצבאית. הפעילה, קינדה אל-חטיב, מואשמת כי ביקרה בישראל ובאה במגע עם מרגלים של "האויב הישראלי". אל-חטיב נעצרה בשבוע שעבר יחד עם אחיה, אבל הוא שוחרר מאז. לפי דיווחים מקומיים, היא נכנסה לישראל דרך הגבול הירדני.
אל-חטיב ידועה כפעילה ברשתות החברתיות, ושם היא נוהגת למתוח ביקורת חריפה על חיזבאללה. מעט לפני הגשת כתב האישום נגדה היום הפגינו עשרות בני אדם בביירות בדרישה לשחררה, בטענה שהיא חפה מפשע.