שלושה שבועות אחרי שחרורה מצה"ל, החלה דורית את לימודי המשפטים באוניברסיטת UEL. היא סיימה את לימודיה בהצטיינות, ומשנת 1999 החלה לעבוד בתחום דיני משפחה וירושה וניהלה מאות תיקים מורכבים.
"מדובר בסכסוכים כואבים ומדממים בתוך המשפחה" היא מספרת, "אנשים מגיעים עם המון אמוציות, אגו פגוע וחששות שצריך להרגיע. שישים אחוז מהעבודה היא בכלל פסיכולוגית, כל מילה מהותית".
מתי הבנת שזה המקצוע שאת רוצה לעסוק בו?
"מאז שהייתי צעירה ידעתי שזה הכיוון שלי. הייתה לי היכולת להקשיב ולפתור סיטואציות אנושיות, אני אקרא לזה בענווה 'אינטליגנציה רגשית'. זאת לא עבודה שכל עו"ד יכול לעשות".
את אוהבת את המקצוע?
"אני מטורפת על העבודה שלי, באחת הלידות חזרתי לעבוד 3 ימים אחרי הלידה, בעלי הוא זה שנשאר בבית וביצע את העבודה מצוין. אבל מעבר לזה, האחריות ללקוחות היא עצומה, סכסוכי משפחה הם תמיד מאוד מורכבים ומצריכים תשומת לב רבה, אין לי את הפריבילגיה או הרצון להותיר את לקוחותיי להתמודד לבד בכל סיטואציה שלא תבוא".
מה הדבר שאת הכי אוהבת בעבודה?
"אני אוהבת להביא אנשים מסוכסכים להסכמות. אם הצלחתי להביא שני אנשים כועסים ופגועים להסכם, שיפרתי באופן משמעותי את איכות חייהם, פתרתי להם בעיה, זה גורם סיפוק יום יומי ומצריך ממני המון עבודה ויצירתיות מחשבתית שגם אותה אני אוהבת".
ספרי לנו על המשרד שלך
"המשרד שלי נמצא בשוק התורכי בחיפה שזה אזור שוקק חיים. לקח לבן זוגי ולי שלוש שנים לבנות אותו ולעצב אותו כמו שחלמנו. אני מאוד חרוצה וטוטאלית, אני עובדת כל יום משבע בבוקר ועד מאוד מאוחר ומביאה הקשבה הבנה ואמפטיה. התיקים במשרד מאוד אישיים ולכן אני ורק אני מגיעה לבתי המשפט, אין יום שאני לא נמצאת בבית הדין או בבית משפט. לכתוב ולהתכונן לפני זה מאוד חשוב, אבל ה'שואו' האמיתי הוא בבית המשפט, שם אתה נועל את הדברים".
מהו אחד מההישגים המקצועיים שלך?
"יש לי הרבה הישגים, אז אתן שניים: הראשון הוא שאני מראשוני עורכי הדין שקיבלו פסק דין שחייב אם לשלם מזונות לאב ולא להיפך. אני ייצגתי את הבעל, טענו שהבת ננטשה על ידי אמה ודרשנו לחייב אותה במזונות בטענה שהיא מרוויחה יותר. השופטת קבעה כי הבת תישאר במשמורת האב ושהאם תשלם לו מזונות ואף תשתתף איתו במחצית מההוצאות החריגות.
ההישג השני שאני רואה בו את אחת מההצלחות הגדולות הוא תיק שבו טיפלתי באישה דרוזית. בחברה המסורתית אישה שנישאת לבעלה עוברת לגור בבית הוריו ולכן אין לה זכות קניין על הבית. הלקוחה שלי התחתנה ועברה לגור עם בעלה בבית הוריו, ילדה 3 ילדים ואחרי 17 שנה של חיים משותפים הוא רצה להתגרש בלי לתת לה כלום. אני ניסיתי להוכיח שלא הייתה לה שום אפשרות לקנות נכס עם בעלה במהלך השנים בהן חיו בבית הוריו והצלחתי! חצי מהבית – שלה".
איזו המלצה יש לך עבור אלו שמחליטים להגיע לעורך דין לענייני גירושין?
"ההמלצה הראשונה היא להגיע מוכנים. אחד הדברים הכי חשובים זה ידע כלכלי שידעו הכל על החשבונות שלהם, על הכספים וההשקעות או על החובות. לא מעט לקוחות מגיעים אלי מבלי לדעת שום דבר על מצבם הכלכלי מכיוון שבן הזוג היה אחראי על התחום הזה כשהם חיו ביחד. ידע הוא כוח ולכן חשוב להצטייד בכמה שיותר ידע בתחום הזה.
העצה השנייה שלי היא לשמור טוב על הכתובה. הכתובה שנכתבת ביום החתונה היא לא רק אקט דתי סמלי, אלא מהווה מסמך משפטי לכל דבר ובנסיבות מסוימות (בעיקר אם הבעל הוא זה שרוצה להתגרש ללא עילה אמיתית) האישה תהיה זכאית לקבל את כתובתה".
איזה חלום מקצועי עדיין לא הגשמת?
"יש לי משפחה שאני אוהבת ונותנת לי כוחות, גאווה ושמחה. יש לי עבודה שאני אוהבת, אני קמה בבוקר בשמחה וסקרנות ולכן אני מרגישה שאני מגשימה את החלום שלי כל יום".


*עו"ד דורית ענבר סברדליק עוסקת בדיני משפחה וירושה.
**המידע המוצג במאמר זה הוא מידע כללי בלבד, ואין בו כדי להוות ייעוץ ו/ או חוות דעת משפטית. המחבר/ת ו/או המערכת אינם נושאים באחריות כלשהי כלפי הקוראים, ואלה נדרשים לקבל עצה מקצועית לפני כל פעולה המסתמכת על הדברים האמורים.