3 צפייה בגלריה
מחאת הנכים- חוסמים את כביש החוף באזור נתניה
מחאת הנכים- חוסמים את כביש החוף באזור נתניה
מחאת הנכים
(צילום: לביא נאור)
אחרי שנים של מאבק על העלאת קצבאות הנכים מסתמן מתווה חדש שיעלה אותן באופן משמעותי. עלות המתווה, שאמור להכלל כבר בתקציב המדינה הקרוב, היא 1.907 מיליארד שקלים. למרות המצב הכלכלי בשל משבר הקורונה, על רובו של המתווה כבר קיימת הסכמה בין משרד האוצר למשרד העבודה והרווחה.
"זה תיקון היסטורי עבור ציבור הנכים ואת מה שהתחייבתי אנחנו נקיים עד תום ואפילו יותר", אומר שר העבודה והרווחה איציק שמולי. "לא רק שקצבאות הנכים יועלו, אלא שנעשה צדק עם הילדים הנכים, הקשישים הנכים, המונשמים ואנשים עם מוגבלות נפשית שתמיד הופקרו מאחור. ביחד עם שר האוצר נעלה גם את הדיסריגרד (יכולת ההשתכרות) ובמקום לכלוא נכים שמסוגלים לעבוד במלכודות של עוני הם יוכלו להשתכר יותר מבלי שקצבתם תפגע. לעולם לא אפקיר את האוכלוסיות המוחלשות מאחור, בטח לא בתקופה הקשה הזו".

על פי ההסכם יועלו קצבאות הנכים בדרגה מלאה מגיל 18 עד גיל פרישה מ-3,321 עד 3,700 שקלים בחודש, ובדרגות החלקיות הן יעלו ל-2,135 עד 2,522 שקלים בחודש לפי דרגת אי כושר השתכרות. קצבאות הילדים יעלו גם הן וינועו בין 1,427 עד 5,341 שקלים בחודש לפי אחוזי הנכות.
3 צפייה בגלריה
איציק שמולי
איציק שמולי
איציק שמולי
(צילום: אבי מועלם)
המתווה מביא איתו בשורה גדולה לציבור הנכים אשר יוצאים לעבוד וקצבת הנכות שלהם נפגעת מכך. כיום אדם המקבל קצבת נכות ומרוויח יותר מ-3,941 שקלים בחודש, ההפרש מתקזז ממשכורתו. במתווה החדש אנשים המקבלים קצבת נכות יוכלו להשתכר עד 5,300 שקלים בחודש, והקצבה שלהם לא תפגע. מטרתו של סעיף זה לתמרץ את ציבור הנכים בארץ להשתלב בשוק העבודה ולהעלות את רמת השתכרותם.
בנוסף, נכים אשר מקבלים קצבת שירותים מיוחדים יקבלו תוספת של 160 שקלים בחודש. במקביל אליהם ישתנה גם הסף לקבלת שירותים מיוחדים עבור אנשים עם מוגבלות נפשית, שכלית ואוטיזם לארבעים אחוזים על מנת שגם הם יוכלו להשתמש בשירותים הללו.
הקצבה עבור מונשמים תעלה גם היא ב-2,000 שקלים בחודש ותאפשר לאנשים התלויים במכונות הנשמה וצריכים פיקוח של 24 שעות ביממה להעסיק שני מטפלים שיעבדו במשמרות.
באוצר מעריכים שבעקבות העלאת הקצבאות יותר אנשים ידרשו לקבל קצבת נכות ונערכים לכך, כאשר העלות הצפוייה היא 74 מיליון שקל בשנה הקרובה.
לביא נאור, דובר מחאת הנכים והקשישים, מסר כי "אנו שמחים לדעת שסוף כל סוף השרים איציק שמולי רווחה ושר האוצר ישראל כץ הבינו כי נעשה עוול של שנים לכלל הנכים ובעלי המוגבלויות ובתקציב הקרוב יוכנס לתקציב נושא הנכים וכל שאר בעלי המוגבלויות. עוד לא סיימנו את מאבק הנכים, ויש לנו עוד חילוקי דעות בנושאים שונים כגון הדרישות מהאוצר והרווחה לתת לכלל בעלי המוגבלויות הזכאים את הרטרו שלא ניתנה בפעימה של שנת 2020"
אורן הלמן, מייסד מיזם סיכוי שווה לשילוב אנשים עם מוגבלות בעבודה ובחברה, מסר כי "המהלך שיוזם שמולי של העלאת הדיסריגארד ל- 5300 שח הוא היסטורי, לא פחות, עבור אנשים עם מוגבלות. זה מהלך שיעלה את כמות האנשים עם מוגבלות שעובדים".
לדבריו, "הסיבה המרכזית לאבטלה של אנשים עם מוגבלות היא חוק לרון, שקובע 'דיסריגארד' - סכום שעד אליו אנשים עם מוגבלות יכולים להרוויח כסף מעבודה ולשמור על הקצבה שלהם – בסך 3,800 ₪. משכורת נמוכה מאוד, שמעליה מתחילים לקחת לאנשים עם מוגבלות את הקצבה. החוק הזה הוא חסם גדול בפני אנשים עם מוגבלות שרוצים להשתלב בחברה, לחיות חיים רגילים כמו כל אחד אחר, לתרום לכלכלה, להתפרנס, לעשות מה שכל אחד מאיתנו עושה: לעבוד. המהלך הזה יתקן את העוול הזה".