נהריה של השנתיים האחרונות שונה מאוד מעיירת החוף האפורה והמנומנמת שהייתה בעשרות השנים האחרונות. עם חילופי השלטון במקום גובשה תוכנית אב, שנועדה לשרת את כלל התושבים, לשדרג את איכות חייהם ולהשיב את העיר לימי הזוהר שלה ככוכבת הקיט של הצפון.
מי שאחראי לשינוי הוא ראש העיר רונן מרלי, שנבחר לאחר 28 שנות קריירה צבאית בתפקידי לחימה, הדרכה ומנהיגות, בין היתר כמפקד בחטיבת גבעתי שלחם בלבנון ובעזה, ומפקד בקורס קציני חי"ר ובבית הספר למ"כים. מרלי, הנשוי לעידית ואב לנועם, מאיה ויהלי, מספר כי המחשבה על עתיד ילדיו בעיר עומדת בבסיס החלטתו לפרוש מצה"ל. "נולדתי, גדלתי וגם הקמתי כאן את משפחתי. החלטתי לרוץ לראשות העיר, כי חשבתי שנהריה זקוקה לשינוי קו ובעיקר כי צריך לדאוג לעתיד ילדיה", הוא מסביר.
מצויד בניסיונו הפיקודי, מרלי הניח תוכנית עבודה בשם "רואים 6:6", שמורכבת משישה תחומים המחולקים כל אחד לשש משימות. במקביל נערך מיתוג מחדש של העיר, בעזרת שני נהריינים לשעבר שזכו במכרז. מאחורי הסלוגן שנבחר, "החופש לגדול", עומדת עיר שמסמלת נופש וקיט מחד, ועונה באופן מיטבי לכלל צורכי התושבים, כך שיוכלו לגדול בה מילדות ועד זקנה מאידך.
2 צפייה בגלריה
רצועת החוף בנהריה
רצועת החוף בנהריה
רצועת החוף בנהריה
(צילום: photography ritvo)
"בחזון קבעתי, שנהריה היא בירת הגליל המערבי והיא בית לכל החיים, וכפועל יוצא - לייצר מעטפת שירותים משודרגת לכל אחד ואחד משלבי החיים של התושבים", מסביר מרלי.

35% מהתקציב מושקע בחינוך

יישום התוכנית החל מיד, כשבתחום החינוך למשל הוחל תו איכות עירוני לפעוטונים של בני 3-0, שעומדים בתקן שנקבע. גם החינוך המיוחד זוכה לתשומת לב מיוחדת, עם הקמת בית ספר אזורי לאוטיסטים ולצידו מרכז הדרכה להוריהם, לצד פתיחת שבעה גני תקשורת נוספים ללקויי למידה. "בהשקעה בחינוך צריך תמיד להתחיל בילדים האלה. אני סבור, שדווקא הם החוליה החזקה, כי הם השורדים האמיתיים", מבהיר מרלי ומוסיף כי, "אנחנו לוקחים אחריות על כל ילד בעיר, לא משאירים אף אחד באוויר".
לא בכדי מושקעים 35% מתקציב העיר בחינוך, שלדבריו, "מניב את התשואה הכי גבוהה ביצירת אזרחים טובים יותר, יוזמים". אחת המטרות שהציב הייתה זכייה בפרס החינוך במהלך הקדנציה הראשונה שלו. הדבר התממש לאחר שנתיים בלבד, כשהעיר קיבלה, לראשונה בתולדותיה, את פרס החינוך המחוזי והיא מועמדת גם בגמר הפרס הארצי.
בתחום החינוך הלא פורמלי הוקצו מבנים מסודרים לפעילות חמש תנועות הנוער, שעד כה פעלו במקלטים. עוד חזרה לפעול לאחר שנים ארוכות החברה למתנ"סים עם מגוון חוגים, והוקמו בתי ספר לטניס, כדורגל, כדורסל ועוד.
2 צפייה בגלריה
נהריה
נהריה
נהריה
(צילום: photography ritvo)
"החופש לגדול" מתייחס גם לגידול באוכלוסייה, עם בנייתן של שלוש שכונות גדולות ו־10,600 יחידות דיור, שנועדו לענות לביקושים הגבוהים. לצידן מוקמים ברחבי העיר, בין היתר, 3 בתי ספר, 24 גנים, מתנ"ס, אולם ספורט, 3 בתי כנסת, מרכז כדורגל עירוני עם 5 מגרשים ועוד.
לאחרונה הופקדה בוועדה המחוזית תוכנית להקמת אזור תעסוקה בן כאלף דונם, שיספק מקומות עבודה חדשים רבים. המתחם המיועד יעטוף את מרכז רפואי הגליל ויכלול חברות ביוטכנולוגיה והייטק, שגם ישרתו את צורכי בית החולים.
שני נכסיה העיקריים של נהריה – חוף הים ושדרת הגעתון – עוברים מהפך. ברצועת החוף נחנכו טיילת באורך 3 ק"מ, חוף סוקולוב, המשמש מוקד משיכה לגולשים, וחוף נוסף ונפרד לדתיים. עוד מוקמים סקייטפארק מושקע, מרכז כושר ומסעדות. גם שדרת הגעתון הופכת למתחם שיקי במיוחד עם החלפת הריצוף, התאורה וריהוט הרחוב. ההצפות הקשות שחוותה העיר הביאו לניסוח תוכנית אב חדשה לניקוז. בתוכנית לשדרוג התשתיות ניתן להוסיף סלילת כבישים חדשים לצד רשת עירונית של שבילי אופניים.
המילה "חופש" בסלוגן החדש נוגעת גם בשחרור העיר מעשרות קילומטרים של גדרות, מעקות וסורגים ש"עיטרו" את המרחב הציבורי וכעת הוסרו. "היום יש חופש בנהריה, הכול פתוח – המרחב הציבורי, חוף הים עם הטיילת המרהיבה, התרבות, הפנאי, המסחר, מועדוני גמלאים עם חוגים בכל פינה", מתאר מרלי בהתרגשות ומסכם: "בחזון שלי נהריה תהפוך לעיר לדוגמה, כשהתושבים במרכז בכל הנוגע להנגשת המידע, טיפול בפניות ומוקד עירוני מתפקד. העיר שייכת לתושבים, לא לראש העיר. אני מתרחק מפוליטיקה ודוגל ב־1% פוליטיקה ו־99% עשייה".