ההחלטה על מעבר לדיור מוגן היא ללא ספק אחת ההחלטות המורכבות עבור אדם בגיל מתקדם. דיור מוגן צפוי להוביל לשדרוג באורח החיים, אך המעבר כרוך גם בהשראת חיים שלמים מאחור, כך לפחת לפי התפיסה של רבים מאותם מבוגרים.
לישראלים מבוגרים רבים קשה להשלים מנטלית עם העובדה שהם פחות עצמאיים כיום, וכי הם זקוקים להשגחה צמודה יותר. התוצאה המצערת היא שרבים מהם מחליטים להישאר בבית ולנסות להמשיך בחיים עצמאיים, מה שצפוי להוביל לירידה חדה באיכות בחיים ובמצבם הבריאותי. דו"ח של הוועדה לבחינת דרכי התמודדות עם בדידות בקרב אנשים זקנים, שנערך עבור משרד הרווחה מ-2014, מגלה כי היקף תופעת הבדידות בקרב בני 65 ומעלה בארץ מגיע ל-47% מהמשיבים שאמרו כי הם בודדים "חלק מהזמן", "רוב הזמן" ו"כל הזמן", על פי המחקרים. לפי הדו"ח, הסיבה למתן תשומת לב מיוחדת לתופעת בדידות בקרב מבוגרים נעוצה בכך שהשילוב עם תהליכים אופייניים לזקנה (עצמאות מופחתת, אובדן בן/ בת זוג) יוצר או מאיץ מצבי סיכון פיזיים, בריאותיים ונפשיים, הפוגעים משמעותית באיכות החיים של האדם המבוגר ובתוחלת החיים שלו. השילוב גם מקטין את היכולת שלו לגייס כוחות ומשאבים אחרים כדי להתמודד עם מצבי בדידות אלו.
1 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)
הדרך להפגת הבדידות עוברת דרך "השיחה" בין הילדים להוריהם על האפשרות של מעבר לדיור מוגן. על מנת לנהל את השיחה, צריך להבין את החסמים מולם עומד ההורה, להפנים את המקום הפסיכולוגי והמנטלי שהוא נמצא בו, ולהתכונן מראש כדי לדעת איך ומה לענות.

להורה יש את כל הסיבות לחשוש מהשינוי

שינוי הוא אתגר לא פשוט, כמעט בכל סיטואציה בחיים. כאשר מדובר על מעבר דירה של אדם בן 70 ומעלה, השינוי הופך להרבה יותר מסובך. במקרים רבים, אותם אנשים עוזבים בתים אותם ניהול וטיפחו במשך עשרות שנים, בהם אירחו את המשפחה לארוחות חג מפוארות ובילו עם הנכדים. עזיבה של בית עם היסטוריה שכזו היא משימה לא פשוטה בעליל. עצם האריזה של חיים שלמים בקרטונים ומעבר לדירה קטנה בהרבה, גורמים לחשש מובן והגיוני.
מעבר למעבר עצמו, אותם אנשים לא להוטים להתחייב למסגרת חדשה בסביבה לא מוכרת, כאשר החשש המרכזי הוא שהחיים בדיר המוגן לא יהיו לטעמם, והם עלולים להתנתק מהמשפחה, מהשכונה והסביבה החברתית הנוכחית.
אחד החששות העיקריים בהחלטה על מעבר הוא הפגיעה באפשרות להשאיר את הדירה לילדים ולא לפגוע בירושה. מבוגרים חוששים גם מהתנגדות מצד הילדים על רקע נושא רגיש זה.
למרבה הצער, חששות מסוגים אלו מובילים מבוגרים רבים לדחות את ההחלטה - ומפספסים איכות חיים גבוהה הרבה יותר, גם בגילם.

איך מנהלים את "השיחה" הרגישה והמורכבת עם ההורים?

ילדיהם של אותם מבוגרים מרגישים בסיטואציה רגישה מאוד מול ההורים באותה שיחה מורכבת ורגישה. מצד אחד, הילד לא מעוניין לגרום להורה להרגיש שהוא נדחק לעבור לדיוק מוגן, או חלילה מנסים להיפטר ממנו. מצד שני, צריך לנהל את השיחה בנחישות ולדעת איך להעביר את המסרים אשר בסופו של דבר נועדו לשפר את חייו של ההורה.

אלו הנקודות החשובות ביותר לניהול "השיחה" הכי רגישה שתעשו בשנים הקרובות:

עשו שיעורי בית ואל תסתירו את מה שאתם מרגישים.
חשוב לפני השיחה לעשות מחקר ולהבין על החיים בדיוק מוגן ושאר האפשרויות הנמצאות על השולחן. רק אם תבואו עם הידע הנכון, תוכלו להציג עמדה משכנעת בכל הנוגע לכך שדיוק מוגן הוא האפשרות הטובה ביותר.
לצד זאת, כדאי לזכור שמדובר בשיחה לא פשוטה, ולכן כדאי לשמור על שיח כנה וגלוי. אל תסתירו רגשות - זה רק יקשה על השיחה. ודאו שגם אתם וגם ההורים מביעים את החששות שלהם באופן מלא.
אל תתחילו בשיחה ברגע לא מתאים - וגייסו הרבה סבלנות (וסובלנות)
שיחה חשובה שכזו צריכה להיעשות ברגע המתאים ביותר. ודאו שכל הצדדים מרגישים בנוח ונמצאים במצב רגוע. אל תיכנסו לשיחה חשובה בנושא רגיש שכזה מתוך ריב, או כאשר אחד הצדדים חלש יותר או חולה. לעתים כדאי לחכות - או ליצור- הזדמנות להוספת גורם נוסף לשיחה, כמו רופא משפחה או חבר ותיק, כדי להקל על השיחה ולהפוך אותה ליותר אובייקטיבית.
אחרי השיחה הראשונית, אל תצפו שההורים שלכם יקבלו החלטה באופן מיידי. תנו להם זמן לקלוט ולעבד את הנושא. מדובר בהחלטה משמעותית ומורכבת, הכוללת שינוי חד באורח החיים, כך שישנה אפשרות לקיומן של מספר שיחות והתייחסות למנעד רחב של חששות, לפני קבלת החלטה. מעבר לכך, חשוב לזכור שההחלטה יכולה להיות להישאר בבית בשלב זה. חשוב שלא להתעצבן מהחלטה שכזו, ולכבד את הרצון של ההורה שלכם. היו סבלניים וסובלניים, זה רק יעזור לטווח הרחוק.

תחושות שעשויות לעלות בשיחה - והתשובות שיעזרו לכם

על מנת להקל עליכם בניהול השיחה, אספנו משפטים שההורים עשויים להציף, ותשובות שיעזרו לכם לצלוח את הסיטואציה בצורה רגישה ומכילה.
"אני מסתדר מצוין לבד. ואני לא לבד, יש לי אותך"
אתם תמיד תהיו שם בשבילם. אבל מה יקרה ביום בו יפלו בבית ולא יוכלו להגיע לטלפון, למשל? בדיור מוגן תמיד יש עזרה צמודה וצוות מיומן. מעבר לכך, לא צריך להגיע למצב בו ההורה תלוי בילד- מגיע להורה חיים טובים יותר. מגיע לו לבלות עם אנשים בגילו עם תחומי עניין דומים.
"אפשר להביא מישהו שיעזור"
זה נכון, אפשר לעשות את זה, אבל גם כך ההורה ימצא את עצמו לבד רוב הזמן. העלויות של מטפל+ מגורים משתוות לעלויות הדיור המוגן ויכולות אף לעקוף אותן. מלבד זאת, עזרה שמגיעה לבית ההורה עדיין סוגרת אותו בתוך הבית, עם פחות אפשרויות לצאת וליהנות מהחיים.
"לרוב אני מרגיש טוב ואני זוכר לקחת את התרופות"
זה נכון, אבל הרצון של הילד הוא ליצור הרבה טובה אצל ההורה לטווח הרחוק, ולא רק לתרופות של היום הבא. בגילאים מסוימים ובמחלות מסוימות, כל כדור מפוספס עלול להוביל לביקור דחוף בבית החולים. בדיוק מוגן, לעומת זאת, יש תמיד מי שמזכיר לקחת תרופות ולהקפיד על טיפולים.
"לא נוח לי שזרים יבשלו ויסדרו לי. אנחנו יכולים להסתדר"
יש הבדל גדול בין רק להסתדר, לבין חיים טובים. אם 'להסתדר' אומר שההורה כמעט ולא יוצא מהבית, דיור מוגן יעזור לו לחיות בלי להיות תלוי באף אחד. המשפט הנכון (והלא פשוט) בתגובה יכול להיות "אני מתגעגע להיות הילד שלך וזהו – לא האחות, המנקה או הנהג הפרטי".
"כולם שם יהיו זקנים כאלה. אני לא כמותם"
ההורים שלכם ניהלו בית לתפארת, אבל היום זה כבר גדול עליהם, וצריך להודות בזה. מעבר לכך, דיור מוגן הוא לא בית אבות – בתי הדיור המוגן המובילים של ימינו הם בניינים חדשים עם תפריט עשיר וטעים, פעילויות מרתקות ואירועים חברתיים – בלי לחכות לביקור של הילדים או לדאוג לתחזוקת הבית. דיור מוגן הוא הזמן של ההורה להפסיק לדאוג למשימות היום-יום, ולהיות עצמאי בתוכן שהוא מכניס לחיים- לטווח הרחוק.
"ומה אם לא יהיה לי שם טוב?"
אם לא יהיה טוב, לא חייבים להישאר. יש כיום מסלולים בלי התחייבות לתשלום חודשי, וללא צורך במכירת הבית. הרצון הוא פשוט לתת לזה הזדמנות ורק אחרי תקופת ניסיון לקבל החלטה סופית.
בסופו של דבר, לאחר קבלת ההחלטה על מעבר לשלב הבא, ודאו שההורים שלכם מקבלים את הטוב ביותר. ממש כמו שהם רצו את הטוב ביותר כשאתם הייתם ילדים, כך התפקיד שלכם כעת הוא להוכיח להם שאתם רוצים את הטוב ביותר עבורם.
רוצים לדעת עוד על האפשרות של דיור מוגן איכותי ומתאים להורים שלכם? להבין כיצד לבצע את השיחה ולתת את המידע הרלוונטי ביותר? אתם מוזמנים להגיע יחד עם ההורים (או בלעדיהם) לאחד מהבתים של 'בית בכפר', כדי להמשיך להתלבט.
רשת בית בכפר היא הרשת המובילה בישראל לדיור מוגן, עם ניסיון של יותר מ-25 שנים ומעל 1,000 דיירים מרוצים בחמישה בתים ברחבי הארץ. המיקומים הנוחים של בתי הרשת והסטנדרט הגבוה של הבתים מציעים חוויה חדשה של מגורים בגיל השלישי, עם הסתכלות שונה שהיא הרבה יותר מדיור מוגן. ב'בית בכפר', ההורים שלכם יוכלו להמשיך לקיים חיים פעילים, חיוניים ומאושרים.






תגובות
אין לשלוח תגובות הכוללות מידע המפר אתתנאי השימוש של Ynet לרבות דברי הסתה, דיבה וסגנון החורג מהטעם הטוב.
The Butterfly Button