מספר השריפות ביערות האמזונס של ברזיל גדל ב-19.5% בחודש יוני האחרון בהשוואה ליוני של השנה שעברה – נתון ההופך אותו ליוני הגרוע ביותר זה 13 שנה. כך עולה מנתונים שחשפו הרשויות בברזיל.
עוד חדשות מהעולם בעמוד הפייסבוק של דסק החוץ
5 צפייה בגלריה
ברזיל שריפת שריפה אמזונס
ברזיל שריפת שריפה אמזונס
אש באמזונס בשנה שעברה
(צילום: AP)
יוני הוא תחילתה של העונה היבשה באמזונס, ומדי שנה מגיע בעונה זו מספר השריפות באזור לשיא שנתי. בשנה שעברה קמה ביקורת עולמית על ממשלת ברזיל כשהתברר שהשריפות ביערות האמזונס שבתחומי שליטתה התרבו מאוד ביחס לשנים קודמות. אז, בימים שלפני מגפת הקורונה, התקשורת העולמית סיקרה בהרחבה את השריפות המשתוללות, ידוענים מרחבי העולם כמו לאונרדו דיקפריו הקימו קול זעקה, ומנהיגים שונים – בהם נשיא צרפת עמנואל מקרוןהתעמתו עם נשיא ברזיל ז'איר בולסונרו, הנחשב לאויבם של פעילי איכות הסביבה.
לפי הנתונים החדשים, בחודש יוני האחרון התחוללו ביערות האמזונס של ברזיל 2,248 שריפות, וכעת מעריכים המומחים שהשנה הנוכחית תהיה גרועה ליערות הגשם יותר משהייתה שנת 2019. המכון הלאומי של ברזיל לחקר החלל (INPE), העוקב אחרי שריפות בזמן אמת, הודיע כי לא זיהה מספר גדול כל כך של שריפות באזור בחודש יוני מאז שנת 2007, אז דיווח על יותר מ-3,500 שריפות.
5 צפייה בגלריה
ברזיל שריפת שריפה אמזונס
ברזיל שריפת שריפה אמזונס
עשן השריפות באמזונס מהחלל, אשתקד
(צילום: רויטרס)
הרע מכול צפוי באוגוסט. בשנה שעברה נרשמו בחודש הזה יותר מ-30 אלף שריפות, פי שלושה מאוגוסט של השנה שלפני כן.
רוב השריפות ביערות האמזונס נגרמות מהצתות, והן קשורות ישירות למאמצים לברא יערות באזור. במקרים רבים חקלאים הם שמציתים את האש, כדי לפנות שטחים לגידול יבולים ולרעיית בקר, שיוכלו להניב להם כסף.
5 צפייה בגלריה
נשיא ברזיל בולסונרו. התעמת עם מנהיגים וידוענים
נשיא ברזיל בולסונרו. התעמת עם מנהיגים וידוענים
נשיא ברזיל בולסונרו. התעמת עם מנהיגים וידוענים
(צילום: AFP)
בירוא היערות בברזיל היה נרחב מאוד השנה עוד לפני תחילתה של העונה היבשה: לפי INPE, מינואר ועד מאי כּוּלוּ יותר מ-2,000 קמ"ר של יערות – עלייה של 34% מהתקופה המקבילה ב-2019.
פעילים למען הסביבה מאשימים את הנשיא בולסונרו, איש ימין שרבים מחשיבים אותו לאיש ימין קיצוני, בקידום הבירוא של יערות, וזאת בשל קריאתו לאפשר בחוק פעילות חקלאית וכרייה באזורים מוגנים באמזונס.
מומחים מזהירים כי אם יתרבו השריפות, הדבר עלול להגביר את הסכנה הנשקפת לתושבים לסבול מקשיי נשימה, וכל זאת בשעה שנגיף הקורונה המשתולל בברזיל הוא ממילא נגיף הפוגע במערכת הנשימה.