עדות לקרב פרהיסטורי, עוד לפני הופעת הדינוזאורים: לפני 240 מיליון שנה, במים רדודים וחמים באזור שכיום הוא דרום מערב סין, זוחל ימי שנראה כמו דולפין טרף ובלע זוחל ימי בדמות לטאה שהיה גדול כמעט כמוהו – בעימות פראי שהותיר את שניהם מתים.
מאובן שנחשף במחוז גוויז'ו בסין מתאר לפי מדענים בפירוט יוצא דופן את הדרמה בתקופת טריאס שבעידן המזוזואיקון ומשנה את הבנתנו בנוגע ל"מגה-טורפים" בים הפרהיסטורי. אמנם כבר תקופה ארוכה הסברה הייתה שטורפים גדולים טרפו בעלי חיים גדולים אחרים, אבל המאובן הסיני מביא עדות ראשונה לכך, מתוך הקיבה של בעל החיים הפרהיסטורי.
3 צפייה בגלריה
איכתיוזאור טרף ומת גוויז'ו סין
איכתיוזאור טרף ומת גוויז'ו סין
שיניו של האיכתיוזאור
(צילום: רויטרס)
3 צפייה בגלריה
איכתיוזאור טרף ומת גוויז'ו סין
איכתיוזאור טרף ומת גוויז'ו סין
הטורף וחלק מטרפו, במוזיאון בסין
(צילום: AFP)
המאובן מראה שלד באורך חמישה מטרים של גוויז'ואיכתיזאורוס, מין של זוחל קדום מסוג איכתיוזאור. גוויז'ואיכתיזאורוס היה הטורף הימי הגדול ביותר באותה תקופה, כ-10 מיליון שנה לפני הופעת הדינוזאורים. הוא נראה דומה מעט לדולפין ולכריש נמר, אבל לא היו לו סנפיר גב. כן היו לו ארבעה סנפירים ופה מלא שיניים חזקות אך לא חדות.
בתוך קיבתו היה הגוף של שינפוזאורוס, סוג של זוחל ימי קדום שנקרא תאלטוזאור. הוא דמה לדרקון קומודו עם ארבע גפיים חותרות ושיניים שנועדו לרסק צדפים. ראשו של שינפוזאורוס נכרת במאבק וזנבו נפגע.
3 צפייה בגלריה
איכתיוזאור טרף ומת גוויז'ו סין
איכתיוזאור טרף ומת גוויז'ו סין
הדמיה של גוויז'ואיכתיזאורוס בולע שינפוזאורוס
(צילום: רויטרס)
"לא היה שם איש שיתעד זאת, אבל אפשר להבין מה כנראה קרה בין שני בעלי החיים", אמר הפלאוביולוג ריוסוקה מוטאני מאוניברסיטת קליפורניה, אחד מכותבי המחקר. לדבריו, כנראה שגוויז'ואיכתיזאורוס בלע יותר משהוא יכול ללעוס. "הטרף היה קל יותר מהטורף, אבל ההתנגדות שלו הייתה כנראה עזה", אמר מוטאני. "הטורף כנראה נפגע בצווארו בצורה מסוימת בעת שהכניע את טרפו. אז הוא לקח את הראש והזנב של טרפו כשהוא מטלטל ומסובב אותו, ואז בולע את גופו".
לדברי החוקר, "הפעולות הללו כנראה החמירו את הנזק שנגרם לצוואר של הטורף, וגרמו בסופו של דבר למותו. הוא מת לא הרחק מהמקום שבו בלע את יריבו, שם נותר זנב הטרף". במאובן נותרו עדויות מהצוואר השבור. לא נראה שהטרף שבקיבה עוכל, מה שמראה שהאיכתיוזאור מת זמן קצר לאחר שבלע את טרפו.
מדובר באחד המאובנים הדרמטיים ביותר שהתגלו, והוא מצטרף בין היתר למאובן מתקופת הקרטיקון שמראה את הדינוזאורים ולוצירפטור ופרוצוטרטופס נאבקים זה בזה.