מאות הפגינו הערב (יום שבת) ברחבי הארץ בעקבות האונס הקבוצתי של בת ה-16 במלון באילת ורצח נורה אל-כעביה בטובא זנגריה על-ידי בעלה שלשום. ynet העביר בשידור חי את ההפגנה בכיכר הבימה בתל אביב שבה משתתפות ומשתתפים עשרות. הענישה המקלה של בתי המשפט מפקירה את הנשים ומותירה את דמן", אמרה מיקה אייזנשטיין, שיזמה את ההפגנות הערב.
7 צפייה בגלריה
הפגנה בכיכר הבימה בת"א במחאה על האונס הקבוצתי של הנערה בת ה16 באילת
הפגנה בכיכר הבימה בת"א במחאה על האונס הקבוצתי של הנערה בת ה16 באילת
"שיכורה זה לא! בהסכמה". אחד משלטי המחאה בתל אביב
(צילום: מוטי קמחי)
7 צפייה בגלריה
ההפגנה בהבימה
ההפגנה בהבימה
המחאה בכיכר הבימה
(צילום: מוטי קמחי )

7 צפייה בגלריה
אשקלון
אשקלון
מפגינים באשקלון

7 צפייה בגלריה
ההפגנה בנס ציונה
ההפגנה בנס ציונה
מפגין בנס ציונה
(צילום: מורן ברגר)
במקביל להפגנה בתל אביב נערכו מחאות בגשר קריית אונו, צומת ביג בכרמיאל, כיכר העצמאות בעפולה, ברחוב כצנלסון בגבעתיים ומול בניין העירייה בבאר שבע. המפגינים צעקו "מסוכן להיות אישה", "זו לא טעות, זו מדיניות", "די לשפוך לנו את הדם", וגם "לא, זה לא, זה לא זה לא זה לא. איזה חלק מה'לא' לא הבנת עד לפה".
שירי קליינהאוז בת ה-17, שהפגינה בבאר שבע יחד עם עוד עשרות נשים, אמרה כי "אני חושבת שהמצב ישתנה רק אם הורים ידאגו שהילדים שלהם לא יעשו דברים כאלה. אנשים לא אמורים לדאוג שהבנות שלהן לא ייאנסו, אלא שהבנים לא יאנסו". טלי ציטמן בת ה-17 הוסיפה כי "אני פה בשביל הדור של הילדים שלי. על הדור הזה וויתרתי. את הילדים שלי אחנך לא לאנוס. אני לא רוצה שהבת שלי תהיה הבאה בתור".
גלי שיינברג בת ה- 16 אמרה כי "קשה לי לראות את זה מהבית. ראיתי מה קורה ואמרתי להורים שלי שאני מגיעה. אני רוצה להעלות את המודעות, לצעוק את הצעקה של מי שלא יכול ולעורר את המדינה - כי זה לא הגיוני" . בת 16 אחרת סיפה כי "יש לי חברה מאוד קרובה שעברה אונס, ראיתי כמה זה הרס אותה והפך אותה לאדם אחר. בגלל זה הרגשתי צורך להגיע".
7 צפייה בגלריה
מחאה עקב אונס הקטינה בת ה16 באילת
מחאה עקב אונס הקטינה בת ה16 באילת
הפגנה נגד האונס באילת, שלשום בחדרה
(צילום: גיל נחושתן)
7 צפייה בגלריה
הפגנה בחיפה במחאה על האונס הקבוצתי של הנערה בת ה16 באילת
הפגנה בחיפה במחאה על האונס הקבוצתי של הנערה בת ה16 באילת
הפגנה נגד האונס באילת, שלשום בחיפה
(צילום: נחום סגל)
7 צפייה בגלריה
הפגנה בירושלים במחאה על אונס הקבוצתי של הנערה בת ה16 באילת
הפגנה בירושלים במחאה על אונס הקבוצתי של הנערה בת ה16 באילת
הפגנה נגד האונס באילת, שלשום בירושלים
(צילום: שלו שלום)
המפגינות והמפגינים דורשים, בין היתר, להעביר תקציב לתכנית שתיאבק באלימות נגד נשים, כפי שהובטח עוד בשנת 2017. המחאה מתמקדת גם במערכת המשפט, שלטענת המוחים צריכה לדאוג לנפגעות ולנפגעי העבירה ולא לשמם הטוב של הפוגעים. המפגינים דורשים גם להקים חדרים אקוטיים בכל רחבי הארץ - כך למשל, באילת אין חדר אקוטי שמיועד לטיפול בנפגעות ונפגעי תקיפה מינית ולאיסוף ראיות משפטיות.
המוחים דורשים גם להגדיל את התקצוב של העיר אילת לצורך היערכות לחודשי הקיץ המועדים לפורענות, ובנוסף לשלב תכנים במערכת החינוך שיסייעו למנוע את המקרים הבאים.
מי שיזמה את ההפגנות הערב היא מיקה אייזנשטיין מארגון "לא שותקות". היא אמרה ל-ynet כי "ביום חמישי יצאנו, אלפי בני אדם בכל רחבי הארץ, לזעוק על האונס הקבוצתי באילת. כמה שעות אחר כך נוכחנו לדעת שנרצחה עוד אישה, נורה אל כעביה, על ידי בן זוגה. לפי דיווחים, הרוצח הורחק ממשפחתו בשל אלימות כלפי בנו, ורצח את אשתו כאשר ביקרה אותו במעצר הבית - לאחר שהוחלט שלא לעצור אותו עד תום ההליכים".

"זו האישה ה-16 שנרצחת השנה בישראל", הוסיפה אייזנשטיין. "ניתן לראות שוב איך הענישה המקלה של בתי המשפט מפקירה את הנשים ומותירה את דמן. זה מתסכל ומכעיס עד כדי דמעות - והכתובת, כרגיל, הייתה על הקיר".
לדבריה, "הידיעה על הרצח של נורה אל כעביה לא הייתה בכותרות הראשיות, וגם לא הופיעה בכל האתרים. שום פוליטיקאי לא גינה את הרצח. אנחנו דורשות מעשים. מדי שנה נרצחות בישראל כ-20 נשים, מדובר באישה שמקפחת את חייה כל 17 יום בממוצע. מה זה 17 יום? זה כלום. קצת יותר משבועיים. כל שבועיים נרצחת אישה. נבחרי הציבור היקרים, טוב ויפה שגיניתם את האונס הקבוצתי באילת. אולם עד עד שלא יינקט מעשה חד ואמיתי - נגד תרבות האונס, נגד האלימות, ונגד גל הרציחות - הגינויים שלכם יהיו שווים לקליפת השום".
אירועי המחאה המרכזיים מתוכננים למחר, כאשר שורה של חברות במשק הצטרפו לאירוע "שביתת הנשים - נשים ונערות אינן הפקר" המתוכנן למחר ב-12:00 - בהמשך להפגנות בכל רחבי הארץ בעקבות האונס באילת. ב"כלכליסט" דווח כי בין החברות שישתתפו במחאה: בית ההשקעות פסגות, קבוצת קרסו מוטורס, התעשייה האווירית, AIG ישראל, עיריית תל אביב-יפו, פז, קבוצת כלל, מיטב דש, קבוצת מקאן, גזית גלוב ועוד. בנוסף, מחר בערב יתקיימו הפגנות בעשרות ערים וצמתים ברחבי הארץ. ההפגנה המרכזית תתקיים בכיכר רבין בתל אביב בשעה 20:00.