2 צפייה בגלריה
אילוס ניידת משטרה ב ירושלים תאונה ירי בוקר
אילוס ניידת משטרה ב ירושלים תאונה ירי בוקר
טוען שהוחזק בניידת כ-24 שעות. אילוסטרציה
(צילום: shutterstock)
תושב באר שבע איים להתאבד, נעצר על ידי המשטרה, ומכיוון שהיה במגע עם חולה קורונה מאומת ונדרש לבידוד – הוא טוען שהוחזק שעות ארוכות בניידת ליד התחנה המשטרתית בעיר.
האירוע התרחש ביום שישי האחרון בשעות הערב, כאשר המשטרה קיבלה דיווח על אדם המאיים להתאבד ולפוצץ את בניין המגורים שבו הוא גר. מפרוטוקול הדיון בהמשך מעצרו עולה כי האיש השמיע את אותם איומים בארבע הזדמנויות שונות, ולכן לא נותר למשטרה אלא לעצור אותו.
האיש, חולה לב, נמצא בבידוד בביתו עקב חשיפה לחולה קורונה מאומת.
התיק הועבר לבית משפט השלום בב"ש והגבר נחשד בביצוע עבירות איומים, שימוש פחזני בחומר דליק והתנהגות שעלולה להפר את שלום הציבור. בית המשפט החליט לשחררו לבידוד בביתו בערבות עצמית, ומתח ביקורת על כך שהוא שהה בניידת במשך 24 שעות.
2 צפייה בגלריה
עורך דין אדגר קריסטל
עורך דין אדגר קריסטל
"פגיעה משמעותית בזכויות החשוד". עו"ד אדגר קריסטל
לדברי האיש ולטענת סנגורו מטעם הסנגוריה הציבורית במחוז דרום, עו"ד אדגר קריסטל, המשטרה כלאה אותו בניידת בשל מצבו הרפואי. "ביום שישי בשעה 20:30 הוא נעצר, ורק ביום שבת בסביבות השעה 18:00 הוא הועבר לבידוד בבית הכלא. בניידת הוא הוחזק כבול בידיו לרגליים עד להעברתו לכלא אלה".
המשטרה ערערה על ההחלטה, ואתמול (ראשון) התקיים בעניינו דיון נוסף בבית המשפט המחוזי בבאר שבע בעניינו. בדיון טענה המשטרה כי האיש פרסם פוסט בדף הפייסבוק שבו הוא כתב בין היתר שהוא נמצא בביתו עם שני בלוני גז, ואיים לפוצץ אותם.
בעקבות זאת, המשטרה פינתה את הדיירים וניתקה את החשמל והגז בבניין. אחרי מו"מ עם האיש, הוא נעצר ונלקח לתחנת המשטרה בניידת.
המשטרה טענה בדיון כי הגבר נלקח לבית חולים לאחר מעצרו, ובסיום הבדיקות הרפואיות - הוא הוחזר להמשך מעצר בניידת בחניית תחנת המשטרה מעט לאחר חצות בין יום שישי לשבת, עד שהועבר למשמורת שב"ס ביום שבת בערב.
בסופו של דבר בית המשפט שחרר את האיש לביתו לאחר שהוא התנצל והודה כי הדברים נאמרו לאחר ששתה אלכוהול, וכן לאור מצבו הנפשי הקשה וחוסר המענה של השירותים השונים לטיפול במצבו. הוא הבטיח לבית המשפט כי לא יחזור על מעשיו וישהה בבידוד בבית אמו.
עו"ד קריסטל טען עוד כי הגבר חולה לב וסובל מנפחת ריאות, מה שמצריך ממנו להיות צמוד לבלון חמצן. הוא ציין כי בלון הגז שלו נגמר במהלך ההחזקה בניידת, והוא קיבל בלון חדש רק אחרי שנקלט בבית הכלא.
המשטרה מסרה בתגובה: "בעקבות דיווח שהתקבל במשטרה על אדם מתבצר בביתו עם בלוני גז ומאיים להתאבד ולפוצץ אותם, הוזעקו למקום שוטרים שהשתלטו על החשוד ומנעו אסון. בשל היותו מבודד קורונה, החשוד נעצר כשהשוטרים לובשים מיגון מלא, תוך שמירה על ריחוק בהתאם להנחיות משרד הבריאות. עם הגיעו לתחנת המשטרה, החשוד נלקח לבדיקה בבית החולים לאחר שטען שהוא לא חש בטוב, ולאחר שנמצא כשיר למעצר הוא שהה במשמורת זמנית שבמהלכה דאגו השוטרים לכל צרכיו. נמשיך לפעול לשמירה והגנה על חיי אדם כערך עליון".

עורך הדין: "פגיעה משמעותית בזכויות החשוד"

"גם אם יש בעיה בהפעלת נוהל קליטת עצור לבידוד בכלא במהלך השבת, עקב הקורונה, הפתרון שנמצא בפועל בכל מקרה פוגע משמעותית בזכויותיו של החשוד", מסר עו"ד קריסטל, "לשבת ברגליים וידיים כבולות במושב אחורי של ניידת זה דבר קשה לאדם בריא לחלוטין, כאשר מדובר בפרק זמן ממושך כל כך, קל וחומר כאשר מדובר בחולה לב וריאות שנאלץ לשבת אזוק קרוב ליממה.
"טענת המשטרה כי סופק לו אוכל והוא הוצא לשירותים לא מהווה שום הסבר מקל", הוסיף עורך הדין, "שכן ברגע שאדם נמצא תחת משמורת המשטרה, ממילא זו אחריותה וחובתה הבלעדית לדאוג לו לאוכל ולגישה לשירותים. אלא שכל מה שהיה מתאפשר לו בתנאי מעצר רגילים בתא מסודר, לא היה נגיש בכלל בעת החזקתו בתוך ניידת, למשל לנער גפיים ולהתהלך במקום לשבת במושב אחורי במשך שעות רבות".
בתוך כך, בימים אלה של התפרצות נגיף הקורונה טוענים בסנגוריה הציבורית במרחב דרום כי יש בעיה אמיתית שעלולה לפגוע בזכויות העצורים, כמו במקרה הזה, וחייבים למצוא לה פתרון מיידי. "בתקופה שבה אין זה נדיר שאדם שנמצא בבידוד נעצר, על משטרת ישראל ושב"ס לדאוג לתיאום מלא שיהיה תקף גם במהלך סופי שבוע. כך, במקרים מסוג אלה לא ייפגעו הזכויות הבסיסיות ביותר של עצור רק עקב בעיות מערכתיות שכלל אינן תלויות בו, אך השלכותיהן פוגעות בו", צוין.
פורסם לראשונה: 23:17, 26.07.20