שרי הממשלה אישרו הבוקר (רביעי) את סגירת מערכת החינוך כבר ממחר בהתאם להמלצתו של ממונה הקורונה פרופ' רוני גמזו. השרים ניסו למנוע את ההצבעה החפוזה ללא דיון מסודר, אך ראש הממשלה בנימין נתניהו קבע כי לאור הדחיפות יש לערוך את ההצבעה במשאל טלפוני. שר החינוך יואב גלנט, כמו גם שר המים זאב אלקין ושר הרווחה איציק שמולי התנגדו להפסקת הלימודים. נתניהו והשרים גנץ, אדלשטיין, אוחנה, הנגבי ורפי פרץ תמכו.
סגירת מערכת החינוך תכלול את המעונות (גם הפרטיים), גני הילדים ובתי הספר - אך החינוך המיוחד יישאר פתוח.
"על פי הצעת ההחלטה תיסגר מערכת החינוך החל מיום חמישי הקרוב, יום אחד מוקדם יותר ממה שתוכנן, וזאת, בין השאר, נוכח הזינוק במימדי התחלואה וזיהוי פעילות מערכת החינוך כגורם מרכזי לכך", כתב לשרים מזכיר הממשלה צחי ברוורמן.
2 צפייה בגלריה
תל אביב
תל אביב
כיתה בתל אביב
(צילום: AFP)
שר החינוך השיב לו וכתב: "הנושא נידון ביום א' ונשמעו כל הנימוקים וכל ההערכות. התקבלה החלטה לקבוע כי החינוך והתעסוקה ייסגרו במקביל ביום ו' הקרוב. הנתונים שבידינו אינם מעידים על שינוי ואינם תומכים את דברי משרד הבריאות. חלק החולים במערכת החינוך מתוך הציבור הוא פחות משליש מחלקם של התלמידים באוכלוסיה הכללית.
כבר אתמול התנגד גלנט להצעה, ומסר כי "אין הכרח ממשי בסגירת מערכת החינוך, וכי שינוי החלטה קודמת של הממשלה יביא לפגיעה באמון הציבור ובממשלה". במכתב למזכיר הממשלה נכתב כי "מהנתונים המצויים בידי משרד החינוך, אחוז התחלואה בקרב תלמידי מערכת החינוך קטן מחלקם היחסי באוכלוסייה, ולפיכך אין הכרח ממשי בסגירת מוסדות החינוך באופן בהול ומיידי".
"סגירת מערכת החינוך שקולה להטלת הסגר על שוק העבודה מוקדם מכפי שנקבע. המחיר של סגירת מערכת החינוך ליום אחד, לאחר שהתקיים דיון ממשלה בנושא במשך 10 שעות ביום ראשון ובו התקבלה החלטה שונה - הוא גדול ומיותר. מהלך שגוי היוצר בעיית אמון מיותרת מול הציבור".
השר שמולי הוסיף כי "במסגרות הגיל הרך אצלנו יש פחות מחצי אחוז מהמוסדות עם תחלואה. אין הצדקה לסגירת מאות אלפי הורים בהפתעה, דבר שאינו עולה בקנה אחד גם עם הרצון שהמשק יעבוד. אני בספק גם אם יוכלו לעמוד בזה מעשית מעכשיו לעכשיו". אלקין עצמו אמר כי "אם רוצים להקדים את הסגר אפשר לעשות את זה, אבל אין טעם לרמות את עצמנו שהמשק יעבוד והחינוך בגילאים של מעון, גן וכיתות א' יהיה סגור. מה אמורים לעשות ההורים לילדים הקטנים? מי יגן עליהם מפיטורים בגלל שסירבו לבוא לעבודה? וגם אם יש נתונים שאכן מוכיחים שחינוך בגילאים קטנים אכן מהווה מקור הדבקה חשוב למה אף אחד לא טרח להציג לנו את זה בצורה מסודרת?".
בפורום הגנים הפרטיים מורדים בהחלטה ומודיעים כי ישובו לפעילות אחרי החג. "אין ויכוח שאחוז התחלואה וההדבקה בקרב פעוטות שואף לאפס, ואפילו פרופ' גמזו גורס שהתחלואה בגילים אלה נמוכה. ביום שני יפתחו כל הגנים הפרטיים בישראל, לטובת המשך החינוך הרציף של הילדים ומתן האפשרות להורים להמשיך לעבוד בעסקים הפרטיים כפי שהוחלט".