הבולדוזר שהגיע לפנות את השטח הפתיע את מנה, אם לשלושה ילדים. הוא הרס חלק גדול ממבנה הקבורה שהיא קוראת לו בית. "פתאום הוא פגע בקיר", היא נזכרת ברגעי ההריסה. "מצאנו את עצמנו משליכים בפניקה את הדברים שלנו החוצה. הם זרקו אותנו לרחוב".
ההורים והסבים של מנה גרו בין הקברים בעיר המתים במצרים, הנקרופוליס העתיקה בעולם הערבי, שנכללת ברשימת אתרי המורשת העולמית של אונסק"ו. אלפי מצרים שלא מסוגלים לעמוד במחירי השכירות הגבוהים בקהיר גרים בין המצבות. רבים מהם בנו "הרחבות" למבני הקבורה.
10 צפייה בגלריה
עבודות סלילת כביש מהיר ב עיר המתים נקרופוליס קהיר מצרים
עבודות סלילת כביש מהיר ב עיר המתים נקרופוליס קהיר מצרים
הריסות בעיר המתים
(צילום: AFP)
המצרים העניים התרגלו לחיות ליד שרידיהם של סולטנים, אנשי דת ומצרים מן היישוב במזרח קהיר. מנה מספרת ששלוותה נקטעה כשהגיעו הפועלים לעיר המתים. "זה היה נורא. העברנו את המתים במחצלות מקש", היא מספרת. מנה ובעלה העבירו כמה גופות, כולל את שרידי גופת אביה, לאזור בבית שעדיין לא נהרס. היא עברה לגור אצל השכנים, באזור בבית הקברות שלא נכלל בתוכנית ההריסה.
בעבודות התשתית, שהחלו באמצע החודש שעבר, הוצאו מהקברים עשרות גופות. המצבות ומבני הקבורה נהרסו כדי לפנות מקום לכביש המהיר אל-פרדוס ("גן עדן"), שאמור להיות באורך של 17.5 ק"מ. הכביש, שיחבר צירי תנועה מרכזיים בקהיר, הוא חלק מהחזון האורבני של הנשיא עבד אל-פתאח א-סיסי. הנשיא שואף שהממשלה תנהל את ענייני המדינה מעיר בירה חדשה, שתוקם 45 ק"מ ממזרח לקהיר - בפרויקט ענקי במדבר שעליו מפקח אגף ההנדסה של הצבא המצרי.
לא רק מי שחי בעיר המתים כועס על ההריסה הפתאומית. ג'לילה אל-קאדי, אדריכלית וחוקרת אורבנית שגרה בצרפת, אמרה שהאתר הוא חלק חשוב מההיסטוריה האורבנית של קהיר. בעיר המתים קבורים בין השאר הזמר פריד אל-אטרש והסופר אחסאן עבד אל-קדוס.
אל-קאדי, שחיברה ספר על עיר המתים, אמרה שההריסות מתבצעות גם בסמוך לקבר של אבו סעיד קנוש, סולטן מהשושלת הממלוכית שחי במאה ה-15. היא הזהירה שההריסות יגרמו לאובדן הזהות הוויזואלית של קהיר והזיכרון שלה.
10 צפייה בגלריה
לישון עם המתים בקהיר
לישון עם המתים בקהיר
לישון עם המתים בקהיר
(צילום: רויטרס)
10 צפייה בגלריה
(צילום: רויטרס)
10 צפייה בגלריה
(צילום: רויטרס)
10 צפייה בגלריה
(צילום: רויטרס)
10 צפייה בגלריה
(צילום: רויטרס)
הנקרופוליס שהוקמה במאה השביעית לפני הספירה מתפרשת על שטח של יותר מ-6.5 ק"מ. היא כוללת מבני קבורה ייחודיים שמרתקים אמנים והיסטוריונים. באונסק"ו, ארגון התרבות המדע והחינוך של האו"ם, אמרו שאיש לא הודיע להם או התייעץ איתם על ההריסה שיצאה לדרך ביולי.
משרד העתיקות המצרי הגן על העבודות בבית הקברות והצהיר שהמצבות והקברים לא ייהרסו. הוא אמר שרק קברים "חדשים" יועברו למקום אחר. מנה, שביתה נהרס, עדיין מתקשה להתאושש מהעברת הגופות. "הם פגעו בחיים ובמתים ללא רחמים, ובסוף לאף אחד לא אכפת מאיתנו", היא אומרת.