4 צפייה בגלריה
נואית עובדת סוציאלית שהותקפה
נואית עובדת סוציאלית שהותקפה
"מרגישה הרבה פעמים איום על חיי כשאני נותנת את הנשמה". הרוש
(צילום: יריב כץ )
אתמול (יום א') התחיל השבוע השלישי לשביתת העובדות והעובדים סוציאליים שמוחים בין היתר על האלימות אליה הם חשופים. הנתונים שהגיעו אלינו מאיגוד העובדים והעובדות הסוציאליים מציירים תמונה מטרידה על האלימות אותה הם חווים.
83% מהעובדות הסוציאליות חוו אלימות במקום עבודתן, 30% מהן חוו אלימות פיזית ו-30% חוו איומים על חייהן או חיי ילדיהן. 55% לא מרגישות בטוחות במקום עבודתן, 62% לא הגישו כלל תלונה במשטרה כתוצאה מחוסר אמון, או חשש שתלונה תחריף את המצב ו-25% שוקלות לעזוב את המקצוע.
ראש צוות מחלקת רווחה ביפו, נואית הרוש, בת 44 מאורנית, סיפרה: "במסגרת כוננות התבקשתי להגיע לבית משפט, לבקש צו לאבחון ואשפוז פסיכיאטרי לנערה בת 15. לא הכרתי אותה, ואף אחד לא התריע שהיא מסוכנת. בזמן ההמתנה לדיון היא קפצה לכיווני, תפסה את הדפים שהיו לי ביד, קרעה אותם ואיימה שתרצח אותי ואת הילדים שלי".
הרוש הוסיפה כי "הדיון התחיל, וכשהשופטת הודיעה על החלטה שלא הייתה לשביעות רצונה של הנערה, היא קפצה עליי, משכה אותי בשערות וגררה אותי על הרצפה. במשך דקות ארוכות המאבטח לא הצליח להשתלט עליה והיה צורך במאבטח נוסף כדי לשחרר אותה ממני.

"שלוש שעות לאחר מכן עוד רעדתי, ובמשך חודש ימים לא הצלחתי לחזור לעבודה. בכיתי הרבה, לא הייתי שם בשביל הילדים שלי", היא אמרה. "זו נערה מבית במצוקה, אני לא מאשימה אותה, אבל עצוב שאני מרגישה הרבה פעמים איום על חיי כשאני נותנת את הנשמה".
ראדה חיגאזי, רכזת עבודה קהילתית ומדריכת עובדים קהילתיים, בת 50 מטמרה סיפרה: "לפני שבע שנים הגיעה אישה לעובדת סוציאלית בלשכה שבה עבדתי וביקשה סיוע כלכלי. כשהיא לא קיבלה אותו, היא התעצבנה, צעקה וזרקה תיקים שהיו על השולחן".
4 צפייה בגלריה
גאדה עובדת סוציאלית
גאדה עובדת סוציאלית
"אישה נתנה לי סטירה והפילה אותי על הרצפה. הרגשתי משותקת". חיגאזי
(צילום: גיל נחושתן )
חיגאזי הוסיפה כי "נכנסתי לחדר, ניסיתי להרגיע אותה. היא התקרבה אליי, נתנה לי סטירה והפילה אותי על הרצפה. זה היה זוועתי, ממש טראומתי. שלושה ימים אחרי לא יכולתי להגיע לעבודה. הרגשתי משותקת. זו לא רק פגיעה פיזית. אתה איש מקצוע שמטרתך לעזור. אתה עושה מעל ומעבר, ואז מקבל פגיעה כזאת".
גם עטרה לוין, עובדת סוציאלית חוק נוער, בת 37 מאזור ירושלים, סיפרה על חוויה דומה. "בנובמבר 2018 אמא שהגיעה למפגש במרכז קשר התחילה לקלל אותי ולאיים. אמרה שתחתוך לי את הפרצוף, שתרצח אותי. ואז היא התחילה לזרוק חפצים. זרקה עליי אדניות מאבן שהיו בכניסה למרכז וכסא", אמרה לוין.
4 צפייה בגלריה
עטרה עובדת סוציאלית
עטרה עובדת סוציאלית
"אמא איימה שתרצח אותי. זרקה עליי אדניות וכיסא". לוין
(צילום: אלכס קולומויסקי )
"המדריכה שלי הגיעה לנסות לשמור עליי, אבל היא המשיכה להשתולל. 25 דקות עברו עד שבאה משטרה. זה היה פחד מוות", היא הוסיפה.
לדברי לוין, "הוצא נגדה צו הרחקה אבל בסופו של דבר חזרתי לטפל בה. אנחנו עובדים עם אנשים שהחיים שלהם קשים והעומס בלשכות מחריף את האלימות. אבל אני מדברת איתך כי לא פגע בי שום דבר, אני לא יודעת מה היה קורה לי אם היה פוגע בי אחד הדברים שהיא זרקה".