2 צפייה בגלריה
 ישיבת ממשלה
 ישיבת ממשלה
חברי הממשלה
(צילום: רויטרס)
עשרות היסטוריונים פנו לחברי הממשלה, לנשיא המדינה ראובן ריבלין וליו"ר הכנסת יריב לוין, במכתב שבו הביעו דאגה מהליכי החקיקה האחרונים בתקופת משבר הקורונה.
לקריאת המכתב המלא ולעיון ברשימת החותמים - לחצו כאן
בין החותמים על המכתב נמנים גם פרופ' יובל נח הררי, פרופ׳ דוד אוחנה, פרופ' ב"ז קדר, חתן פרס ישראל, פרופ' גליה צבר ופרופ' יעל שטרנהל.
"אנו, היסטוריוניות והיסטוריונים ישראלים, עוקבים בדאגה ובכאב אחר תהליך ההרס של מוסדות המדינה בתחומי החוק והמשפט, הכלכלה, החינוך והתרבות, הבריאות והרווחה, תהליך שאותו אתם מובילים. ראש ממשלת ישראל עומד לדין על שלוש עבירות, אבל גם אתם עתידים לתת דין וחשבון בפני הדורות הבאים על ניצול משבר בריאות עולמי לצרכים פוליטיים", כתבו.
"ההיסטוריה אינה נכתבת בידי מנצחים", ציינו אנשי האקדמיה. "מזה 2,500 שנים היא נכתבת בידי היסטוריונים. היא כפופה לאמות מידה של מחקר, איסוף, תיעוד ושקלול עדויות שנועדו להבין מהלכים, תהליכים ותופעות, ולחשוף את המניעים שעמדו מאחוריהם. ההיסטוריה היא המקצוע שלנו. אנו והבאות והבאים אחרינו נהפוך כל אבן ודף כדי לחשוף את האינטרסים שמנחים את החלטותיכם ומעשיכם, ואת הסיבות שבעטיין אתם מוליכים את מדינת ישראל ואת החברה הישראלית אל עברי פי פחת".
2 צפייה בגלריה
מליאת הכנסת
מליאת הכנסת
ההיסטוריונים לחברי הממשלה: "נהפוך כל אבן ודף כדי לחשוף את האינטרסים"
(צילום: עדינה ולמן, דוברות הכנסת)
ההיסטוריונים כתבו כי "האסון הממשמש ובא אולי אינו בראש מעייניכם. אחדים מכם אולי אף אינם מבחינים בו. אבל כנבחרי ציבור עליכם לתת דעתכם גם על הדרך שבה הדורות הבאים, אלה שילמדו על מעשיכם ממחקרים היסטוריים, ישפטו אתכם. המחקר אינו סלחן, והוא יציג את מסקנותיו ללא מורא וללא משוא פנים".
פרופ' דוד אוחנה, שחתם על המכתב, אמר בשיחה עם ynet כי "אנחנו מדברים על הרס מוסדות המדינה. ראיתי בטלוויזיה כתבה על מעצר מפגינים, במקרה זה היה הבן שלי, שהוא עובד סוציאלי, שנעצר על ידי שוטרים סמויים. למה דמינו, לארגנטינה?
"אין ישיבות ממשלה, אין אופוזיציה אפקטיבית או בעלת סיכוי להוות אלטרנטיבה. שתי מפלגות חותמות באופן ציני על הסכם קואליציוני כאשר ברור לכולם שהוא לא הולך להתקיים. איזה ערכים מנסים להקנות פה לדור צעיר שמתבגר לתוך דמוקרטיה שזה ברור מאליו שהכל ציני ושלא הולכים לקיים את ההסכם? ואחר כך מצב החירום שהוכרז מבלי להיות מאושר בכנסת", אמר. "אני לא חושב שאנו נמצאים עכשיו על סיפו של משטר פשיסטי, אבל לא לעולם חוסן. אנו מרגישים שיש לנו אחריות כלפי החברה שהיא יקרה לנו, אין לנו מקום אחר".
עוד צוין במכתב כי "כאזרחים מודאגים שגם אמונים על מלאכת הזיכרון ההיסטורי, אנו קוראים לכם לחדול מהרס מוסדות המדינה, מערעור הדמוקרטיה, מהפגיעה בחופש הביטוי, משבירת הסולידריות החברתית ומן ההתקפות, האיומים וההתעמרות בנשים ובגברים שתחת שלטונכם. אל תקחו חלק בממשלה שהתנהלותה ממוטטת את ערכי המוסר, השלטון והחברה בישראל, ואל תתנו ידיכם למעשים מסוג זה. המחקר ההיסטורי לא יאפשר להעלים עובדות. הוא יחשוף בפני כל, מי עמדו לצד האדם ושמרו על כבודו וזכויותיו, ומי פעלו נגדו".