3 צפייה בגלריה
סגר בשכונות החרדיות בירושלים רוממה ובעלז
סגר בשכונות החרדיות בירושלים רוממה ובעלז
סגר בירושלים
(צילום: AFP)
הסגר שאותו מתכננת להחיל הממשלה בסופי שבוע לא יחל מחר אלא רק ביום שישי הבא. כך עולה משיחה שקיים היום (ה') ראש הממשלה בנימין נתניהו עם יו"ר ועדת החוקה של הכנסת ח"כ יעקב אשר. הערב תדון הממשלה בהחמרת ההגבלות בעקבות התפשטות הנגיף קורונה.
נתניהו הבהיר לח"כ אשר כי הצעת החוק בנוגע להטלת סגר בסופי שבוע תובא לוועדה בראשותו לצורך הליך חקיקה מהיר שיאפשר את תחילת הסגר מסוף השבוע הבא. הייעוץ המשפטי של הכנסת מקיים דיונים בנוגע לנוסח החקיקה ומטרת הקואליציה היא לאשר את הצעת החוק ביום שני בשלוש קריאות. נכון לעכשיו מדובר על סגר מלא (כפי שהיה בליל הסדר האחרון) מיום שישי אחר הצהריים עד יום ראשון בבוקר.
הערב תתכנס כאמור הממשלה כדי לדון בצעדים הנדרשים לנוכח העלייה בתחלואה בקורונה. פרט לנושא הסגר בסופי שבוע, ידונו השרים בהגבלות נוספות שדורשות את אישור מליאת הכנסת בשלוש קריאות: סגירת מכוני כושר וסטודיו וסגירת מסעדות פרט לטייק אווי. שרי כחול לבן צפויים להצביע בעד הטלת סגר בסופי שבוע.
עוד יצביעו השרים על ההגבלות הבאות: איסור התקהלויות של יותר מ-10 אנשים במקום סגור ועד 20 אנשים במרחב הפתוח, סגירת כל מוסדות החינוך, ההוראה וההשכלה מכל הסוגים, בכל הגילים ומכל הזרמים, לרבות "בית הספר של החופש הגדול", קייטנות, ישיבות, מכללות טכנולוגיות והכשרות מקצועיות.
צמצום קבלת קהל במשרדי ממשלה (מעבר לשירות מקוון), נוכחות של 50% במשרדי ממשלה, סגירת חדרי אוכל במקומות עבודה, ירידה ל-50% בהיקף הנסיעה באוטובוסים והגבלות על אוכלוסיות בסיכון.
הצעדים המומלצים שיעלו הערב בישיבת הממשלה:
  • סגר כללי בסופי שבוע במתכונת ליל הסדר
  • איסור התקהלויות מעל 10 איש במקום סגור
  • איסור התקהלות מעל 20 איש במרחב הפתוח
  • סגירת כל מוסדות הלימוד, ההוראה וההשכלה מכל הסוגים
  • סגירת תרבות הפנאי, סטודיו ומכוני כושר
  • מסעדות - יותרו משלוחים בלבד
  • צמצום קבלת קהל במשרדי ממשלה
  • במשרדי ממשלה תרד הנוכחות ל-50%
  • סגירת חדרי אוכל במקומות עבודה
  • פעילות אוטובוסים תרד ל-50%
  • הגבלות על אוכלוסיות בסיכון במקביל לפרויקט לאומי
מנתונים סטטיסטיים שהוצגו בהתייעצויות שקיים היום ראש הממשלה נתניהו, עולה כי קצב ההכפלה הנוכחי של החולים קשה הוא פעם בשמונה ימים, כלומר כארבע פעמים בחודש. לפיכך, אם נניח שיש היום רק 100 חולים קשה, זה אומר 1,600 תוך חודש ו-25,000 תוך חודשיים. לפי הנתונים שהוצגו ואם הקצב יימשך כפי שהוא, החל מ-1 בספטמבר ישראל עלולה להגיע למצב של 60 מתים ביום.

"סגר דה פקטו להורים"

שר התיירות אסף זמיר (כחול לבן) מתח ביקורת על ההגבלות המסתמנות. לדבריו, "ההמלצות להגבלות שמביאים הערב לממשלה יסבו נזק אדיר למשק. סגירת 'בתי הספר של החופש הגדול' והגנים היא סגר דה פקטו להורים שאמורים לצאת לעבוד.
"סגירת המסעדות לחלוטין, מיותרת נוכח נתוני ההדבקה הנמוכים ובעיקר בעיקר עוד לא חלפו שבועיים מאז שהטלנו מגבלות וידענו מראש שאת תוצאותיהן נתחיל לראות רק בשבוע הבא. זו התנהלות לא אחראית ונטולת היגיון. האמון הציבורי בהחלטות הממשלה נמוך וקבלת החלטות פזיזות ודרמטיות כאלו רק תנמיך אותו עוד יותר. אנחנו בהתפרצות. אין בזה ספק. ולא מן הנמנע שניאלץ בסוף לנקוט צעדים נוספים. אבל לא בפזיזות ולא בשליפה".
3 צפייה בגלריה
אסף זמיר
אסף זמיר
"התנהלות לא אחראית ונטולת היגיון". השר זמיר
(צילום: אבי מועלם )
ההחלטה המסתמנת בדבר הטלת סגר בסופי שבוע ברחבי המדינה תובא כאמור לדיון בוועדת החוקה של הכנסת ולא לוועדת הקורונה - כמה ימים אחרי החלטת הוועדה בראשות ח"כ יפעת שאשא-ביטון (הליכוד) לפתוח את חדרי הכושר והבריכות הציבוריות בניגוד לעמדת ראש הממשלה נתניהו. יו"ר הקואליציה ח"כ מיקי זוהר איים להדיח את שאשא-ביטון מתפקידה, אולם בסופו של דבר נסוג מעמדו.
ביום שני תדון ועדת הקורונה במדיניות הממשלה באשר להטלת סגרים. הדיון ייערך ביוזמת ח"כ יולי מלינובסקי (ישראל ביתנו). "בעת האחרונה אנו עדים לחוסר אמון ציבורי בדרג מקבלי ההחלטות בהתמודדות וניהול משבר הקורונה הן בהיבט הכלכלי והן בהיבט הבריאותי", כתבה מלינובסקי ליו"ר הוועדה בבקשתה לקיים את הדיון.
3 צפייה בגלריה
יוליה מלינובסקי באולפן ynet
יוליה מלינובסקי באולפן ynet
"חוסר אמון ציבורי בדרג מקבלי ההחלטות". ח"כ מלינובסקי
(צילום: אבי מועלם)
היא הוסיפה: "בכל הסקרים שפורסמו בשבוע האחרון אנו רואים חוסר שביעות רצון ומשבר אמון בין הציבור לדרג מקבלי ההחלטות בממשלת ישראל, שרק הולך וגדל. עד היום אין משנה סדורה במדיניות הטלת סגר וביטולו, לא ברור מדוע מלכתחילה הוטל הסגר ומה היו הקריטריונים. בכל יום שהציבור לא מבין את הליך קבלת ההחלטות והקריטריונים להטלת סגר וביטולו, ממשיך אמון הציבור להידרדר.
"נושא השקיפות בניהול משבר בסדר גודל שאנו חווים כעת, הוא קריטי לרכישת אמון הציבור בקרב ההחלטות המתקבלות בדרג המדיני. אנו חברי ועדת הקורונה הוכחנו זה מכבר שאנחנו נטולי שיקולים פוליטיים, ופועלים אך ורק מתוך שיקולים מקצועיים ומדאגה לטובת האזרח והציבור כולו. לאור האמור לעיל, אבקשך לזמן דיון בוועדה בראשותך לבחינת מדיניות הטלת סגר וביטולו". ח"כ שאשא-ביטון נעתרה לבקשתה וכאמור הדיון יתקיים ביום שני.

בתוך כך, בהמשך לדיון הערכת המצב היום שבו הורה שר הביטחון בני גנץ למערכת הביטחון להיערך לסיוע בהעלאת מספר בדיקות הקורונה, ועל פי בקשת משרד הבריאות, פתח מנהל הרכש במשא ומתן מואץ עם חברת מיי הריטג'. המטרה: להגיע לסיכום על הכפלה פי שלושה של תפוקות מעבדת החברה, מ-10,000 בדיקות יומיות כיום לכ-30 אלף בדיקות ביום בתוך כמה שבועות.
לפי נתוני משרד הבריאות הבוקר, ביממה החולפת נרשם שיא נדבקים יומי חדש: 1,780 בני אדם אובחנו כנשאי הנגיף. עוד עולה מהנתונים הבוקר כי בישראל 24,234 חולים פעילים, 204 מהם במצב קשה, 57 מונשמים. מניין המתים עלה ל-380. 28,704 בדיקות בוצעו אתמול, וביותר מ-7% מהן התקבלה תוצאה חיובית.
מנתוני משרד החינוך עולה כי מפרוץ המגפה חלו בקורונה 2,172 תלמידים ומורים. 21,059 תלמידים ואנשי צוות שוהים בבידוד. 106 בתי ספר ו-238 גני ילדים סגורים.