במהלך החודש, בכמה ראיונות לפוקס ניוז, ציין נשיא ארה"ב דונלד טראמפ שהוא עבר לבקשתו מבדק קוגניטיבי - בהצלחה מרובה. טראמפ סיפר שהמבחן התקיים לאחרונה בבית החולים הצבאי וולטר ריד. הוא לא ציין מתי בדיוק התקיימה הבדיקה.
המבחן של טראמפ עורר סקרנות גדולה בארה"ב. לפי הפרסומים המבחן הקוגניטיבי נקרא MOCA, והוא משמש בין השאר אנשי מקצוע שבודקים סימנים אפשריים לדמנציה או לליקויים קוגניטיביים. אתמול התגאה טראמפ פעם נוספת בתוצאות המבחן, ואמר שהמבדק הוכיח שיש לו את היכולת השכלית להנהיג את אמריקה.
3 צפייה בגלריה
נשיא ארה"ב דונלד טראמפ. "יש לי זיכרון טוב"
נשיא ארה"ב דונלד טראמפ. "יש לי זיכרון טוב"
נשיא ארה"ב דונלד טראמפ. "יש לי זיכרון טוב"
(צילום: gettyimages)
בראיון אתמול שיתף טראמפ את הצופים בדוגמה של תרגיל זיכרון שבו התבקש לחזור על חמש מילים לפי הסדר. "יש שאלת זיכרון כמו: 'אדם. אישה. גבר. מצלמה. טלוויזיה'. הם אומרים לך - 'אתה יכול לחזור על זה?', והשבתי: 'כן. אדם. אישה. גבר. מצלמה. טלוויזיה'".
"אחרי 10 דקות, 15 ו-20 הם אומרים לך - 'זוכר את השאלה הראשונה? תענה לנו שוב'. ואז אתה אומר 'אדם. אישה. גבר. מצלמה. טלוויזיה'. אם אתה אומר את המילים לפי הסדר אתה מקבל נקודות בונוס".
"הם אמרו לי: 'זה מדהים. איך אתה עושה את זה?'. הם אמרו שאף אחד לא מצליח לפי הסדר, והאמת שזה לא כזה קל. אבל בשבילי זה היה קל. וזאת לא שאלה קלה", אמר טראמפ בראיון למרק סיגל, פרופסור לרפואה ופרשן פוקס ניוז לענייני רפואה. "אני עושה את זה כי יש לי זיכרון טוב".
בבית הלבן לא חשפו מתי בדיוק נערכה הבדיקה של הנשיא, ומדוע. לפי טראמפ בשנה שעברה הוא שאל את רוני ג'קסון, שאז היה רופאו האישי, אם הוא יכול לערוך "סוג של מבחן קוגניטיבי". הנשיא הסביר את רצונו לעבור מבחן ואמר: "שמעתי על זה ורציתי לסתום לאנשים את הפה. הם 'פייק ניוז' וממציאים סיפורים".
"היו 30 או 35 שאלות. השאלות הראשונות קלות מאוד, והאחרונות קשות בהרבה", אמר טראמפ. בראיון קודם לפוקס ניוז אמר המראיין כריס וואלאס לטראמפ שהוא החליט לעבור את המבחן, שנקרא MOCA, אחרי ששמע שהנשיא הצטיין בו.
וואלאס אמר שהמבחן לא מסובך במיוחד, והזכיר שאלה שבה התבקש לזהות ציור של פיל ושאלה נוספת שבה נדרש לספור אחורה מ-100 בכפולות של שבע. "זה לא המבחן הכי קשה", אמר וואלס. "כן, השאלות הראשונות קלות, אבל אני מתערב איתך שלא היית מצליח לענות על חמש השאלות האחרונות", השיב טראמפ.
בראיון אתמול קרא טראמפ ליריבו הדמוקרטי ג'ו ביידן – שלפי שעה מוביל בסקרים, פחות מארבעה חודשים לפני הבחירות – לעבור מבדק דומה. "אתה צריך חוסן גופני, ואתה צריך חוסן מנטלי. אנחנו חייבים להיות חדים. הנשיא שי (שי ג'ינפינג, נשיא סין) חד. הנשיא פוטין חד. ארדואן חד". טראמפ צעיר מביידן בשלוש שנים. הנשיא בן 74, ביידן בן 77.